Välkommen till Swordfish 2007!

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav OlofNacke » 22 november 2007, 14:01

Jag pratar absolut inte stil mot stil utan de bakomliggande färdigheterna. Jag har tävlat i boxning, mauy thai, mma o bare-knuckle. Så jag vet vad som krävs för att tävla under olika regler. Fortfarande är fotarbete, slagteknik, guard o timing lika viktigt, sedan modifierar man ställningen efter reglerna. Jag tyckte helt enkelt att mr Milo såg ut som en amatör o han var instruktör. Sedan så vet jag att det finns en massa bra bare-knuckle fighters där ute som är grymma.

Angående träning för bare-knuckle så kör alla med tjocka handskar för att skona varandra inför matcherna. Vi har även kört med vale-tudo handskar o gallerhjälm men då kan man inte slå riktigt hårt, för hjälmen är bara gjord för semikontakt. Detta har medfört att man inte slår ut slagen tillräckligt på match. Som man tränar så fightas man på match!

Elling, jag förstår att du aldrig gått en match i varken boxning eller bare-knuckle. När man inte har handskar så kan man inte slå lika hårt eftersom man lätt bryter näven. Du skulle bli förvånad över hur få Ko:s det är i bare knuckle jämfört med vanlig boxning. Ofta ger sig den som inte pallar mer. Med en lindad hand o en handske kan du slå hur hårt som helst o då kommer KO:sen som sänder folk till la-la land. Andledningen att man fick clincha o kasta är helt enkelt ett sätt för att få slut på ronden när händerna är kassa. För att det skulle vara rena nedslagningar är det inte tal om för efter ett par riktiga nedlsagningar så är de inte mycket kvar av en o matcherna kunde hålla på i 50 ronder. En nedslagning kunde vara slag, kast eller helt enkelt att du tappade balansen av trötthet.
O visst blockar man slag även i bare-knuckle fast på ett annat sätt. Med handskar eller utan så är ändå målet att inte bli träffad i första hand o där kommer de kriterier jag nämnde ovan in igen.

Men jag orkar inte tjafsa mer om detta utan gå ner o TRÄNA på en seriös klubb med lång erfarenhet av nävkamp o sedan kan ni modifiera teknikerna för bare-knuckle om ni vill det eller till något annat.

De grundläggande färdigheterna bakom reglerna måste ändå vara med!
OlofNacke

Inläggav Lord_Nelle » 22 november 2007, 21:16

Man måste förstå varför Pugilism reglerna kom till. Innan reglerna var allt tillåtet. Detta resulterade i att ett flertal fighters blev ground ´n pound till döds. Just detta att man fick hålla i sin motståndare och slå honom utan att en domare bröt gjorde sporten livsfarlig.
För att ändra på detta så infördes vissa regler. Publiken ville inte se folk slagna till döds, publiken ville se folk slagna blodiga. Utefter de nya reglerna utvecklades sporten. Den guard Milo och Oscar använder på videon är en rätt defensiv standardguard som är bra på att hålla motståndaren borta, därav den jobbigt långa främre handen. Det fanns ett flertal andra guarder också, vissa mer aggressiva än andra.
Vad gäller Milos och Axels stil så var detta en match på kul. Milo är inte boxare, han är fäktare, han kör lite pugilism vid sidan om för att det är kul.
Även jag har en del Thai bakgrund och jag gick på Milos pass. Jag tyckte att det var roligt och spännande, dock inget som jag skulle anamma helt, det fanns dock en del intressanta tekniker som skulle funka i en match och förmodligen chocka motståndaren en del.
Lord_Nelle

Inläggav Taffy » 27 november 2007, 10:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by OlofNacke</i>

Sedan så vet jag att det finns en massa bra bare-knuckle fighters där ute som är grymma.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tar tacksamt emot tips.

Tror att det var två saker som folk vände sig mot i din postning. Att du antog att Milo försöker framställa sig som en mästare och att handskboxning är samma som de historiska manuskripten. Många av de här stilarna är kuriosa, där man försöker få en relativt begränsad förståelse för en gammal kampform. Det är inte nödvändigtvis så att man försöker bemästra den. Och de allra flesta inser nog att en vanlig boxare skulle göra ett bättre jobb att förstå ett gammalt boxningsmanuskript än någon som lägger ner lite extratid för att få en ytlig inblick.
/Anders
Taffy

Föregående

Återgå till Evenemang