Nu har jag erfarenhet av historiskt återskapande mest från lajvvärlden, men jag tycker att även om vi medeltidsfjantar är fantastiska personer allihop så är vi samtidigt också som folk är mest.
Det vill säga, det finns de som utvecklar och bidrar och de som bara gnäller hela tiden, även bland oss.
Eftersom det är helt omöjligt att återskapa historia till hundra procent handlar det om känsla. Känslan som infinner sig beror på mig och mina kunskaper. När jag var fyra år var jag fett med medeltid i mammas glansiga nattlinne och en spetsduk på huvudet, när jag var 14 krävdes linne och enklare snitt, nu behövs det linne, ylle, rätt skärningar och rätt sak på rätt plats. Däremot tror jag inte att det är säkert att känslan infinner sig hos någon annan med mera historisk kunskap än jag, om denna skulle ta på sig mina kläder.
Men mycket handlar också om respekt för andra. Om jag väljer att delta i ett arrangemang där man satt upp vissa riktlinjer duger det inte att hävda att JAG minsann klarar av att känna stämningen fast jag har min mobiltelefon i fickan. Och allting blir inte medeltida bara för att man laserar det brunt eller lindar skinn omkring det
Men det har ju diskuterats en hel del om handsömnad versus maskinsömnad tex. Det har knappast berikat upplevelserna för lajvare tror jag. Allting fungerar ju efter principen "lär dej krypa innan du kan gå" och när trettonåringar som halvsov under textilslöjden plötsligt får veta att de ska handsy sina kläder får du inte alltid samma resultat som i ett medeltida skrädderi. Du får inte ens samma resultat som i en medeltida bondestuga där man sydde till sitt husbehov.
Det HAR hänt mina damer och herrar, att en flicka som lagt ner ett helt år på att handsy sin dräkt med så fina stygn som möjligt, fått höra: Det där är ju maskinsytt, fy fan vad oseriöst!
Då har man missat på målet. Då har en dålig tolkning av historien fått företräde framför en bättre tolkning skapad med ohistoriska metoder, och så till den milda grad att en utmärkt tolkning av historien blir fnyst åt. Jojo, på medeltiden gick man omkring och såg allmänt sned och vind ut för de var inte lika duktiga som vi med våra maskiner. Ser man bra ut är det ett tecken på att man FUSKAR!
Men för att anknyta till vad Lasse C skrivit, så är det väl så att folk som inte har som främsta mål att återskapa medeltid, utan att rangjucka på andra och få tillfälle att slå sig för bröstet, finns. Det är tröttsamt och tråkigt, men det är lättare att stå ut med när man inser att det är tröttsammare och tråkigare för dem själva.
Vissa människor har problem att hävda sitt egenvärde genom det de är och det de gör, och väljer därför att försöka göra det genom att racka ner på det andra är och gör. De finns överallt, och det är lite synd om dem. Det betyder dock inte att man ska tillåta dem döda ljuset i någon annans ögon.
Det finns nog inget rätt och fel, det finns bara nivåer av ambition. Var man befinner sig på ambitionsskalan avgörs av tid, pengar, kunskap etc. Även om jag skulle vara världens mest historiskt korrekta medeltidsåterskapande person betyder det inte automatiskt att jag har ett korrekt scenario att tillgå. Det skulle ju kräva att jag hade en hel by av lika kunniga och historiskt korrekta personer som jag själv. Frågan är vad som tjänar syftet med illusionen bäst. Är det att folk får sy de sömmar som ändå inte syns på maskin och många har möjlighet att delta, eller är det att vi blir tre tappra hardcore-medeltidare som är HK inifrån och ut?
Men som sagt, om man skapar sin historiska rekonstruktion med glädje så klarar man ofta av att glädjas tillsammans med dem som inte hunnit lära sig lika mycket som en själv. Det gör också att man inte behöver väta brokorna av ilska bara för att man vet att skön jungfrun bär sloggi och always ultra under linnet. För trots allt så kan det hända att SAS kör en repa ovanför ens struthätta helt oväntat också.
Men att sträva efter en så korrekt dräkt och utrustning som det bara är möjligt är en hedervärd sak! Det kan man driva hur långt som helst, om man bara känner att man fortfarande har roligt.