[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vikingatida påsbyxor

Vikingatida påsbyxor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav VonGraven » 18 augusti 2004, 09:44

Jag såg ovannämnda byxor (och även mannen i dom) lite här och var unde Medeltidsveckan i år, bland annat nere på Ödins.
Om jag mäter med ett måttband på mig själv (185cm+)så ligger 75cm, om jag lägger det rakt, runt 15cm under mitt knä, så det är nog en lämplig längd.
En annan sak jag funderat på, hur skall veckningen göras bäst?
Enligt Beatson skall ju tyget behandlas först, har någon testat detta?
VonGraven

Inläggav olafR » 18 augusti 2004, 10:30

Kanske jag även såg dig? Hur gick du klädd?
olafR

Inläggav Ny Björn » 18 augusti 2004, 10:32

Har nu mätt mina. Bredden (benlängden) är ca 95 cm och de når mig till mitt på vaden i "nerfällt" läge. Om jag minns rätt så använde jag 8 m tyg i dem (de är sissodär 6 år gamla). Min förebild när de syddes var som sagt avbildningarna på Osebergsbonaden - de som avbildas där är rellativt långa och vida. Jag gjorde ett par som hade benlängd på 75 cm innan, men på mig gled de upp ovan knäna i branta backar o.dyrl. - jag antar att man till syvende och sist får skräddarsy efter den egna kroppen, konfektionsindustri är ett 1900-talspåfund.

Vad det gäller behandling så har John i Kompani Bastard vävt ett prov med samma grundförutsättningar som hedebytyget - när det lades i färgbadet drog fibrerna ihop sig och det bildades täta crepe-artade veck. Dessvärre blev provbiten stulen förra sommaren...

/N B
Ny Björn

Inläggav VonGraven » 18 augusti 2004, 10:39

Hur långt hade du belindorna lindade då, Ny Björn?
Om man sätter ett spänne elelr hänger benlindorna i krokar så lär väl inte byxorna glida upp??

OlafR, du lade nog inte märke till mig. Jag var, veckan i ära, 1300-tals klädd; gul cotehardie och röda hosor, med svart bälte och bruna frontsnörskor, yngre kille med långt hår.
VonGraven

Inläggav Ny Björn » 18 augusti 2004, 12:03

Jag använder sydda strumpor och strumpeband i viggteknik. Jag är dock tveksam till att ett spänne genom lindor/strumpor och byxornas nederdel skulle ha kunnat hålla kvar mitt första par under knät - men vi äro alla skapta olika...

/N B
Ny Björn

Inläggav Daniel G » 18 augusti 2004, 13:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>
Hm - hur tänker du nu? Peter baserade sina byxor på Hedebyfyndet och Häggs slutsatser om det - han har inte benholkar på dem. Den konstruktionsmässiga detaljen att sy på underbensholkar på ett par ihoprynkade pösbyxor rimmar illa mot ibn Rustahs beskrivning samt de få fynd som eventuellt kan kopplas till byxor av den typen, t.ex. "strump-/benlindekrokarna" från Björkö (grav 905 - de hade hade fästs i vad som tolkas som nederkanten på ett par knäkorta byxor med hjälp av ringar) och långstrumpan/hosan från Hedebys hamn. Dessutom så känns det fel i jämförelse med vad vi vet om tidens skräddarkonst, ett typiskt utslag av re-enactmentfunderingar om hur saker kan gjöras enkelt och lätt, färgat av moderna lösningar och symaskiner. Naturligtvis kan jag ha fel (det har trots allt hänt tidigare...[;)]), men inget i fynden pekar som sagt mot underbensholkar...
I övrigt så har jag och Peter diskuterat den där dräktguiden några gånger. Liksom alla hypoteser - i det här fallet en i tre dimensioner - så behöver den utvecklas i takt med att ny kunskap kommer till. De "manchetter" som han har på kaftanen är t.ex. knappast sådana utan snarare ändstycken till en gördel eller stola. Nu har han fullt upp med sin nya Birka Traders-sida, men jag hoppas han orkar revidera Rus Trader-sidan vad det lider för den är fortfarande riktigt bra i jämförelse med annat som florerar här på nätet...

/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har sett byxor som folk har sytt efter det mönstret och de hade benholkar. Eftersom mönstret för byxorna inte går att få fram på sidan längre så har jag inte sett det själv utan jagar på andra som har det. Tycker dock att modellen är riktigt snygg.
Det där med löst ben fastsatt med ringar lät intressant, fast lite onödigt tillkrånglat. Har man en tillräckligt lång strumpa under och sen benlindor på det borde det väl räcka. Fast kanske som extra lager vid riktigt kallt väder?
Daniel G

Inläggav Fundin » 18 augusti 2004, 13:30

När jag sydde mina använde jag inget mönster, utan bara en bild och lite sunt förnuft. Jag sydde bara en fyrkantig lapp i grenen (65*65) med spetsarna fram och bak samt ner i benet. Byxorna sitter jättebra samt är mer tygekonomiska än HV mönstret, man kan nämligen sy dem helt utan spill från en väv som är 65-70 bred. Man behöver bara benbredden *2 + tygbredden. Det sättet är ganska typiskt för mycket folkdräktssömnad eftersom tyg är dyrt, jag vet inte hur korekt det är men det verkar vettigt.
Fundin

Inläggav olafR » 18 augusti 2004, 14:20

När jag har benlindor så lindar jag dem uppifrån och ner, ganska hårt (som en stödstrumpa ungefär). Nere vid vristen knyter jag dem (har splitta ena änden) i sig själv och uppe vid knävecket sätter jag nålar som håller benlindorna uppe vid byxorna och inte tvärt om då byxorna är tillräckligt långa för att inte glida uppåt, men då benlindor gärna åker ner pga vadmuskelns rörelse.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by VonGraven</i>

OlafR, du lade nog inte märke till mig. Jag var, veckan i ära, 1300-tals klädd; gul cotehardie och röda hosor, med svart bälte och bruna frontsnörskor, yngre kille med långt hår.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kan inte säga att jag kommer ihåg att jag såg dig, man såg ju så många i 1300-tals kläder, men det gjorde jag säkert. Skulle man titta på folk som man gör under medeltidsveckan någon annan stans så skulle man säkert åka på en propp [:D]
olafR

Inläggav Ny Björn » 19 augusti 2004, 00:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Daniel G</i>

Jag har sett byxor som folk har sytt efter det mönstret och de hade benholkar. Eftersom mönstret för byxorna inte går att få fram på sidan längre så har jag inte sett det själv utan jagar på andra som har det. Tycker dock att modellen är riktigt snygg.
Det där med löst ben fastsatt med ringar lät intressant, fast lite onödigt tillkrånglat. Har man en tillräckligt lång strumpa under och sen benlindor på det borde det väl räcka. Fast kanske som extra lager vid riktigt kallt väder?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag skrev ut sidan -98 då mönsterbilden fortfarande fanns tillgänglig - den är helt schematisk och visar hur textilfragmenten från Hedeby ser ut när man lägger ut dem på ett mönster av ett par riktigt vida byxor av Thorsbjerg-modell (dock med rak snarare än trapetsoid bakkil). De har inte Benholkar - det måste den du pratat med ha fått om bakfoten. När det gäller Birka-fyndet så är min gissning snarast att det rör sig om skryt - en yttre strumpa av finare tyg som egentligen inte fyllt någon annan funktion än att vara prålig (om det nu är strumpskaft som krokarna hört till - det är troligt, men vi talar ändå om en hypotes här, sådan är arkeologien...).

/N B
Ny Björn

Inläggav Daniel G » 19 augusti 2004, 09:35

Vad är det för fel med att vara prålig? [;)]

Hypoteser är ju bra, då kan man experimentera lite. Fast det är svårt att inte veta. Ack, saknar min arkeologi... tur att man får vara amatör på fritiden.
Daniel G

Inläggav Edvin » 20 augusti 2004, 16:18

Eftersom vi nu pratar om just pösbyxor kan jag slänga upp lite referensmaterial från gotländska bildstenar som jag har scannat in i dag. BIlderna är från två olika böcker (ref för er som vill leta mer); Nylén & Lamms "BIldstenar" samt "Gotlands Bildsteine" av Lindqvist. Jag har alla bilder inscannade i större format också men det blir lite väl träligt att ladda forumet då om man sitter på modem så jag lägger bara upp fem stycken mindre bilder för tillfället. Hojta till om någon vill ha bättre upplösning.

Jag tycker att det är ganska tydligt att längden kan variera på pösbyxorna, jämför #1:an med #4:an till exempel. #3 är ett exempel på ett par hellånga byxor men det är svårt att avgöra om de är vanliga randiga raka byxor eller rynkade och veckade hellånga pösiga brallor, har sett båda tolkningarna.

NÅja, tänkte att det kunde vara roligt med lite referensmaterial. [:)]

Bild Bild

Bild Bild

Bild

(edit, fixade bildlänkarna... trodde att det gick att html-länka, suck.)
Edvin

Inläggav Jonathan » 14 oktober 2004, 22:23

någon som har något tipsa angående veckningen?
både i linningen och nere vid benen...

jag är ganska smal om midjan och använder 8m tyg.. känns som jag skulle behöva mcgyver för att sätta ihop allt tyg....

det verkar gå, men hur snyggt det blir vet jag inte,,,,
ska göra linningen något längre, den är i det kortaste laget..
Jonathan

Inläggav Ebba » 18 oktober 2004, 20:28

på de jag håller på att sy blir linningen väldigt tjock pga all väckning. ska det vara så?
Ebba

Inläggav Jonathan » 20 oktober 2004, 23:19

klar med mina nu.... men fan.... har dragit en tråd genom en kanal längs ner på benen,, men det blir ju för tjockt.. går inte ihop i benen...

hur ska man igentligen göra? har ganska smala ben..
Jonathan

Inläggav Ny Björn » 21 oktober 2004, 09:23

På vilket sätt blir det för tjockt menar du? Har du sytt dem enligt "Hedeby-modellen" som finns på [url="http://www.historiska.se/histvarld/drakter/vkrigare/storbyxor1.htm"]HV[/url](kommer inte in på PDF-sidan med mönster - nåt om "nekad åtkomst" - så du får kika på en bild av Stefans röda muslinbrallor)?

/N B
Ny Björn

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk