av Burmeister » 29 juni 2004, 08:39
Jag har nog skrivit ungefär det här flera gånger förut men jag skriver det igen ändå... Jag håller med om vad som sagts kring att snitt och skärning, inpassning och utformning av plaggen är vad som egentligen är svårt och som till sist avgör hur "rätt" det slutligen ser ut. Det spelar ingen roll om en dräkt är tillverkad i helylle, sydd med lintråd för hand etc. ifall den sitter fullständigt galet på kroppen.
Om man strävar efter ett bra snitt på plaggen faller mycket av materialkriteriet på automatik bort då fel sorts tyg beter sig fel i många fall vilket skapar fel fall, snitt etc. på plagget. Om det sedan är ett par procent blandat i yllet, so what?, om man frågar mig.
Handsöm är lite samma melodi, det är svårt att skapa en punktad fåll om man inte punktar för hand. En helt dold raksöm däremot måste man fram på noslängds avstånd och helst dra lite i sömmarna för att vara helt säker på att upptäcka så än en gång, so what?
Mina dräkter är alltså tillverkade i hyfsat rätt material med handsöm där det gör någon skillnad (för mig, vill säga) med tonvikt på att de ska vara bra skurna, utformade etc.
*
Vad är då min rational till detta? Varför anstränger jag mig överhuvudtaget när jag inte siktar på att nå ända fram mot idealet, det onåbara superdräkten? Jo, det är inte så komplicerat, jag är inte alls intresserad av att skapa superdräkten. Mitt intresse för medeltid rör sig inte kring exakta återskapningar av en viss sorts handsöm, metoder att färga kläder eller något annat som har med finliret kring sömnad att göra. Mina två primärintressen är mitt arbete med europeisk kampkonst samt medeltidsmusik, båda som jag praktiserar regelbundet både i teoretiska studier, praktisk tillämpning och i diskussioner.
Precis som Lasse säger så är det av intresse att se på huruvida det materiella eller immateriella har högst värde inom vår hobby. Om man ser till flera av de tongivande rösterna på detta forum är det tydligt att det materiella är fokuspunkten, något som jag kan tycka är lite synd OM det går ut över andra områden av historiskt återskapande. Men jag förstår väl det, har man själv sådana klädambitioner vill man kanske leka med lika barn? Jag vill helst leka med många olika barn, gärna kika på imponerande kläder samtidigt som jag vill sippa att få skrapor för mina egna. Jag skulle inte få för mig att gå fram till någon av de många som bär t.ex. svärd på ett evenemang eller marknad och avkräva denne mina kunskaper i vapnets historia, tillverkningsmetod, applicering, träningsmetod, namedropping rörande auktoriteter inom vapnets historia, utvecklingen från de tidigare modellerna av vapnet och de som följer etc. etc.