av Angus Maciomhair » 2 juli 2004, 14:21
Det finns ett par skäl till att vi låser en del trådar och antalet låsta trådar har mycket riktigt ökat på senaste tiden.
Som tidigare sagts så är det för att det ska bli lättare att hitta i forumet, främst med hjälp av sökfunktionen. Den ger inte speciellt mycket om det finns 8 olika trådar som tar upp huvudbonader under sena 1300-talet eller vad det än gäller.
Gemensamt för de trådar som vi låser är något av följande:
*Ämnet har ingenting med forumet att göra (t.ex hur man lär vänsterhänta spela gitarr)
*Ämnet förekommer i en tidigare tråd. Fortsätt i så fall på den gamla tråden, det finns inget skäl att inte dra igång gamla ämnen igen om det finns mer att tillföra i frågan. Påfallande ofta finns svaret i den gamla tråden.
*Korspostning, dvs. samma inlägg i flera fora. Då låser vi alla utom en av trådarna.
Nu bör man dock veta att forumets sökfunktion inte är så bra som man skulle vilja, den som inte tror mig kan söka på <b>ek</b> och kolla antalet träffar, man får nämligen träffar på p<b>ek</b>a, s<b>ek</b>atör, osv. och inte enbart det fristånde ordet [:(]
Tyvärr hjälper det inte attprecisera sökningen på användare eftersom det räcker att användaren har skrivit ett inlägg i samma tråd där sökordet förekommer, det behöver inte förkomma i den valda användarens inlägg för att ge en träff. Bättre är då att försöka avgränsa sökningen med tid och forum.
I vissa fall blir då sökfunktionen naturligt svåranvänd och då kommer vi givetvis att tipsa om vilken tråd man kan titta i men för ämnen där en sökning kanske ger 10-40 trådar i träffar kan man gott göra en sökning.
Det handlar med andra ord om ren organisering och inte en rädsla för nya trådar.
Gärna nya trådar, men inte för sådant som har diskuterats i gamla trådar. Om en diskussion drar iväg åt ett nytt håll, då gör man klokt i att starta en ny tråd, förutsatt att det inte finns en gammal tråd för det nya ämnet.
Det gagnar ju ingen om det ligger en diskussion om vattnets betydelse för sjöfarten under en tråd om älgörtskryddat öl, däremot får man ta att många trådar spretar en aning i ämnet, det går inte att komma ifrån.
Vad kan man då göra som ny på HV om man känner att man inte har koll på alla gamla trådar?
*Använd sökfunktionen, även om den är halvtaskig så fungerar det i de flesta fall.
*Använd de olika FAQ som finns. Det finns i alla forum som behöver det, samt i "Info & FAQ"-forumet där alla FAQ för de olika forumen är samlade i en enda lång lista.
*Läs hela forumet. Ja, jag är allvarlig på den här punkten.
Det går att ställa om vilka trådar som ska visas, allt ifrån trådar med inlägg gjorda samma dag till att visa alla trådar, med eller utan de låsta.
OK, när jag började läsa forumet på allvar var det nog inte mer än ca 2500 inlägg så det gick fortare än vad det skulle göra i dagens läge. Däremot läste jag hela forumet igen när jag satte ihop alla FAQ i början på året och det tog kanske 6 timmar på sin höjd, inklusive sållning, sortering och hopklippande av listor.
Tidsödande? Ja. Jobbigt? Inte så värst. Lärorikt? Ja, man får en enorm känsla för forumet och vad som diskuterats på det.
Vill man nu inte sitta och traggla igenom <i>hela</i> forumet så nöjer man sig med t.ex. textilforumet om man har en fråga om en klänning. Textilforumet är i nuläget det forum som har flest trådar, 405 st. och merparten av dessa kan nog sållas kvickt så det går snabbt att skumma igenom de trådarna.
När HV kommer upp i 50K+ inlägg kommer vi vara glada att vi valde den organiserade modellen och vi kommer vara ännu gladare över att vi tidigt valde den banan.
Ha det...
/Angus, moderator.