Jag har funderat lite på hur de vikingatida påsbyxorna varit konstruerade. Det exemplar som finns uplaggt på historiska världar liknar väldigt mycket byxorna som avbildas på en gotländsk bildsten, så formen lär vara helt korrekt. Ett vanligt fenomen nuförtiden är hellånga, inte allt för breda, påsbyxor. Dessa har jag alltid tagit som ohistoriska, de överänsstämmer för det första, inte alls med någon avbildning eller beskrivning av påsbyxor. Det skulle inte heller varit möjliga att sy av dåtida tyger, såvida man inte använde väldigt många ihopsydda stycken tyg. Har jag fel i att dessa är ohistoriska? Det propageras ju för dem i 'Sophias Atelje':s mönster, är det där ursprunget till legenden kommer ifrån??
Sen kan jag inte för mit liv hitta stycket ifrån Ibn Fadlans krönikor där dessa byxor omnämns. Jag vet, däremot, att måtet i bredd som står angivet där är över 100 'ells', ungefär 114m. Detta låter ju väldigt orimligt, en tiondel eller så skulle jag tippa på vara rätt, kan det vara ett översättningsfel?