Jag pratar absolut inte stil mot stil utan de bakomliggande färdigheterna. Jag har tävlat i boxning, mauy thai, mma o bare-knuckle. Så jag vet vad som krävs för att tävla under olika regler. Fortfarande är fotarbete, slagteknik, guard o timing lika viktigt, sedan modifierar man ställningen efter reglerna. Jag tyckte helt enkelt att mr Milo såg ut som en amatör o han var instruktör. Sedan så vet jag att det finns en massa bra bare-knuckle fighters där ute som är grymma.
Angående träning för bare-knuckle så kör alla med tjocka handskar för att skona varandra inför matcherna. Vi har även kört med vale-tudo handskar o gallerhjälm men då kan man inte slå riktigt hårt, för hjälmen är bara gjord för semikontakt. Detta har medfört att man inte slår ut slagen tillräckligt på match. Som man tränar så fightas man på match!
Elling, jag förstår att du aldrig gått en match i varken boxning eller bare-knuckle. När man inte har handskar så kan man inte slå lika hårt eftersom man lätt bryter näven. Du skulle bli förvånad över hur få Ko:s det är i bare knuckle jämfört med vanlig boxning. Ofta ger sig den som inte pallar mer. Med en lindad hand o en handske kan du slå hur hårt som helst o då kommer KO:sen som sänder folk till la-la land. Andledningen att man fick clincha o kasta är helt enkelt ett sätt för att få slut på ronden när händerna är kassa. För att det skulle vara rena nedslagningar är det inte tal om för efter ett par riktiga nedlsagningar så är de inte mycket kvar av en o matcherna kunde hålla på i 50 ronder. En nedslagning kunde vara slag, kast eller helt enkelt att du tappade balansen av trötthet.
O visst blockar man slag även i bare-knuckle fast på ett annat sätt. Med handskar eller utan så är ändå målet att inte bli träffad i första hand o där kommer de kriterier jag nämnde ovan in igen.
Men jag orkar inte tjafsa mer om detta utan gå ner o TRÄNA på en seriös klubb med lång erfarenhet av nävkamp o sedan kan ni modifiera teknikerna för bare-knuckle om ni vill det eller till något annat.
De grundläggande färdigheterna bakom reglerna måste ändå vara med!