av Lasse C » 12 februari 2004, 13:47
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Odysseus</i>
* Etnicitet - har inte många här funderat på, men det kommer. Än så länge är Sverige så pass segregerat att de flesta icke-svenskar inte har upptäckt hobbyn, men det finns redan de i hobbyn som menar att man, på grund av hudfärg, inte ska få klä sig i vissa kläder (typ vikinga).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Japp, det här <i><b>är</b></i> besvärligt. Framför allt eftersom det är känsligt. Svensk lagstiftning och, vågar jag påstå, de allra flesta svenskars (även mitt) rättsmedvetande är starkt emot diskriminering på etnisk grund.
Kruxet inom ”våra” sammanhang blir när man på nåt vis skall åskådliggöra en tid, plats och sammanhang som man icke på något rimligt vis kunde ha befunnit sig i! Som NyBjörn konstaterade så ger en bakgrund från Mellanöstern väldigt intressanta möjligheter att delta i ”vikingeri” <i>utifrån</i> just denna bakgrund! Däremot blir det lite knepigt om man ger sig [}:)] på att vara just viking.
Jag tycker att gamla tiders Japan och Kina är spännande, och min gamla nyfikenhet på djonkriggade segelfarkoster har på sistone börjat röra på sig igen. Jag är 190 cm lång, ljushyad, har mellanblont (låt vara glesnande) hår och (gradvis mer gråsprängt) rött skägg. Jag <i><b>kan</b></i> inte återskapa en kines eller japan från 15/1600-talet, även om jag aldrig så gärna vill! No way!! Skulle jag vilja delta i ett återskapande av den tiden och sammanhanget fick jag välja att vara engelsk eller holländsk sjöfarare eller nåt sånt - vilket dock skulle vara fullt möjligt. Och det skulle faktiskt mest handla om mig själv! <i>Jag</i> skulle nämligen inte känna mig bekväm om jag skulle låtsas vara kines. Det skulle bli enbart löjligt i mina egna ögon, och sannolikt i rätt många andras, också! Jag skulle välja en roll som jag skulle kunna ha varit, för min <i>egen</i> känslas och bekvämlighets skull.
Innan vi ylar för högt över det förfärliga i att stänga ute folk av etniska skäl kanske vi skall se hur stort problemet rent faktiskt är? Jag känner inte till något fall där någon blivit avvisad för att man haft fel ursprung. Jag kan också tänka mig att många av ”icke-nordisk” bakgrund – eller vad vi nu skall kalla det – skulle reagera precis som jag beskrivit om mig själv här: Man väljer en roll som man faktiskt skulle kunna ha varit, för sin egen känslas och bekvämlighets skull. Och i så fall är det väl inget problem för någon, eller?
Don´t try to fix it before it´s broken - eller nåt...
LC