av Angus Maciomhair » 13 mars 2004, 12:28
Jag, som varken stickat eller nålbundit särskilt mycket, gissar att det beror på den tid det tar att lägga upp maskor medan man i nålbindning kan sparka igång mer omgående.
När man sedan väl kommit igång är stickningen snabbare och man kan börja knappa in den tid man förlorade i uppläggningen.
Sett i ett diagram med arbetets storlek på y-axeln och total tid på x-axeln så kommer nålbindningskurvan att vara brantare än den för stickning för att sedan plana ut varefter storleken ökar. För stickning är kurvan flackare i början men lutningen ökar efterhand. Där axlarna skär varandra tar det lika lång tid oavsett om du har stickning eller nålbindning.
Givetvis kommer dessa hypotetiska kurvor även vara högst individuella.
Å andra sidan kan jag inte se att någon påstått att små saker skulle vara snabbare nålbundet än stickat, däremot hittar jag följande:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
För att göra grova, täta saker (vantar, sockor), som man dessutom valkar sedan, så tycker <u>jag</u> att nålbindning fungerar bättre än stickning (även om man kan nålbinda tunna, fina saker också!). Det blir fast och hållbart och <i>det går fortare än att sticka (<b>om garnet är grovt</b></i> vill säga)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Samtliga understrykningar, kursiveringar och fetstil är mina.
M.a.o. skulle kurvan ovan inte vara allmängiltig utan enbart gälla i speciallfallet när garnet är grovt. Lägg även märke till att det är en högst personlig åsikt som läggs fram.
Ha det...
/Angus