Diskussionen kom upp i tråden "Hur långt ska vi gå?", men jag hoppas att vi kan fortsätta här.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Posted by Taffy - 25 Feb 2004 : 12:52:45
Det är just det här idealisernadet av medeltid, och hemslöjdskunskap som är så vämjelig.
Okej, nu kan det här nästan likna början till en politisk tråd, men vi kanske kan avstyra det om det går för långt. Jag ska börja med att slå fast en grundsten: dagens människa är alienerad från produktionen.
Men vad är lösningen på det? Bondesamhälle, eskapism, gröna vågen, kurser i sillsprättning? Nej, så klart inte. Gröna vågen var en intellektuellt grumlig rörelse som valde att stoppa huvudet i sanden, en kvasinationalromantisk generationsfluga, som dog i takt med att medlemmarna gav upp, isolerade sig, eller blev sektmedlemmar.
Det verkar bara finnas alltför tydliga kopplingar mellan de som är intresserade av levande historia och den här rörelsen. Ack och ve! Släpp rinken och kom in i matchen, allt det där är bara en illusion.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu börjar vi närma oss frågor av typen ”vad är meningen med livet?”. Det är nog lite väl stort för att ta upp här, men vi kan ju diskutera vad som är meningen med vårt historieintresse.
Taffy: Du slår fast att ”dagens människa är alienerad från produktionen”. Vi måste först fråga oss om detta är bra eller dåligt. Jag anser att det är dåligt.
Om det är dåligt, vad ska vi göra åt det? Jag tycker att gröna vågen (som faktiskt fortfarande existerar och som nu är på tillbakamarsch) är en bra lösning. Jag menar inte att alla människor ska flytta ut på landet och bli självförsörjande, men ju fler som tillverkar det de behöver själva ju lättare blir det för oss andra att studera och få förståelse för hur sakerna tillverkas. Du tyckte att det var en självklart dålig lösning. Då har du kanske ett bättre förslag.
Varför håller vi på med att försöka levandegöra historien? Finns det någon samhällsnytta i det eller gör vi det för att det får oss att må bra? Om jag mår bra av att tillverka någonting ända från början och använda tidsenliga metoder och verktyg kan jag väl få göra det? Eller skulle det betyda att jag är ett fall för psykvården? Skadar det på något vis dig eller samhället att jag lär mig mer om någonting jag tycker är intressant? Jag antar att du är medlem här på forumet för att du är intresserad av historia i någon form. Är ditt intresse mera samhällsnyttigt eller klokt än mitt? Jag kan inte se att jag på något vis skadar dig genom att odla mina intressen, men jag tycker att du skadar mig genom att påstå att det jag vill göra är vämjeligt och sinnessjukt.
Du skriver: ”Det verkar bara finnas alltför tydliga kopplingar mellan de som är intresserade av levande historia och den här rörelsen [gröna vågen, min kommentar]. Ack och ve! Släpp rinken och kom in i matchen, allt det där är bara en illusion.”
Vad menar du är en illusion? Jag försöker då och då omge mig med tidsenliga saker för att skapa en illusion av medeltiden. Är det eskapism? Ja, på ett vis. Är det skadligt? Nej, det kan jag inte tänka mig. Jag har en kompis som ägnar stora delar av sin fritid åt att se på film och spela tv-spel. Då ”flyr” han från vår vanliga värld in i filmens. Är han också vämjelig? Vad finns det för hobbys som inte till viss del bygger på illusion?
Är det eskapism och illusion att odla sina egna rovor? Om jag gör det är jag fullt närvarande och medveten om vad jag håller på med. Jag får en djupare förståelse för verkligheten, d.v.s. hur det går till när rovor odlas. Den förståelsen får jag inte om jag köper min rova i affären.
Vilken match är det förresten vi ska komma in i? Din subjektiva tolkning av verkligheten? Vill du att vi ska börja leva ett svensson-liv för att alla andra gör det och då måste det vara bra? Är matchen att köpa sina saker i en affär istället för att tillverka dem själv?
Förklara dig närmare, för jag fattar inte vad du menar.
Karin