TPB-domen

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Lord_Nelle » 20 april 2009, 08:01

Vi befinner oss i en tid där upphovsrätten och det ekonomiska systemet behöver tittas över.
Bevisligen så är både upphovsrätten och systemet föråldrat, vi befinner oss i en ny tid.
Upphovsrätten är något som jag bråkar med nästan dagligen eftersom jag jobbar med teater.
Det är vansinnigt dyrt att spela pjäser. Min barngrupp som går i 6:an skall spela ett stycke Pippi Långstrump för sina föräldrar, detta kostar runt 1000 kr per föreställning. Inte en chans att en barngrupp kan dra in de summorna, och skolorna har inte råd nu i sparandets tider.
Jag är av den åsikten att när du har skrivit en text så är den fri. Den som vill använda den får använda den. Detta säger jag trots att jag själv frilansar som manusförfattare, jag fick 50000 för mitt senaste manus.
Jag bryr mig inte vem som använder mitt manus, jag har fått min lön för tiden det tog att skriva, vill folk använda mitt manus och sätta upp det på olika sätt tycker jag bara att det är roligt.

Personligen tror jag på en lösning i ungefär som STIM, fast som gäller alla typer av kulturarbetare.


/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs

Smärtgränsen, den skiter jag i. Thomas Wassberg
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav christofer » 20 april 2009, 10:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lord_Nelle</i>

spela ett stycke Pippi Långstrump för sina föräldrar, detta kostar runt 1000 kr per föreställning.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Oj, nu tror jag Astrid Lindgren roterade minst ett par-tre varv i sin grav! Kan det verkligen stämma?
christofer
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 19 mars 2008, 12:20
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 20 april 2009, 10:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by christofer</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lord_Nelle</i>

spela ett stycke Pippi Långstrump för sina föräldrar, detta kostar runt 1000 kr per föreställning.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Oj, nu tror jag Astrid Lindgren roterade minst ett par-tre varv i sin grav! Kan det verkligen stämma?

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Tyvärr så är det så. Alla Astrids verk ägs av "Saltkråkan". Det är ett förlag som ägs av hennes efterlevande och de är notorisk dyra och svåra att ha att göra med.
Att få rättigheterna att sätta upp något som har anknytning till Astrid är ett äventyr i sig.

Att spela en pjäs brukar kosta runt 500 per föreställning, och det är ifall din grupp är medlem i ATR, om ni inte är medlemmmar är det ännu dyrare och ännu svårare att få rättigheter att sätta upp något.


/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs

Smärtgränsen, den skiter jag i. Thomas Wassberg
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 20 april 2009, 12:33

Snart kommer väl folk att bli anmälda för svart-teater också... Och nu pratar vi inte om amerikansk komedi från tidigt 1900-tal.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Lord_Nelle » 20 april 2009, 12:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>

Snart kommer väl folk att bli anmälda för svart-teater också... Och nu pratar vi inte om amerikansk komedi från tidigt 1900-tal.


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Du anar inte hur rätt du har. Det har hänt förut att skolor och grupper har drabbats av dryga böter.
Nu iom IPRED är ATR extra nitiska.
Vi ska ha en tearerfestival i början av Maj. Vi har sedan länge skickat in våra ansökningar om rättigheter och vi har börjat marknadsföra festivalen.
Precis innan påsk fick vi en varning för att vi hade börjat marknadsföra innan rättigheterna var helt klara.


/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs

Smärtgränsen, den skiter jag i. Thomas Wassberg
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav christofer » 21 april 2009, 08:04

Det tycker jag är att missbruka upphovsrätten. Jag gick med i piratpartiet (www.piratpartiet.se) för att jag oroas av DDR-ifieringen, både av Internet och den fysiska världen, med övervakningskameror överallt. Fildelning, och att stjäla Mattis böcker, är jag inte så intresserad av, om det finns vettiga alternativ, men nu blev jag så besviken att jag funderar på att sticka hem och seeda nåt med Tjorven.
christofer
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 19 mars 2008, 12:20
Ort: Sweden

Inläggav Olof den gladlynte » 21 april 2009, 08:28

Gamla nyheter, men intressant att se hur olika länder kan se så totalt olika på elektronisk övervakning: http://www.dn.se/nyheter/politik/sverig ... n-1.797466

Olof
Olof den gladlynte
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 6 mars 2007, 14:06
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Diverse skvaller



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net