Vi befinner oss i en tid där upphovsrätten och det ekonomiska systemet behöver tittas över.
Bevisligen så är både upphovsrätten och systemet föråldrat, vi befinner oss i en ny tid.
Upphovsrätten är något som jag bråkar med nästan dagligen eftersom jag jobbar med teater.
Det är vansinnigt dyrt att spela pjäser. Min barngrupp som går i 6:an skall spela ett stycke Pippi Långstrump för sina föräldrar, detta kostar runt 1000 kr per föreställning. Inte en chans att en barngrupp kan dra in de summorna, och skolorna har inte råd nu i sparandets tider.
Jag är av den åsikten att när du har skrivit en text så är den fri. Den som vill använda den får använda den. Detta säger jag trots att jag själv frilansar som manusförfattare, jag fick 50000 för mitt senaste manus.
Jag bryr mig inte vem som använder mitt manus, jag har fått min lön för tiden det tog att skriva, vill folk använda mitt manus och sätta upp det på olika sätt tycker jag bara att det är roligt.
Personligen tror jag på en lösning i ungefär som STIM, fast som gäller alla typer av kulturarbetare.
/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs
Smärtgränsen, den skiter jag i. Thomas Wassberg