av Todd » 1 juli 2004, 15:16
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Eva, det dar later ju jatte konstigt[?] Det finns ju hur mycket konst/bild matriell som helst fran denna period, dessutom sa finns ju ett orgnial kvar att kika pa aven om det inte ar det sena 1300 talet sa visar ju Charles de Blois juponen/aketon etc hur det ser ut.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, jag vet. Möjligen var det bara engelskt 1300-tal artikeln handlade om, jag minns inte alla detaljer eftersom jag plöjde igenom flera decennier av <i>Costume</i> vid tillfället, bara att jag blev chockad. Men det visar att väldigt måga som yttrar sig om dräkt gör det utan att ta hänsyn till andra källmaterial än sitt eget (karln var konstvetare). Mitt material, dvs det skriftliga, dokumentära är väl mest styvmoderligt behandlat, men det fanns i alla fall rätt många konstvetare som inte kände till speciellt mycket om arkeologiska fynd och andra bevarade plagg.
Eva
Eva,
Jag vill inte mastra om det har, men det fullstandigt sprutade av knappar under 1300 talet, aven i England det finns otaliga konst kallor till detta. Att som konstvetare inte ha koll hur en vad en Cotehardie ar eller hur den ser ut, ar mycket anmarkningsvart, just detta plagg ar ju sa nyskapande under 1300 talet. Mig veterligen sa brukar de som yttrar sig i skrift pa en akademisk[8)] niva om 1300 tals konst/mode iallafall ha en rudimentar koll pa modet, och atminstande ha hort om de fa plagg som finns kvar an idag,vilka kan ge oss en insikt i det hela, dvs.Charles de Blois, Bockstensmannen och Gronlandsklanningen.
Jag har aldrig last den dar tidningen "Costume" men den dar artikel forfattaren hade ju inte riktigt alla aggen i korgen. [;)]
Hoppas vadret ar bra i Svedala, har regnar det som vanligt[xx(]
Todd
Många så kallade experter bryr sig inte om att kontrollera fakta innan de uttalar sig. När de till slut inser att saker inte ligger till som de trodde är det en nyhet för dem.
Förra sommaren var jag på en föreläsning med en "expert på medeltida kläder". Titeln var "Klädedräkten under Heliga Birgittas tid" eller nåt sånt. Vi förväntade oss att få veta fler detaljer om det sena 1300-talets klädmode, men fick istället en genomgång av klädmodets utveckling från ca år 0 till 1600-talet.
Föreläsaren var fullständigt övertygad om att man inte använde knappar under medeltiden. De knappar som syns på medeltida bilder är bara en sorts dekorknappar som man sydde fast utanpå plagget. (Dessutom behöver man lyftkran för att ta sig upp på en häst om man bär rustning...)
Karin
(Som sitter vid datorn och är upprörd över att hon inte krävde pengarna hon betalade för föreläsningen tillbaka.)
Karin,
Mycket trakigt, hoppas inte det var alltfor dyrt, sjalv hade jag nog inte kunnat halla mig tyst om nagon stod och predikade en sadan profan gospel, speciellt angaende "lyftkrans" teorin.
Men det ar det som ar det stora problemet. Nagon namnde tidigare nagot om att ge "akademiker" en kanga, och det ar nagot som konstat maste goras tyvarr. (Forst vill jag etablera om det inte ar klart for alla att en akademiker ar nagon som avlagt en examen vid hogskola eller universitet). Dvs ratt manga i Sverige ar akademiker, och jag antar att procenten pa denna debatt sidan ligger runt +75%, det ar saleds inte en titel som man slanger sig med for att fa uppmarksamhet pa detta forum.
Men det som skiljer oss(historie aterskapare) fran den normale "historie akademikern" ar att vi testar vara teorier praktiskist och inte koper skit snack sa som att riddare var tvungna att lyftas med kran till sadeln osv. for vi vet av ha sett/upplevet att det ar mojligt att gora kullerbytor i en helrustning. Det finns mycket gammal skapmat som fortfarande tutas i elever runt om i Sverige baserat pa konstiga teorier fran sk. skrivbords riddare. Som aldrig i sitt liv ha svingat ett svard, burit en helrusting eller handsytt ett par brokor. Sjalv som ni kanske har sett sa ar jag valdigt intresserad av medeltida fakting och just inom denna genre sa lever det en hiskans gamla myter som "skrivbords riddare" har etablerat, varav det mesta ar veritabelt skit snack. Ett lysande exempel ar just klassifisering och pastadda utveckling av svard, dar "skrivbords riddaren" da tittar pa svardet utifran dess kostnarliga och hantverksmassiga utforming, dvs hur parer stang, grepp och pommel ser ut. En forsvinnade liten del av dessa "avhanlingar" fokuserar sig pa hur sjalva bladet ser ut, dvs. tvarsnitt, viktpunkt, hugg egenskaper etc. Och det ar det som ar intresant, och aven var det mest viktiga i anvandandet av svardet. Allt det andra ar kosmetiskt bjafs.
Den framlidne Oakeshott var banbrytande inom denna typ av historie forskning och men tyvarr sa blev han inte accepterad den "akademiska" graddan, vi inom re-enaktment maste axla denna mantel och forsatta detta korstag, eftersom vi har hands on experience within most of the very niched parts of historical reasearch.
Problemt ar att nya bocker maste skrivas, sa att inte tex. "Vapnens historia" och liknande falsarier inte for nagon mer uppmarksamhet. Sa det ar bara att vassa pennorna![8)]
Dessutom sa larde iallafall jag mig pa universitet att ifragasatta sa mycket som mojligt, och det tycks val vara det enda som jag kommer ihag fran mina studier.[;)][:D]
Gla sommar
Todd[:)]