<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>
Tre solar säger sig väl inte skildra ett historiskt skeende? Den är placerad i en historisk setting, eller en setting som är inspirerad av medeltiden. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tja, man tolka det lite olika, förstås. De själva går inte ut med någon tidshänvisning, det är helt riktigt. De anger bara ”medeltiden” (på hösten på "medeltiden", eller nåt, det är ju tydligen kyligt… [;)]). Samtidigt lägger man in faktorer som snävar in det hela: Pesten kommer, en av huvudpersonerna har varit på något som i alla fall kallas ”korståg”. Det här säger väl mer om filmmakarnas taskiga historiekunskaper än om något annat, antar jag. Korstågen var så vitt jag vet inte något man pysslade med på lediga stunder under hela "medeltiden”, pesten var inte något man levde med under hela "medeltiden" – speciellt inte den <u><i>första</i></u> pestvågen.
Men, för att försöka att hjälpligt hålla oss till min ursprungliga fråga: Spelar det någon roll?
IOFS är det här ett rätt bra exempel! Filmmakarna har uppenbarligen inte haft ett uns ambition att skildra något på autentiskt sätt, men p g a ovannämnda uppstår ändå ett intryck av att de gör det. De personer i biopubliken som har lika skraltiga historiekunskaper som filmmakarna kommer att <u><i><b>tro</b></i></u> att filmen faktiskt skildrar ”medeltiden” (på hösten [:D]) – vilket är rent åt Häcklefjäll fel.
<i>Spelar det någon som helst roll? </i>
LC