Jag satt precis och läste tråden: http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=4795 under kategorin kläder och andra textila hantverk när jag såg svaren på fråga 3. Vad är tjusningen med att bära medeltidskläder, vad är det absolut skönaste plagget och när är det som mest praktiskt och skönt?, många verkar tycka att medeltid/vikingatidskläder och framförallt materialen är perfekta för olika väderförhållanden, olika situationer och ger en skön känsla av välbehag.
Vad är det då som gör att ni inte alltid bär dessa kläder, istället för att rätta er efter den stora massan som använder bomullskläder och syntetmaterial som är hopplösa i alla sammanhang? För alla som använt kläder av naturmaterial kan nog skriva under på att kroppen mår bäst av dom och speciellt ylle är ju världsklass som andas och hjälper kroppen att reglera temperaturen efter väder, känns inte klibbigt som bomull/syntet en varm sommardag utan andas och känns behagligt mot kroppen, funkar perfekt när det regnar och även om man blir blöt så fortsätter ullen att värma, och är varmt och skönt på vintern.
Ja, ni vet vad jag menar. Men frågan återstår, när ni nu lagt ner så mycket tid på att färdigställa era kläder - valt material med stor omsorg, spenderat många timmar på att fixa till alla sömmar, skräddarsytt dom för era kroppar och behov... varför väljer man då bara att använda dessa när det pågår en marknad under en helg?
Jag ska berätta att jag själv inte pysslar med någon form av historiskt återskapande, men jag handsyr ändå mina kläder i ylle, och bär dom med stolthet för att jag inte trivs med att bli som en i mängden, och för att jag känner mej bekväm och kan vara ute i alla väder i mina kläder som är mycket praktiska för alla situationer.
Jag hoppas att ni inte ser detta som ett påhopp utan det är endast en undran och nyfikenhet från min sida efter att jag läst en del på detta forum + besökt en del marknader och festivaler.
Med all respekt för er hobby/livstil
Patrik