Medeltida färger

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Vix Hq » 14 augusti 2008, 15:03

En svart gambe vill jag inte uttala mig om, men jag tycker helt klart du kan köra blått till vanliga kläder - kanske inte marinblått eller kornblått, men lite dovare, "allmoge"blått. Man må behöva mer pigment från vejden, men den växer å andra sidan lokalt och sprider sig som ogräs! Dessutom var second-handmarknaden för kläder rätt stor, så blått behöver inte vara jättedyrt eller ovanligt. Det (tillsammans med krapprött) är en mycket vanlig färg bland arkeologiska textilier (den bevaras bra i jorden och det finns bra metoder för att analysera...).

Och som jag skrev i den låsta tråden... Svart är inte alls omöjligt, bara dyrt och inte högsta mode under alla delar av medeltiden.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Spinoza » 14 augusti 2008, 15:05

Tar av mig hatten och böjer huvudet ödmjukt för din kunskap[:)]
Spinoza

Inläggav Anthka » 14 augusti 2008, 18:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Svart är inte alls omöjligt, bara dyrt och inte högsta mode under alla delar av medeltiden.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du råkar inte ha koll på under vilka delar av medeltiden svart är högsta mode? [:)]
Anthka

Inläggav Vix Hq » 15 augusti 2008, 11:03

Nej...det är efter min tid [;)]. Men jag har för mig att Eva och andra nämnt att det blir poppis under 1500-talet och framåt. Renässansen, alltså. Sedan hade ju t.ex. Birgittasystrarna svarta kläder, men det kan ju knappas kallas högsta mode direkt. Och så är det ju skillnad på natursvart från svarta får som inte alltid är vad vi skulle kalla riktigt svart, och något som är färgat kolsvart, både i nyanser och färgäkthet.

Men färger, tro't eller ej, är inte mitt expertområde; jag har bara läst några böcker... [:)]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Ulfa » 15 augusti 2008, 19:58

Jag läste i “Dress in the Middle Ages” av Perrine Mane och Françoise Piponnier att svart var otroligt populärt bland män i slutet av 1300-talet. Bland kvinnor var det inte alls lika populärt och det var framförallt siden och fina kläder som färgades svart.
Nu vet jag inte ifall det var i något speciellt område som svart var populärt eller om det var svårt att färga, men jag skulle tippa på att det var i Italien och att konsten då kommer söder- och österifrån. Detta är dock en gissning och säger egentligen ingeting...

Här är några bilder med människor och hästar klädda i gult. De är sannerligen inga prostituerade och denna gula färg kan man då anta var fin. Det märks på den tycker jag nästan eftersom den är väldigt stark. Den gula färg prostituerade skulle ha på sig kanske var mycket svag och urvattnig?
http://gallica.bnf.fr/scripts/mediator. ... 5&I=000042

http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/cpg848/0160

http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/cpg848/0362

/Ylva
Ulfa

Inläggav Anthka » 16 augusti 2008, 17:39

Det där med att gult enbart skulle bäras av prostituerade är jag tveksam till, har sett bilder på riddardamer med klart gula klänningar. Möjligen att det var bestämt i en viss stad, alt ett visst land eller annat begränsat område. Men att det skulle vara allmännrådande under hela medeltiden? Kan det verkligen vara möjligt?
Anthka

Inläggav Vix Hq » 16 augusti 2008, 17:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anthka</i>

Det där med att gult enbart skulle bäras av prostituerade är jag tveksam till, har sett bilder på riddardamer med klart gula klänningar. Möjligen att det var bestämt i en viss stad, alt ett visst land eller annat begränsat område. Men att det skulle vara allmännrådande under hela medeltiden? Kan det verkligen vara möjligt?

Knappast...skulle jag våga hävda...

Är det förresten någon som har påstått det här? Malin skriver i början av tråden om gult för prostiterade i <i>1490-talets Venedig</i>, vilken inte med bästa vilja kan täcka in mer än just då och där. Andra källor finns säkert, men de får ju tala för sig i så fall. Tycker jag.

Edit:
Efter lite kvickt googlande och databassökande hittar jag mest uppgifter om att prostituerade omväxlande (både i tid och rum) skulle utmärka sig med blå eller gula mantlar, gul hätta, gul hätta med blå kant, vit hätta, svart hätta, röd hätta, gul näsduk fäst på axeln, gult band knytet runt armen, gula ärmar, , grön "sash" knyten runt midjan...osv. I de källor som verkade mest trovärdiga hittade jag <i>inget</i> som gällde generellt, utan allt berodde på var, när och vilken lag man tittade på.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Anthka » 16 augusti 2008, 18:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
Är det förresten någon som har påstått det här? Malin skriver i början av tråden om gult för prostiterade i <i>1490-talets Venedig</i>, vilken inte med bästa vilja kan täcka in mer än just då och där. Andra källor finns säkert, men de får ju tala för sig i så fall. Tycker jag.
/Vix.

Läst skamm till sägandes inte tråden från början utan hoppade på den post som skrevs ovanför min. [:I]
Anthka

Inläggav Sara Lundström » 17 augusti 2008, 00:03

För ett gäng år sedan researchade jag just detta med särskiljande klädedräkt för prostituerade. Jag kan därför säga ganska säkert att det inte är något som användes i Norden, i alla fall. Det finns en ordinans från Malmö på 1400-talet som kan tolkas som något i den stilen (där nämns att horkonors hätta måste vara kulört, rött och svart är de färger som nämns), det är det enda jag lyckades hitta. Däremot finns en hel del begränsningar för just denna yrkesgrupp i överflödsförordningarna på nordisk grund, s v s färger, tyger osv som de INTE fick använda.
Sara Lundström

Inläggav Vix Hq » 17 augusti 2008, 10:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

tyger osv som de INTE fick använda.

Hittade också en del sånt i mina snabbsökningar igår - bl.a. fick de inte bära huvudduk likt gifta kvinnor på ett ställe. Vilket kanske inte är särskilt märkligt.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Ulfa » 18 augusti 2008, 21:21

Ah, känner oxå igen det där med att prostituerade och "icke-adliga" inte fick köpa och bära tyger och kläder av viss kvalitet, även om de hade råd att göra det.

När jag nu läser mitt inlägg ser jag att det ser ut som om jag menar på att prostituerade under hela medeltiden och överallt skulle bära gult och det var inte det jag menade =). Det kanske var klarare ifall man hade läst hela tråden, men jag ska förtydliga och säga att det jag mest syftade på var hur den gula färgen kan se ut. Med det menar jag att det inte handlar om att den gula färgen i sig var "ofin", utan främst om var och när man är, såklart, och sedan kvaliteten på färgen, plagget och tyget.

Jag tror inte heller på att under hela medeltiden överallt så skulle prostituerade bära gult. Det är ju tur eftersom gult kan vara en väldigt läcker färg =). <u>Men</u> ifall man hade tänkt bära gult, kanske man ska vara noggrann med att hitta en förebild målad någonstans eller liknande, som man vet inte var prostituerad, bara för att vara på den säkra sidan [:)]
Ulfa

Inläggav Sara Lundström » 19 augusti 2008, 07:51

[quote]<i>Originally posted by Ulfa</i>

Jag tror inte heller på att under hela medeltiden överallt så skulle prostituerade bära gult. Det är ju tur eftersom gult kan vara en väldigt läcker färg =). <u>Men</u> ifall man hade tänkt bära gult, kanske man ska vara noggrann med att hitta en förebild målad någonstans eller liknande, som man vet inte var prostituerad, bara för att vara på den säkra sidan [:)]

Du menar, om man tänkt bära en gul klänning enligt förebild från 1490-talets Venedig? Annars är det ju helt onödigt att begränsa sig av den anledningen, eftersom färgens koppling med prostitution endast är belagt under väldigt kort tid inom ett begränsat geografiskt område. Det finns redan så många onödigheter inom återskapandet som beror på gamla missförstånd. Tycker jag.
Sara Lundström

Inläggav Ulfa » 19 augusti 2008, 16:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Edit:
Efter lite kvickt googlande och databassökande hittar jag mest uppgifter om att prostituerade omväxlande (både i tid och rum) skulle utmärka sig med blå eller gula mantlar, gul hätta, gul hätta med blå kant, vit hätta, svart hätta, röd hätta, gul näsduk fäst på axeln, gult band knytet runt armen, gula ärmar, , grön "sash" knyten runt midjan...osv. I de källor som verkade mest trovärdiga hittade jag inget som gällde generellt, utan allt berodde på var, när och vilken lag man tittade på.

/Vix.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag hade mest det här uttalandet i åtanke när jag sa att man kanske ska vara extra noggrann med gult, speciellt med tanke på "både i tid och rum". I Vix's beskrivning finns färgen gul med ganska ofta, dock mer på hätta, mantel och liknande än på kläder, och därför filosoferade jag över att man kanske bör vara försiktig med den färgen. Just p.g.a. att det varierar i tid och rum så mycket kanske ger större anledning att vara säker på sitt gula plagg.

Sedan är det ju såklart oxå en fråga om hur man ser på saken. Visst, man kan se det som en begränsning att man kanske bör vara mer säker på det gula än med t.ex. blått som är mycket vanligare, eller så kan man se det som ett intressant fenomen att det gula i ett antal fall har fått representera prostitution, och att man därför ska vara granskande och försöka tolka personen som bär gult. Detta behöver inte ta lång tid: en blick på bilderna som jag länkade till i mitt förr-förra inlägg och man kan se att det inte rör sig om prostituerade. (Min tolkning, rätta mig ifall jag har fel).

Jag ser det hellre som ett intressant fenomen än som en begränsning, och jag vill med detta absolut inte påstå att du ser det på det ena eller andra sättet, det hoppas jag att du inte tolkar det som.
Hmm, nu blev det långt, men i vilket fall så hoppas jag såklart att folk vågar återskapa kläderna med de lite udda färgera [:)]
Ulfa

Inläggav Karin » 30 augusti 2008, 12:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ulfa</i>

Här är några bilder med människor och hästar klädda i gult. De är sannerligen inga prostituerade och denna gula färg kan man då anta var fin. Det märks på den tycker jag nästan eftersom den är väldigt stark. Den gula färg prostituerade skulle ha på sig kanske var mycket svag och urvattnig?
http://gallica.bnf.fr/scripts/mediator. ... 5&I=000042
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Vilken underbar bild! Jag träffade killen till höger i somras. Undrar om han vet om att han finns på bild från 1300-talet.

Karin
Karin

Inläggav Johan Käll » 30 augusti 2008, 14:10

Ang svart. om det var så otroligt dyrt att färga.. är det i så fall inte underligt att flera munk och nunneordnar har just svart i sin ordensdräkt? de skulle ju vara fria från flärd och dyra saker.

Om svart vore jätte dyrt men något alla ville ha.... skulle då inte avlingen av svarta får varit en stor nish i samhället?

Jag lutar mer åt att svart var en färg som inte var så populär på grund av modenycker. De flesta verkar ju ha velat ha färgranna kläder, svart är motsatsen till detta.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk