[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - ja då var det slut med Salve då.

ja då var det slut med Salve då.

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Matti » 31 maj 2008, 07:38

Du har så rätt, Nelle. Det är dock illa att folk vill ha min kompetens endast då man verkligen vill ha "seriösare" evenemang. Det känns ibland som om de ville "bespara" mig att vara med i mer kassakosammanhang, nästan för min egen skull, men de missar att jag behöver arbeta och att jag inte vill gå och vänta på just de perfekta grejerna för just mig.

Jag tror att när man går och anställer för specifikt på det sättet, riskerar man att utarma den kompetens man så gärna vill ha sen när man kan göra det man vill, för då finns den inte kvar att anställa.
Matti

Inläggav Lord_Nelle » 31 maj 2008, 17:12

Visst är det så. Men det är ett svårt problem att gå runt. Jobbade med en frigrupp ett tag. SKitsvårt att få det att gå runt. Skolor, företag osv, vill gärna ha föreställningar, men varför betala en frigrupp när man kan kontakta den lokala kulturskolan eller en amatörgrupp. Ska man gå runt som kulturarbetare i Sverige så behöver man antingen bidrag för att klara verksamheten eller en rejäl anställning.
Efter några hundår löste jag problemet genom att börja jobba som lärare. Fast lön året runt, lång semester då jag kan frilansa.

Problemet ligger mycket hos publiken. Om de inte är insatta så ser de inte alltid skillnad på vad som är bra och vad som är mindre bra. Varför spela en klassiskt Shakespeare när publiken tycker en sketch ur Hey baberiba är roligare.

(Nu drar jag teaterexempel men problemet är detsamma)
Lord_Nelle

Inläggav Runristaren » 1 juni 2008, 07:12

...Hmmm, då är ju saken klar!
De sista uttalanden i denna fråga visar alltså klart...att det är "omöjligt" att genomföra den exakta och tidsenliga "byn", vilket visar att det bara är taskigt att klaga över andras intiativ, om de nu själva inte efterfrågat konstruktiv kritik, eller hur[?]
Jamenar, det är ju fulstil å sitta på "höga hästar" å klaga/förlöjliga andra, samtidigt som du vet att det är "omöjligt" att genomföra.

Det enda riktiga vore ju att stödja de som ändå försöker med de möjligheter som finns, går det bra ökar, ju det förutsättningarna att bara bli bättre å bättre, om...den positiva, konstruktiva, backuppen finns[;)]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Lord_Nelle » 1 juni 2008, 08:58

Det jag ville visa var att man måste hitta pengarna nån annanstans.
Att under vissa dagar driva staden så tidstroget det går. Typ ha en festival eller liknande skulle funka bra.
Resten av året får man nog "Prostituera" sig och driva det som ett konference center, themepark eller dylik.
Lord_Nelle

Inläggav Johanna Kindberg » 2 juni 2008, 10:40

Ah, "das ist der kern von der Pudel"

Alla dessa entusiaster, vill ha betalt och inte jobba idéellt!

Jag förstår mycket väl stolheten i ett yrkeskunnande, behovet av att försörja sig och så vidare.

MEN, man behöver faktiskt inte vara en excentrisk miljonär för att förverkliga sina medeltidsdrömmar. Vänta så ska vi bevisa det för er på Värnvik. (Man behöver dock vara fler med samma drömmar, vara kontruktiv, ha tålamod, ha modet att våga ge sig på projektet och vara beredd att jobba idéellt.)
Johanna Kindberg

Inläggav Runristaren » 2 juni 2008, 11:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johanna Kindberg</i>

Ah, "das ist der kern von der Pudel"

Alla dessa entusiaster, vill ha betalt och inte jobba idéellt!

Jag förstår mycket väl stolheten i ett yrkeskunnande, behovet av att försörja sig och så vidare.

MEN, man behöver faktiskt inte vara en excentrisk miljonär för att förverkliga sina medeltidsdrömmar. Vänta så ska vi bevisa det för er på Värnvik. (Man behöver dock vara fler med samma drömmar, vara kontruktiv, ha tålamod, ha modet att våga ge sig på projektet och vara beredd att jobba idéellt.)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ös på Johanna, ös på[:D], jag önskar er all framgång å som du vet redan, finns det mycket kunskap och kunnande i dessa frågor här på forumet[;)]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Matti » 2 juni 2008, 22:08

Johanna, jag förstår er tanke. Men mitt problem är inte att jag är entusiast. Jag är proffs och det här är det jag kan. Andra med utbildningar till "riktiga" jobb kan arbeta med dem medan ni bygger upp Värnvik, men för mig finns inte det alternativet!
Ingen vill helt enkelt anställa mig för andra jobb, eftersom jag är "överkvalificerad". Ser de vad jag har jobbat med tänker de "han pyser så fort han får vind på något annat, vi får nog kika på någon annan".
Arbetsgivare anställer inte folk de känner kommer att sluta, de anställer folk de tror har en chans att bli kvar.
För mig är det inte längre fråga om att vara entusiast, det är fråga om ren överlevnad eller att vara belastning för samhället. Jag har familj med tre barn, inga större besparingar, mina barn måste äta. Jag kan göra föreningsgig men börja arbeta ideellt i stor skala utan någon som helst inkomst har jag inte möjlighet till.
Så snälla Johanna, bunta inte ihop oss museipedagoger som är skolade mot att jobba med just detta, och som tyvärr i många lägen inte alltid har turen att kunna få lärarexamen som Nelle. Jag var vikarie ganska länge, men nu är kraven tämligen stenhårda på adekvat utbildning osv...

Har man familjeansvar finns det en gräns för vad man kan ge sig in på, det hoppas jag att du förstår och inte bara ser mig som en som bara gnäller och vill ha pengar, utan som borde lida lite för konsten.
Det handlar också om en sak till, nämligen att om jag gör mitt arbete i för stor omfattning ideellt, hur skall jag då motivera att jag senare skulle få lön, när allt funkade så bra ideellt? Det handlar inte bara om yrkestolthet, det handlar om solidaritet med kollegor som kengar på löner som är ett skämt i förhållande till den utbildning de har, kollegor som på många ställen fortfarande står längst ned i hackordningen, fast det är de som är de som förankrar museer och liknande institutioner hos skattebetalarna och de som betalar entré till andra anläggningar.

Penningen är dagens mått, tyvärr. Och om det man gör inte är värt att ta betalt för, men kan ges bort gratis, ja, varför plötsligt börja betala? Bara staten och vissa kommuner kan hålla anläggningar som har ett "högre" syfte som gör att de måste hållas igång oavsett penningen.

Jag säger inte att jag inte önskar er framgång, för det gör jag. Men hur mycket jag än känner att jag på något vis skulle vilja bidra, så kan jag inte göra mer av min tid än att eventuellt komma dit tillsammans med en förening nån helg.
Vad övrigt är, så måste jag dra in stålar. Och att sneaka och utnyttja a-kassan som "inkomst" samtidigt är inte min stil.
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 3 juni 2008, 08:02

Kanske detta är lite OT!

Man kan kanske tänka sig att man när man sitter i Mattis båt (liksom min syster gör) att man kanske måste vända sig internationellt eller kanske mot en komersiell marknad. Jag tänker här på en bekant som har gjort sitt kunnande till sitt yrke, Peter Jonsson svärdssmeden. Finns det en marknad för folk med Mattis kompetenser ute i Europa/världen? Eller är det lika svårt i andra länder. Här spekulerar jag, men min känsla är att vi är lite för vana här i Svedala att konst och Kultur ska vara gratis, ett slags kulturell allemansrätt, vilket gör att vi inte ger utrymme åt perosner som försöker göra det till sitt yrke.

Jag högaktar Mattis åsikt att inte vilja ge bort en surt förvärvad kompetens gratis.
Martin Wallgren

Inläggav Lena » 3 juni 2008, 08:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Wallgren</i>

Man kan kanske tänka sig att man när man sitter i Mattis båt (liksom min syster gör) att man kanske måste vända sig internationellt eller kanske mot en komersiell marknad. Jag tänker här på en bekant som har gjort sitt kunnande till sitt yrke, Peter Jonsson svärdssmeden. Finns det en marknad för folk med Mattis kompetenser ute i Europa/världen? Eller är det lika svårt i andra länder. Här spekulerar jag, men min känsla är att vi är lite för vana här i Svedala att konst och Kultur ska vara gratis, ett slags kulturell allemansrätt, vilket gör att vi inte ger utrymme åt perosner som försöker göra det till sitt yrke.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Problemet är väl att om du inte har en mycket specifik kompetens, så har du inhemska konkurrenter i de flesta andra länder. Och branschen har väl aldrig varit välbetald någonstans.
Lena

Inläggav Martin Wallgren » 3 juni 2008, 09:33

Jag har inga generella siffror men jag var några månader på Irland 1999 och de var mycket duktiga på att utnyttja de historiska platser och lämningar de har. Det fanns ett kommersiellt "culture/history center" i var och varannan by, ofta i kombination med en pub;). Vad jag menar är att vi ofta har en tendens i vårt land att sitta och vänta på att någon annan, läs komunen, landstinget, statenm ska ta initisiativ och sedan ska vi få komma och beskåda eller besöka utan att förstå vad det kostar och hur mycket jobb som man måste lägga ned. Jag menar att om fler tog betalt för det jobb de gör, både på hobbynivå och professionellt så kanske folk skulle uppvärdera insatserna och värdet på vårt område. Om folk inte får det gratis betalar de, men finns det gratis väljer folk sämre kvalité och gratis före bättre kvalité och kostnad.
Martin Wallgren

Inläggav Johanna Kindberg » 3 juni 2008, 12:20

Som jag tidigare sagt så förstår jag stoltheten i ett yrkeskunnande och behovet av att försörja sig. Tror inte att jag var otydlig och jag hade definitivt inte för avsikt att trampa på några tår. Jag känner väl till frustrationen hos människor som har vågat satsa och göra sitt intresse till sitt yrke och sedan inte kan försörja sig på det.

Det är inte frågan om att yrkesfolk borde jobba gratis utan det är nog snarare frågan om syftet med olika projekt. Vill man sälja medeltid eller vikingatid till turister i shorts så behöver man folk som museepedagoger osv.

MEN alla projekt måste inte vara sådana och alla som ägnar sig åt reenactment har det inte som ett yrke utan en del har det som ett mycket roligt och kreativt fritidsintresse. Alla är inte intresserade av att vara turistattraktioner. Vi kommer också plocka in yrkesfolk i vårt projket på Värnvik(och ge dem lön) för att undervisa oss mindre vetande i form av kurser och dylikt men vi kommer också att undvika att sätta oss i beroendeställning till bidragsgivare och politiska beslut.

Angående gratis så finns det väl inget som säger att gratis är sämre kvalitet, bara att det inte är i vinstdrivande syfte?
Johanna Kindberg

Inläggav Martin Wallgren » 3 juni 2008, 12:55

Nej absoulut inte!

Det var inte heller min poäng, utan att publiken väljer ofta det billiga alternativet oavsett kvallité. Även på hobbynivå kan man faktiskt ta betalt för det man gör så länge man inte tjänar över 17000 (eller vad det nu är) om året. Och om pengarna inte går till en privatperson utan återinvesteras i en förening så kan man ju tjäna ännu mer, och höja kvallitén på det man gör.

Även ett projekt som inte har som tanke att vara kommersiellt måste ändå fnansieras på något sätt, och har man inte en klubb av lottomiljonärer kan det vara en tanke att man kanske försöker ta ut lite pengar för de insattser man gör. Detta gör juh även att man kanske känner att man vill vara lite mer noggran med sin "produkt" och förhoppningvis kan det leda till en HK-kvallité förhöjning i det totala utbudet här i landet. Men jag kan ju förståss vara helt ute och cyckla.
Martin Wallgren

Inläggav Skalde-Tord » 3 juni 2008, 13:34

Jag tycker du har helt rätt i många avseenden Martin, och jag förstår Matti helt och fullt.
Synd är bara det att massan är just de som sitter på arslet och ogärna betalar för vad de tror och accepterar som "kultur".

Något behövs ju för att vända trenden, vad det blir får man hoppas är något bra iaf.
Men tills dess, får vi nog lov att traggla framåt utan att få slantar för det.

Jag ser gärna att man jobbar mot det, och kan gärna ställa upp med de medel och den tid jag gladeligen disponerar för den här hobbyn, för jag älskar den och historia.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 3 juni 2008, 14:10

Martin formulerade sig utmärkt. Gratis är inte nödvändigtvis sämre, det handlar alltid om kompetens och viljan bakom.
Matti

Inläggav eld » 9 juli 2008, 08:39

<font color="pink">Tyvärr vet jag alldeles för mycket suspekta saker om mannen bakom nuvarande ledningen för att ens vilja besöka salve nu...</font id="pink">

Visst finns det alltid en risk att städer som t ex salve blir ett nytt "high chaparall" - därför blev jag mycket possitivt överaskad av Götenes satsning "Medeltidens värld" - det kan bli bra även rent HK men sånt vet man först efteråt.
eld

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller