Jag har nu läst i litet olika böcker om ett litet fenomen kallat nålhus som hörde mer eller mindre till vikingatida kvinnors dräkt.
Men nu återstår frågan, hur ser ett sådant nålhus ut? Jag har letat mig halvt fördärvad på nätet efter just bilder på ett sådant nålhus.
Plockat från boken Vikingar av G. Trotzig;
//Vid ett av spännena kunde kvinnan ha en rad småsaker hängande i kedjor, först och främst en slidkniv, kanske också ett nålhus, dvs en liten rörformig behållare i vilken hon förvarade sina synålar...//
Har någon här på forumet tillverkat ett nålhus? var det tillverkat i någon metall eller i skinn/läder? Inget av detta fann jag svar på när jag läste vidare, det var bara det lilla. [:(]
Sen tänkte jag även på "hängande i kedjor" var det verkligen kedjor? det verkar ju litet otympligt på något sätt och om så vart fallet i vilken metall var kedjorna i?
En liten fundering också gällande axelbanden på en överklänning (vikingatida) var axelbanden gjorda av samma tyg eller var de brickvävda eller på annat sätt hop-påtade? kan inte minnas att det disskuterats någonstans här...
Tack på förhand alla glada!