av Ananke » 13 februari 2004, 17:26
Nej, visst är det så att ingen har tänkt att samtliga evenemang ska få så höga utrustningskrav, men det är trots allt dit vi är på väg, tycker jag att det verkar som. Som Odysseus tidigare har sagt: "höga utrustningskrav blir egalt med hög status (vilket i sin tur leder till att ingen vill sätta upp något annat)". Jag tycker mig ha märkt en sådan trend inom livevärlden (har ingen erfarenhet av re-enactment, så där tänker jag inte uttala mig). Det handlar egentligen inte heller så mycket om vad arrangören har bestämt (talar här av egen erfarenhet). När jag arrangerade min "drömlive" ville jag sänka kraven en bit. För mig och mina medarrangörer gick det bra med sicksacksömmar, gummisulor under skorna, och inte helt perfekta kläder. (Ja, jag vet, nu åker många ögonbryn upp och många får huvudvärk... *ler*) Det innebar naturligtvis inte att vi inte ställde krav, men de kraven var lägre än på andra live vid samma tid. Problemet var att våra deltagare själva skruvade upp kraven så att de blev mycket högre än vad vi hade räknat med. Nu kan man argumentera för att folk faktiskt ville ha en högre standard, men min egen personliga upplevelse av stämningen var att folk var rädda för att inte ha tillräckligt hög standard på både kläder och ting och att det var därför kraven höjdes.
Självklart är det så att äldre liveare är de som argumenterar emot högre krav, just på grund av att de var med i början, och inte har upplevt lägre standard som något större problem. Yngre liveare blir naturligtvis drillade i hur man idag ser på standard och krav. Jag minns att jag på mina första liver verkligen ville komma upp i de standardnivåer som ställdes då. Varför skulle nybörjarliveare reagera annorlunda idag?
Sedan är det faktiskt viss prisskillnad på läder, naturtråd, bomull, natursiden, sammet, ylle och linne, så jo, det kostar faktiskt mer med en perfekt och historiskt korrekt utrustning. (Jag vet detta eftersom jag under många år levde utfattig och verkligen inte hade råd med något annat än bomullstyg... När man måste välja mellan att äta eller köpa tyg är valet egentligen inte särskilt svårt).
Nå, när det gäller att själv arrangera en live där man kan ställa sina egna krav där man vill ha dem, är det fortfarande så att det är inte alltid man har ork, tid, lust eller medel att lägga ned 95% av sitt liv på att arrangera. Efter mitt eget arrangemang drar jag mig för att arrangera igen, av olika orsaker. Det handlar inte heller alltid om att gnälla över event med hög standard, utan ofta snarare om en önskan att hitta ett event som passar en själv.
Jag tror egentligen inte att någon i den här diskussionen har sagt att du inte får lägga ribban högt på ett arrangemang, bara att det borde finnas alternativ till högkravsarrangemangen. Som jag tidigare har sagt: det är beundransvärt med folk som har intresse, tid, kunskap och pengar att lägga ned på högkravsevent, men för oss vars passion och engagemangsnivå har börjat slockna, men ännu inte helt dött, skulle det vara roligt med arrangemang utan de riktigt höga kraven (men inte med lägsta heller, utan snarare någonstans i mitten), arrangemang där våra gamla kläder faktiskt fortfarande passar in - låt vara med vissa justeringar... *ler*
MVH,
/Ananke