[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Besvarande av frågor på forumet (flyttad)

Besvarande av frågor på forumet (flyttad)

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Inläggav Tom Swenson » 2 juli 2004, 14:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Karin (inte heller moderator, men vän av bra organisation.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, jag är också vän av organisation. Frågan är dock varför det stängs trådar som faktiskt kanske inte har diskuterats någon annan stans. Och om en tråd stängs, är det inte då en självklarhet att man hänvisar till vilken tråd som detta har diskuterats i?
Tom Swenson

Inläggav Angus Maciomhair » 2 juli 2004, 14:21

Det finns ett par skäl till att vi låser en del trådar och antalet låsta trådar har mycket riktigt ökat på senaste tiden.
Som tidigare sagts så är det för att det ska bli lättare att hitta i forumet, främst med hjälp av sökfunktionen. Den ger inte speciellt mycket om det finns 8 olika trådar som tar upp huvudbonader under sena 1300-talet eller vad det än gäller.
Gemensamt för de trådar som vi låser är något av följande:
*Ämnet har ingenting med forumet att göra (t.ex hur man lär vänsterhänta spela gitarr)
*Ämnet förekommer i en tidigare tråd. Fortsätt i så fall på den gamla tråden, det finns inget skäl att inte dra igång gamla ämnen igen om det finns mer att tillföra i frågan. Påfallande ofta finns svaret i den gamla tråden.
*Korspostning, dvs. samma inlägg i flera fora. Då låser vi alla utom en av trådarna.

Nu bör man dock veta att forumets sökfunktion inte är så bra som man skulle vilja, den som inte tror mig kan söka på <b>ek</b> och kolla antalet träffar, man får nämligen träffar på p<b>ek</b>a, s<b>ek</b>atör, osv. och inte enbart det fristånde ordet [:(]
Tyvärr hjälper det inte attprecisera sökningen på användare eftersom det räcker att användaren har skrivit ett inlägg i samma tråd där sökordet förekommer, det behöver inte förkomma i den valda användarens inlägg för att ge en träff. Bättre är då att försöka avgränsa sökningen med tid och forum.

I vissa fall blir då sökfunktionen naturligt svåranvänd och då kommer vi givetvis att tipsa om vilken tråd man kan titta i men för ämnen där en sökning kanske ger 10-40 trådar i träffar kan man gott göra en sökning.

Det handlar med andra ord om ren organisering och inte en rädsla för nya trådar.
Gärna nya trådar, men inte för sådant som har diskuterats i gamla trådar. Om en diskussion drar iväg åt ett nytt håll, då gör man klokt i att starta en ny tråd, förutsatt att det inte finns en gammal tråd för det nya ämnet.
Det gagnar ju ingen om det ligger en diskussion om vattnets betydelse för sjöfarten under en tråd om älgörtskryddat öl, däremot får man ta att många trådar spretar en aning i ämnet, det går inte att komma ifrån.

Vad kan man då göra som ny på HV om man känner att man inte har koll på alla gamla trådar?
*Använd sökfunktionen, även om den är halvtaskig så fungerar det i de flesta fall.
*Använd de olika FAQ som finns. Det finns i alla forum som behöver det, samt i "Info & FAQ"-forumet där alla FAQ för de olika forumen är samlade i en enda lång lista.
*Läs hela forumet. Ja, jag är allvarlig på den här punkten.
Det går att ställa om vilka trådar som ska visas, allt ifrån trådar med inlägg gjorda samma dag till att visa alla trådar, med eller utan de låsta.
OK, när jag började läsa forumet på allvar var det nog inte mer än ca 2500 inlägg så det gick fortare än vad det skulle göra i dagens läge. Däremot läste jag hela forumet igen när jag satte ihop alla FAQ i början på året och det tog kanske 6 timmar på sin höjd, inklusive sållning, sortering och hopklippande av listor.
Tidsödande? Ja. Jobbigt? Inte så värst. Lärorikt? Ja, man får en enorm känsla för forumet och vad som diskuterats på det.

Vill man nu inte sitta och traggla igenom <i>hela</i> forumet så nöjer man sig med t.ex. textilforumet om man har en fråga om en klänning. Textilforumet är i nuläget det forum som har flest trådar, 405 st. och merparten av dessa kan nog sållas kvickt så det går snabbt att skumma igenom de trådarna.
När HV kommer upp i 50K+ inlägg kommer vi vara glada att vi valde den organiserade modellen och vi kommer vara ännu gladare över att vi tidigt valde den banan.

Ha det...
/Angus, moderator.
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 2 juli 2004, 14:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tom Swenson</i>

Frågan är dock varför det stängs trådar som faktiskt kanske inte har diskuterats någon annan stans. Och om en tråd stängs, är det inte då en självklarhet att man hänvisar till vilken tråd som detta har diskuterats i?
"faktiskt kanske inte har diskuterats" ?
Jag försäkrar dig att vi kollar om det har diskuterats tidigare eller ej. Svaret kanske inte finns i den gamla tråden men det finns ingenting som hindrar att man ställer frågan i den gamla tråden. Har du ett exempel där det inte finns en tidigare tråd så tala om det, t.ex. i infoforumet, vi kan öppna upp låsta trådar igen.

Att det i många fall på sista tiden inte hänvisas till den gamla tråden beror på att vi vill få folk att använda sökfunktionen, något som troligen inte görs om man får allt serverat.

För att ta ett rellt exempel:
<b>OBS! Avsikten är här att ge ett reellt exempel. Jag har inte för avsikt att på något sätt hänga ut den som startade den låsta tråden! </b> det är fortfarande OK att göra misstag. (tur för mig det)
Nyligen låstes tråden "hätta" i textilforumet. Frågan gällde mönster till en coif. Jag provade alldeles nyss att köra in "coif" i sökmotorn och begränsa sökningen till textilforumet. Tolv trådar kom upp. Det borde lätt kunnat skummats igenom för att hitta en bra tråd som antingen innehåller svaret eller där man hade kunnat ställa frågan, förslagsvis så börjar man med den tråd som heter "coif".

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Vix Hq » 5 juli 2004, 22:04

Bara ett litet inlägg om att skumma igenom forumet för att bilda sig en uppfattning om tidigare diskussioner - det kanske <i>låter</i> jobbigt, men många andra listor/forum har just detta inskrivet i sin netikett; att man bör bekanta sig med "community:n" innan man kastar sig in i det hela. Vad jag har märkt ser många det lite grand som en artighetsgrej - folk tar sig tid att svara på frågor och då kan man nästan begära att man som nykomling lägger lite av <i>sin</i> tid på att se efter om frågan redan varit uppe.

Självklart ska ingen bemötas illa för att man gör misstag, är ovan vid nätet, glömmer sig ibland eller straffas för att sökfunktioner inte är så bra som man skulle önska! På det hela taget är påpekandet att "använd sökfunktion" en bra uppmaning. Däremot vet jag av erfarenhet (också detta från <i>andra</i> listor/forum) att en del (miss)uppfattar detta som ett ganska ohövligt avfärdande, vilket det självklart inte är/ska vara. Det skadar inte att poängtera det ibland, lite grand på samma sätt som det diskuterades att frågan "Vad har du för källor till XXX?" inte behöver tolkas som ett snorkigt ifrågasättande utan även kan vara ett uttryck för ett genuint intresse och nyfikenhet.

Um. Blev något av ovanstående förståligt? Jag har varit på lajv i helgen och snackat högtravande strunt i 4 dagar - det verkar som sättet att formulera sig hänger kvar... [;)]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Lasse C » 6 juli 2004, 10:06

Hmmm… jag försöker nollställa minnet och gå in på forumets förstasida och tänka mig att jag är helt ny, har aldrig varit här förut och har en fråga jag behöver svar på…

En ”nykomlingsinfo” är faktiskt jättebra och skulle spara alla inblandade en del onödigt besvär. Tråden med innehålls-FAQ är t ex kanonbra. Den tanke som slår mig är att om det redan på förstasidan skulle finnas en liten knapp eller rubrik med texten ”<font color="red"><b>Du som är ny: <u>Läs det här först</u>!” </b></font id="red">så att man ser den direkt när man kommer in, utan att gå in under rubriken ”Information” kanske den skulle läsas oftare? (Ja, meningsbyggnaden blev hemsk, jag <i>vet</i> [:I] – hoppas det blev begripligt!)

Nu tycker jag personligen att rubriken ”Information och FAQ” borde ge <i>vissa</i> ledtrådar om att det är bra att börja där, men ibland måste man vara tydlig till (eller rent av över) gränsen för töntighet. Om en liten fånig övertydlighet kan bespara både nykomlingar och gamlingar en del irritation, missuppfattningar, onödigt arbete och dubbletter av trådar kanske det är bra?

Bara som en löst utkastad, halvfärdig tanke, på tom mage strax före lunch...

LC
Lasse C

Inläggav Angus Maciomhair » 6 juli 2004, 15:22

En mycket bra idé. Det bör inte vara något problem att fixa.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav bkallur » 6 juli 2004, 20:28

Hej Alla!

Då det var mitt inlägg som anges i början så vill jag bara klargöra lite mina tankegångar med det..

Jag anser också naturligtvis att som man frågar får man svar.. Självklart! Däremot om jag får en fråga som rör mitt jobb eller intresse så svarar jag självklart efter bästa förmåga - det tycker jag är vanligt hyfs - men aldrig men en nedlåtande ton....Absolut inte!

Det efterlyses bättre utformade frågor - ja självklart - men om det dyker upp en fråga som inte är så genomtänkt - är det då inte väldigt enkelt att utgå ifrån att frågan kommer från en novis????? och tvärtom om frågan gäller den exakta utformning på hälsömmen på en enkel sko från 1454??? (obs. ett fiktivt exempel).. och är frågan inte förståelig? t ex "jag vill veta mera om svärd??? " ja då får man väl begära in mera specifika frågor!

Kort och gott.. jag håller fortfarande på att om man svarar på en fråga som dyker upp på forumet så ska man svara på ett sätt som inte väcker anstöt hos frågeställaren..

Eller har jag fel?????

Björn i Mora :D[:)]
bkallur

Inläggav bkallur » 6 juli 2004, 20:31

[:)]
Vill förövrigt också säga att den kunskap som Ni alla besitter är MYCKET imponerande och som jag tar till mig med stor glädje..Tack!

Björn i Mora[:)]
bkallur

Inläggav Angus Maciomhair » 7 juli 2004, 01:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bkallur</i>

Jag anser också naturligtvis att som man frågar får man svar.. Självklart! Däremot om jag får en fråga som rör mitt jobb eller intresse så svarar jag självklart efter bästa förmåga - det tycker jag är vanligt hyfs - men aldrig men en nedlåtande ton....Absolut inte!
Det är just tonfallen i skriven text som är så förbålt svårt att avgöra eftersom sammanhanget och texten i sig inte alls ger några ledtrådar, ungefär lika lätt som att utan sammanhang avgöra om jag med ordet "bildrulle" menar <i>bild-rulle</i> eller <i>bil-drulle</i>. Smileys i all ära men för att ange tonfall är de urusla, att läsa en text överströdd med smileys (en eller fler efter varje mening) är IMHO ingen höjdare det heller.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bkallur</i>

Det efterlyses bättre utformade frågor - ja självklart - men om det dyker upp en fråga som inte är så genomtänkt - är det då inte väldigt enkelt att utgå ifrån att frågan kommer från en novis????? och tvärtom om frågan gäller den exakta utformning på hälsömmen på en enkel sko från 1454??? (obs. ett fiktivt exempel).. och är frågan inte förståelig? t ex "jag vill veta mera om svärd??? " ja då får man väl begära in mera specifika frågor!
Jo, det är lätt att utgå från det, men det är inte rätt alla gånger. När jag läste kemi på universitetet fanns det en underbar lapp på en av institutionerna:
<font size="3"><b>"Koppla in hjärnan innan labbassistenten tillfrågas!"</b></font id="size3">
Den sållade tydligen bort en hel del idiotfrågor av typen "om jag inte har en 250ml rundkolv, kan jag använda en 300ml istället?"

Förvånansvärt ofta går det att som nybörjare komma en bra bit på väg genom att använda nätet och biblioteken. Att bara kasta ur sig ett "Jag vill veta mer om X" ger IMHO ett väldigt dåligt intryck. Bättre är väl i så fall att fråga efter rekommenderade böcker i ämnet?

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav bkallur » 7 juli 2004, 05:53

Hmmmm,Jag hoppas verkligen inte att mitt sista inlägg med dom leende smileys tolkas på något annat sätt and som det står, om så ber jag om ursäkt för det är ett ärligt skrivet påstående att Eran kunskap om historiskt återskapande är gedigen och mycker stor. Jag är mycket imponerad.

Hur som helst, jag tycker i själ och hjärta som Angus, men då jag jobbar med utbildning har jag ändå den principen att man svarar på dom frågor som dyker upp efter bästa förmåga även om frågan är "kan jag använda en 300ml kolv istället för en 250ml?

Detta är mitt sista inlägg i denna tråd.
Björn
bkallur

Inläggav Lasse C » 7 juli 2004, 07:37

..men om det dyker upp en fråga som inte är så genomtänkt - är det då inte väldigt enkelt att utgå ifrån att frågan kommer från en novis?
Björn i Mora [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jovars, så långt är det nog heller inga problem, tror jag.
Det i varje fall jag uppfattar som problemet med om frågan är ogenomtänkt, eller oklar (eller rätt och slätt slarvigt ställd) är nog mer att det inte framgår vad frågeställaren vill veta. När frågeställaren är total novis har han/hon självfallet inte någon klar bild av det, och då kommer förmodligen ett par små följdfrågor (eller snarare <i>för</i>frågor) att hjälpa honom/henne att hitta svar han/hon inte ens visste att man kunde/borde fråga efter!

En annan sak vi inte varit inne på särskilt mycket när vi talar om besvarande av frågor är att trådar ibland blir lite spretiga, eller att frågorna kan ge upphov till kommentarer eller andra tankegångar som egentligen inte har med ursprungsfrågan att göra. Visst kan det vara lite frustrerande ibland, men personligen tycker jag att det är något man (i rimlig omfattning, givetvis) får stå ut med på ett öppet diskussionsforum! Mer än en gång har ”sidospåren” dessutom visat sig vara väl så intressanta som ursprungsfrågan – fast i en del andra fall har sidospåren förvisso också varit trams… Totalt sett tycker jag att debattklimatet här är bra, och att folk genomgående håller sig rätt bra till ämnet. Åtminstone jag vill då slippa att ha någon ”debattpolis” som lusläser alla inlägg och *<i>klatsch</i>* smäller folk på fingrarna om de avviker minsta lilla från ämnet. (Och jag har svårt att se att någon av moderatorerna skulle vilja <i>vara</i> debattpolis... [;)])

Om man vill ha ett klart och avgränsat svar på den fråga man ställer, <i>enbart</i> på den fråga man ställer och <i>ingenting</i> annat än svar på den fråga man ställer är det kanske bättre att gå till litteraturen och söka, så att man slipper ”drabbas” av att folk tar egna initiativ.

Lasse C
(som är fullt medveten om att han "spretade" lite här! [:D])
Lasse C

Inläggav Angus Maciomhair » 7 juli 2004, 16:01

Björn, min kommentar om inlägg översållade med smileys var på intet sätt riktad mot vare sig dig eller ditt tidigare inlägg. Kul att du gillar forumet.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav bkallur » 7 juli 2004, 16:20

Ingen fara Angus.. [:)][:D][8D][^]

Ha det
/Björn
bkallur

Inläggav Angus Maciomhair » 13 juli 2004, 14:28

Med tanke på den tidigare debatten om låsta trådar kollade jag nyss hur många sådana det fanns under de senaste 14 dagarna och hittade inte mindre än nio stycken. Om man nu lite fult tar dessa värden rakt av som absoluta sanningar och medelvärden som kommer gälla även över längre perioder får vi fram icke mindre än 234 låsta trådar under ett år. Skulle vi inte låsa några trådar alls skulle det m.a.o. finnas en rejält stor andel trådar, hela HV har i skrivande stund under 1600 trådar, som inte behövs finnas eftersom de går att sortera in under befintliga trådar. Tänk sedan 2-3 år längre fram när forumet är än större att leta i, jag personligen blir själaglad om det inte cirkulerar 700 onödiga trådar att traggla sig igenom.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 7 december 2004, 15:47

Följande är flyttat från tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2083"]Indianers skäggväxt...[/url]

Martina
Posted - 05 Dec 2004 : 20:48:50

Motivera vad denna fråga har med historiskt återskapande att göra, är du snäll! Finns det ingen bra anledning kommer jag att låsa tråden.

/Martina, moderator

Sara Lundström
Posted - 05 Dec 2004 : 23:39:41

Men vad då... Han ställde en fråga, han fick ett svar. Stör det så otroligt mycket?

Ny Björn
Posted - 06 Dec 2004 : 01:21:19

Ja då, Martina har helt rätt - på ett historiskt inriktat forum gör det faktiskt det - en Eniro-sökning på "native americans" och "beards" ger flera adekvata träffar - men om frågan är motiverad utifrån forumets grund ("<i>Syftet med detta forum är att vara en plats för utbyte av tankar och ideér mellan personer med ett intresse för att återskapa historia i någon form</i>") så stör den inte. Om man vill diskutera mindre forumsnära saker kan man alltid pröva att posta dem under "Skvaller".

-Så enkelt kan det vara ibland...

/N B

Johan Käll
Posted - 06 Dec 2004 : 07:23:44

Jag uppfattade det hela som om det hade att göra med Am.Inbördeskrigs-reenactment, vilket är högst levande och frodas i sverige. Fast nu när jag se närmare på det så har jag väl inga belägg för det.

Sara Lundström
Posted - 06 Dec 2004 : 09:28:26

NB. Sen kan man ju också vara sjysst när det är första gången någon postar, och inte hamra den i huvet med låsta trådar och "så här gör man inte!" på en gång. Kanske?

Karin
Posted - 06 Dec 2004 : 13:30:16

Det är väl bra att lära sig rätt från början. Det kan ju inte vara roligt att ha skrivit en massa i några månader och sedan få reda på att man har gjort fel hela tiden. Observera också att tråden inte låstes direkt, utan att Martina ställde en artig fråga. Eftersom det är svårt att läsa sig till vilket tonfall Martina använde får man försöka tolka det skrivna så vänligt som möjligt.

Karin

Sternschild
Posted - 06 Dec 2004 : 14:46:25

Vad som är "rätt" är ofta subjektivt och definitvt något man lär sig med tiden. Vill vi ha mer trevligt folk här på HV bör dem behandlas försiktigt som Sara säger annars "inavlas" det väldigt lätt på såna här forum.

Dessutom kan frågan relateras till de historiska beskrivningarna om vad som utmärkte de "okända vilda folken i väster". Vad som är myt och vad som är fakta kan vara svårt att få reda på.

Ny Björn
Posted - 06 Dec 2004 : 19:27:16

Vi har regler för forumet - det har inte med huvudslående eller inavlande att göra utan de finns för att underlätta för dem som söker information inom vårt ämne, Martina bad om en motivering till varför frågan hör hit - på ett forum där inriktningen är återskapande av historia.

-och, ja, jag kan garantera att Martinas modereringar skall tolkas så vänligt som möjligt...

Jos/Johan Sandelin - välkommen till HV, mycket nöje - men nu ligger bollen hos dig.

MVH

/N B

Lasse C
Posted - 07 Dec 2004 : 13:16:16

Vad gäller trådens berättigande eller inte tycker jag att det handlar om placeringen. Är det bara en allmänt nyfiken fråga hör den kanske mer hemma under "Skvaller", om det gäller fakta som behövs för reencatande av exempelvis nordamerikanska frihetskriget är det definitivt relevant här under "Kulturer".

Vad gäller vilka frågor som är "tillåtna" att ställa hör jag till dem som vill ha en generös takhöjd här! Jag tyckte för övrigt inte att Marinas kommentar var vare sig hotfull (jag har svårt att tänka mig en så vänlig människa som Martina komma med hot [:)]) eller opassande. Det krävs lite styrsel på ett forum, det är därför det behövs moderatorer...

***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

FöregåendeNästa

Återgå till Information, forumsregler och FAQ