Nu har jag läst upp och ned här på forumet, och hittat en hel del om hur kvaliteten på yllet ska vara, och om det är rätt eller fel att använda ylletyger med syntetblandning i och så vidare. Vad jag som dräkthistoriskt intresserad lajvare dock måste veta när jag syr mina dräkter är vilken kvalitet av 100% ylle man kan använda om man vill försöka vara historiskt korrekt? Idag finns ju oräkneliga typer av ylletyger i varierande tjocklek och finhetsgrad. Kan t ex så kallad italienskt ylle passera som medeltid? Det är ju tunt, mjukt och så fint att jag själv har svårt att tro att det går att göra annat än på stor fabriksmaskin. Så lätt det är att underskatta människan förr, bara för att hon inte hade internet! Jag känner i vilket fall att jag har målat in mig i ett yllehörn där jag bara vågar använda jordstampad vaddmal, eftersom jag är rädd för att allt annat inte "ser medeltid ut" (sen kan det diskuteras varifrån min föreställning om vad som är medeltid kommer, säg hej till Hollywood och olikfärgade kilar på medeltidsveckan). Jag rör mig mest i slutet av 1300-talet, men är intresserad av hela medeltiden inklusive sen vikingatid. Jag blir också mer och mer lockad av att göra rätt, inte bara härma snyggt.
Hälsningar
Anna Lagercrantz