[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Dräktforum?

Dräktforum?

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Dräktforum?

Inläggav chili » 10 januari 2004, 13:19

Hejsan!

Nu har jag tänkt igen... i alla fall litegrann [:D]!

Här på forumet finns ofta frågor om klädesplagg och dräkter och brynjor och gambesoner. Nu är det ju så att det på Historiska Världar, i anslutning till detta forum, faktiskt finns en [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/drakt.htm"]Dräktavdelning[/url] som i dag inte är så stor. Skulle det inte vara en god idé att deltagarna här kunde bygga ut denna avdelning med mönster, steg-för-steg-beskrivningar och fotografier? En vanlig fråga här på forumet är ju onekligen var man kan få tag i mönster till ditt eller datt och en nästan lika vanlig kommentar är att de mönster man hittar på "Nätet" eller i böcker inte håller måttet eller saknar källhänvisning eller autencitet.

Därför tycker jag att det skulle vara väldigt praktiskt att ha allt samlat på ett och samma ställe och föreslagsvis då på länken ovan. Då kunde man även ange varifrån man tagit inspirationen till det mönster/dräkt man lagt ut. Man kunde även till varje plagg/dräkt lägga till saker som vilken tidsperiod det inspirerats av, material, sömnadsteknik och, ja... allt som kan vara till nytta.

Jag tror att detta skulle bli ett väldigt bra komplement till det här forumet. Visserligen återfinns ju en del av denna information redan nu här i forumet men med ett särskilt dräktforum kunde man alltså även lägga till mönster och bilder på ett annat sätt än här.

Vad tycker ni andra?

// Tobbe!
chili

Inläggav Karin » 10 januari 2004, 20:22

Det låter som en bra idé om Historiska muséet går med på det. Vad säger du Henrik?

Men jag är inte säker på att det kommer bli så många mönster där. Ska man lägga ut ett mönster eller en beskrivning på nätet, särskilt på en så fin plats som Historiska muséets hemsida, så vill man göra det bra. Att göra ett bra mönster tar tid och man vill gärna dubbelkolla allt så att man inte för vidare några lögner. Allt sådant kräver tid och engagemang. Jag är inte säker på att så många här orkar med det.

Själv tror jag inte att jag har någon beskrivning som håller måttet, men vänta bara tills jag har gjort min otroligt väldokumenterade 1470-tals-dräkt om några år :)

Karin
Karin

Inläggav Karin » 10 januari 2004, 20:25

Ett annat problem är att hur mycket efterforskningar man än gör kommer någon här på forumet att kunna hitta fel på mönstret. Hur rättar man till de felen på ett sätt som inte är förudmjukande för den som har gjort dem?

Karin igen
Karin

Inläggav chili » 13 januari 2004, 19:09

Hmmm... Med tanke på det svaga intresset i denna diskussion antar jag att det är lika bra att lägga ner idén... Nå, man kan inte ha rätt jämt... [:(]

En sak bara... Som du Karin mycket riktigt påpekar så skulle nog många dra sig för att lägga in egna skapelser på en sådan sida eftersom kraven skulle bli rätt så höga höga. Dock ska man ju vara medveten om att kunskapen om vikingatida/medeltida dräktskick är full av tveksamheter och "kansken" och "möjligen" och faktum är att mycket tycks vara ett enda stort kunskapsmörker. Därför tvivlar jag på att det går att få något 100% korrekt hur väl man än anstränger sig. Istället bör man göra så gott man kan och kanske skriva att "här har jag hämtat inspiration från den här källan men däremot är jag osäker på det här och det här...". På det sättet skulle alla få förståelse för varför ett visst plagg ser ut som det gör och man riskerar inte att föra vidare lögner och tveksamheter. Tvärtom kan då tveksamheterna diskuteras under ordnade former.

Angående det där om hur man rätta någon som har fel utan att såra denne är ett knepigt kapitel. Det är aldrig roligt att veta att man gjort en stor ansträngning och att det sedan blivit fel, men är det verkligen värre att få veta det på ett sådant här forum än att få det i ansiktet på medeltidsveckan eller något annat arrangemang? Sedan är det ju även skillnad på hur man tillrättavisar någon. Det är stor skillnad på en mjuk fingervisning som att "men du, det där är kanske inte riktigt rätt. Har du funderat på att..." och en nedvärderande kommentar i stil med "Så där kan det väl inte se ut din inkompetenta idiot". Det gäller att säga det på rätt sätt.

Hälsar:

// Tobbe (trött och hålögd efter en dags tentastudier).
chili

Inläggav Mia » 13 januari 2004, 22:15

Det kanske inte behöver vara mönster? En kort beskrivning till bilden om 'tänket', förebilderna, referenser och olika plagg/delar ingår?
Men vem skulle göra bedömningen om dräkten/rustningen eller vad det nu månde vara, håller måttet? Historiska museet? Det måste kanske vara på deras initiativ isf?

/Mia
Mia

Inläggav chili » 13 januari 2004, 23:33

Om dräkten håller måttet bör avgöras av den som lägger ut den. Som jag sade så är det stora hål om vårt vetande inom detta område och var och en gör nog så gott han kan. Du, Mia, skriver: "En kort beskrivning till bilden om 'tänket', förebilderna, referenser och olika plagg/delar ingår". Just det... Mycket bra formulerat!

// Tobbe... Igen.
chili

Inläggav Sara Lundström » 13 januari 2004, 23:45

Nej, jag tycker någon utomstående bör avgöra om dräkten håller måttet. Annars blir det väldigt lätt att folk lägger ut lite vad som helst, och värdet av en sådan databas sjunker. Dessutom är det bättre om någon bestämd person har godkännt sakerna, så slipper man att folk (kanske) snackar skit om ens grejor bakom ens rygg. Det är lättare att ta ett nej från en person vars "jobb" är att säga nej. Tycker jag.

I övrigt tycker jag tanken är god, men håller med Mia om att ett mönster/diagram inte torde vara nödvändigt (om än klart önskvärt), utan en beskrivning av snittet räcker. Alla är inte så bra på att rita mönster, si!
Sara Lundström

Inläggav Arnaud Guillaume » 14 januari 2004, 10:02

En kvalitetskontroll är nog ett måste - hela syftet med ett sånt dräktarkiv är ju att presentera väl underbyggda dräkter. Dock behöver den som tar på sig uppgiften vara förberedd på att det krävs rätt mycket av både ödmjukhet, diplomati och hårt skinn (jag talar av egen erfarenhet som leg. gnällspik, läs förenings-heraldiker...)

Det är nog också en bra ide att begränsa urvalet till dräkter som hör hemma i Sverige/Norden, annars spårar det nog ur en aning.
Arnaud Guillaume

Inläggav Admin » 14 januari 2004, 11:17

Hej på er, kul att diskussionen är igång redan innan man hinner fråga.

Under sommaren kommer Historiska museet att sätta upp en medeltidsutställning. Den kommer förmodligen att vara tematisk med nedslag här och där på personer med anknytning till kända föremål från Historiska museets samlingar. Man skulle t ex kunna tänka sig Karl Knutsson, en soldat från Korsbetningen och Heliga Birgitta (börjar förvisso bli lite tjatigt). Allt är inte klart än som ni ser.

I samband med detta har jag försökt utverka någon form av medel för att bygga på dräktsdelen på Historiska världar. För er som inte känner till det kan jag ju nämna att Historiska världars forum är den mest besökta sidan på hela museets webbplats, och Historiska världars huvudsida kommer inte långt efter. De mest nedladdade filerna på museets webb var under 2003 dräktsmönster från Historiska världar.

Ni som har välgjorda dräkter som lämpar sig för fotografering och dessutom är väl researchade och går att göra principskisser för (mönster) får hemskt gärna höra av er till mig med underlag på vad ni kan skriva. Ta dräkterna på Historiska världars sida som förebild.

Jag har föreställt mig symboliska ersättningar om 1000 kr vardera för fotografier, texter och mönsterskisser. Tillsammans 3000 kr om man gör allting själv alltså. En redaktionsgrupp från museet kommer att välja ut det som passar bäst efter rådande budget (som inte är fastslagen än). Det hela måste vara färdigt i slutet av april. I början av maj invigs utställningen.

Ni når mig på: henrik.summanen@historiska.se eller 070 374 1789

Hoppas på några glada svar!

bästa hälsningar

/Henrik Summanen - projektansvarig för Historiska världar
Admin

Inläggav Eva Andersson » 14 januari 2004, 11:19

Åh, jag skulle vilja! Men jag misstänker att det inte riktigt är bra för mitt anseende [;)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Katarina » 15 januari 2004, 16:31

Men du borde verkligen, Evis!

/Katarina
Katarina

Inläggav Admin » 16 januari 2004, 11:10

Jag håller med Katarina. Eftersom det hittills inte är någon som har svarat på mitt erbjudande så får helt enkelt ni gamla rävar faktiskt ställa upp. Faktiskt ;-)

/Henrik
Admin

Inläggav Eva Andersson » 16 januari 2004, 11:45

Hallå, jag har en karriär att tänka på [;)]
Dessutom har jag ju en egen sida där man kan se vad jag håller på med.

Jag ska fundera på det, men man får ju lite ångest vid tanken. Inte så mycket för karriären som för de krav både jag själv och andra ställer på mig pga av vad jag gör.

Eva
Eva Andersson

Återgå till Information, forumsregler och FAQ