Återigen tycks poängen missas. Idealisering är inte samma sak som utövning. En arkeologs uppgift är ju inte att framhålla en viss tids förträfflighet, utan att ta reda på mer om epoken. Lika lite är det mitt syfte att framhålla fäktningen som bättre än automatkarbinen, utan att just studera och träna gamla stridstekniker. Jag skulle också kunna träna enbart för motionens, eller mitt eget höga nöjes skull. Om jag däremot förgyller förträffligheten hos vapnen, istället för att grunda mina tolkningar på fakta, så är jag ute och cyklar. Du har ju själv gjort en insats i att ta ur folk myterna kring svärdet, och fäktningen, så jag förstår allvarligt talat inte varför du resonerar emot mig. Det verkar faktiskt som att det är du som kackar i eget bo.
Just vad det gäller fäktning så skulle jag vilja säga att idealiseringen är rätt påtaglig, från många håll, inte minst bland folk som i övrigt sysslar med någon form av medeltidande. Fast det finns självklart också bland dessa en betydligt högre andel människor, som har ett bättre kunnande om historisk strid än i de bredare folklagren.
Angående diskussionen som helhet:
Det som jag tror har föranlett den upphetade stämningen är att det verkar finnas problem med att förstå skillnaden mellan idealisering och utövning. När jag säger att det bland medeltidare finns folk som idealiserar, så verkar det läsas som att jag tror att alla idealiserar. Någonstans längs vägen har folk blivit så upptända i sin nitiska glöd att nå konsensus att de slutat läsa vad som skrivs, för att istället göra godtyckliga tolkningar. Varpå de, bakom sina datorskärmar, tar sig rätten att göra taffliga försök till förolämpningar. Tyvärr är det knappast unikt för det här forumet, men i det långa loppet är det knappast särskilt bra för hobbyn. Jag kan med andra ord inte annat tycka än att Lasse slår något av en dubbelknut på sig själv när han försöker behäfta mig med en dogmatisk och oresonlig attityd.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Björn Hellqvist</i>
Delar av debatten påminner mig om en anekdot om en teaterföreställing som skulle sättas upp i Lund av FNL-sympatiserande studenter någon gång runt 1970. Efter en lång diskussion om huruvida föreställningen skulle främja det vietnamesiska folkets kamp, kom man fram till att så inte var fallet, och la ner planerna.
Min poäng med anekdoten är att man inte kan vara ultramodernistisk och tro att de framsteg vi gjort per automatik gör forna dagars kunnande mindre värt, eller att det ena behöver utesluta det andra. OK, låt gå att man med scannrar och laser kan göra en kopia av en guldhalskrage, men man har fortfarande inte lyckats göra detta genom handaskicklighet. I mitt yrke (optiker) har jag de senaste 20 åren sett en förskjutning från lokalt hantverkskunnande till delegering till centralsliperier och verkstäder. Dagens optiker har en bättre teoretisk grund än tidigare generationer, men deras hantverkskunnande är långt sämre. Om bara någon generation har ett par seklers ackumulerat kunnande försvunnit, allt i rationalismens och kostnadseffektivitetens namn. Visst, det finns väl en missriktad idealisering av forna tiders kunnande, men jag tycker mig se en större fara i okritisk spridning av new age-hokus-pokus. Det är en sak att lära sig slipa ädelstenar med gamla metoder, en annan att tro att stenen kan bota cancer.
Det finns ett egenvärde i att fördjupa sig i gamla kunskaper (obs: inte att bara tillägna sig ytliga kunskaper och idealisera dem): man uppnår en större tillfredsställelse. Trots att det finns laserskrivare och miljoner nedladdningsbara fonter, är kalligrafin en livaktig rörelse. Om man nu inte är av åsikten att sådant välbefinnande är ett opium för folket och gör det mindre benäget att revoltera, förstås...
Slutligen så tycker jag att Taffy kackar en aning i eget bo. Hans engagemang för historisk fäktning kan ju ses som ett idealiserande av utdöda stridstekniker, och att man kan uppnå mycket bättre resultat (döda människor) med moderna medel, t.ex. en automatkarbin. Fast om inte människan vore en irrationell varelse, skulle väl mänskligheten ha tagit kål på sig själv för länge sedan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">