[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - vikingastaden Svitjod

vikingastaden Svitjod

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Frej » 4 februari 2008, 15:07

Nä jag tror inte att det är några problem att berätta om två trosföreställningar, eller vad man nu vill kalla det, i samma sammanhang. Att jag är skeptisk beror på att jag är tveksam till vad vi egentligen vet om kristendomens föregångare i skandinavien. Det kan hända att jag har missat någon källa eftersom jag inte undersökt det djupare, men jag känner inte till någon vettig i nuläget. Att utifrån fynd av torshammare och välutrustade statyetter konstruera en forntida ideologi kommer bara bli en spegling av personerna som gör det.

Det här kan diskuteras till dödagar så, som påpekats tidigare, det är nog smart om en ny tråd skapas för det.

Han inte se det sista inlägget där Viking men, ja...
Frej

Inläggav Sara Lundström » 4 februari 2008, 15:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>

Hej Anders!

Det här är det sista jag kommer att komentera ang religionen.
Vilka människor figuerar inom new age, inte är det sedens folk det är ju total motsättning, det är väl snarare det kristna alt som försöker hitta nya vägar.

Därmed är det punkt och slut ang sed/krist har förklarat vad vi står fler än en gång, det är inte jag som har problem med religionen som det verkar.
Mvh
Viking
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det där är ju rena lögnen! Jag har hållit på med neo-schamanism, så väl med "nordiska" som "indianska" förtecken sedan 1989, och att inte s k forn sed skulle ha med new age att göra är bara goja. Det är väldigt mycket utbyte mellan dessa företeelser, och många utövare som inkorporerar element av såväl forn sed som new age. Och kristendom också, för den delen.

Att säga att den förkristna religionen hör till naturreligionerna (för jag antar att det är det du menar när du säger "jägar filosofierna" [sic]) känns också väldigt taget ur luften för mig. Järnålderns religion i de former vi känner till den är en del av ett agrart, bofast system med relativt hög grad av social stratifiering.
Sara Lundström

Inläggav Anders Lindkvist » 4 februari 2008, 18:37

Jag kan inte annat än att hålla med Sara Lundström i detta. Jag skrev uppsats om olika former av asatro och forn sed och jag kommer fram till samma slutsats. Forn sed är i mångt och mycket en new age-art då det är en romantisk eller postmodern religiös konstruktion. Själva begreppet new age är förvisso luddigt och det är ofta så att new age- "anhängare" själva vägrar inlemma sig under new age-begreppet. Ofta med hänvisning till utdöda religioner och uråldrig vishet osv...

Sen ska man väl se att den förkristna religionen inte var statisk utan säkerligen lokal och högst föränderlig. Vad är egentligen "förkristen"? Från människans upprättgående till ca år 1000?

Som sagt, det råder delade meningar och man får tycka olika.
Anders Lindkvist

Inläggav Matti » 4 februari 2008, 22:28

Precis det jag själv kommit fram till. Den "Forna sed" som beskrivs verkar inte ta intryck ifrån den senaste forskningen om den fornnordiska religionen eller kulturen. Som varande lätt anknyten till de cirkumpolära kulturerna olika trosföreställningar så vill jag bestämt hävda att den fornnordiska religion som möter oss i de källor vi har visserligen har vissa beröringspunkter med så kallade "jägarfilosofier" men de är samtidigt väldigt olika.
En viktig orsak till detta var att det sydskandinaviska samhället var ett sedan gammalt agrart samhälle med tydlig stratigrafi, med institutionaliserad ofrihet i form av trälar, olika samhällsklasser med mera. Långt ifrån den värld som deras grannar i norr levde under och delvis annorlunda till hur det förhöll sig österut.
Man ser tydligt denna skarpa åtskillnad i "vi" och "dom". Samer och finnar är illistiga och trollkunniga. De är duktiga med bågen men pysslar alltid med bakhåll och magi, något en verklig nordisk krigare inte skall befatta sig med. Bakhåll var väl en sak, men magi, det var kvinnogöra. Den fornnordiska religionen var ingen "naturreligion" som jag känner till den. Att den innehöll schamanistiska element, eller relikter i from av völvorna, är en sak, men det var bara en del i myriad av olika trosriktningar som ibland verkar ha varit stick i stäv med varandra.

Viking, om du ville diskutera seden, och inte bara backa ur, så öppna då en tråd.
Matti

Inläggav Viking » 5 februari 2008, 11:07

Hej vikingar!
Nu är det dags att samla de goda krafterna i vikinga världen, därför tänkte vi bilda en vänskapsförening.

Vi erbjuder kurser under våren: sy sin vikingadräkt

bygga vikingahus

Teori om råsegling och till sommaren så seglas det för fullt

Vikingatida stridskonst

Vänskapsföreningen kommer att ha ett eget hus samt ett vikingaskepp i Svitjod till förfogande

Ni som känner att ni vill vara med och bygga ett eget eller tillsammans med ngn, alt en förening går i hop och bygger, Svitjod får växa med tiden är ju underförstått.

Fundera på vad deltagande i vänskapsföreningen kan ge för fördelar för er, det kommer inte att vara annat än en vänskapsförening där man är med utan tvång av styrelse uppdrag och dyligt.

Om ni tycker det låter lockande och vill använda era kunskaper tillsammans med andra likasinnade så hör av er till följande adresser samt undertecknad.

cccc@telia.com
haxika@hotmail.com

Makternas välgång
Viking
Viking

Inläggav haxika » 5 februari 2008, 11:51

Hejsan Viking!
Tack för ditt givande samtal om Svitjod vi hadde i morse.
Dina samtal ger mersmak in för vårens händelserika förlopp.
Jag och många vikingar som varit i gemet i många år vet
och inspereras av denna fantastiska möjlighet att få leva ut och
lära mer om historiens vingslag.Vi vet också att det krävs
mor,envishet och ett jäklar anamma.
Men det kommer att ge en massa fantastiska tillfällen att träffa
olika spännande människor från när och fjärran med
otroliga och fina kunskaper, kunskaper dom är villiga att dela med sig av.
Fantastiska tillfällen till en fin gemenskap, där du som är intresserad kan utväckla
och berika ditt Vikinga liv.
Så varmt välkommen med din intresse och förfrågningar angående
Vikinga byn Svitjod

MVH Haxika/Annika kym

Kontakta oss och få mer information
Tel: 0705734343 / 02125048

ccc@telia.com
haxika@hotmail.com
haxika

Inläggav Viking » 5 februari 2008, 13:39

Hej, tack goa Annika för ditt inlägg det känns så skönt och höra lite positiva tongångar ang Svitjod.

Med din medverkan och ditt djävlaranamma blir jag bara så glad då behöver man inte vara så orolig, jag vill har fler som du Annika.

Nåväl, Svitjod kommer att växa med tiden, förhoppningen är att det ska stå några hus klara bla Birka Garnisonshuset den 1/6 det är målet, man måse sätta mål sedan får vi se om resurserna räcker.

Matti, Anders, Frej och Sara jag har inte tid med det religiösa just nu ngn av er får skapa en sådan tråd jag har lite att säga dig Sara, du får gärna maila på min mail, ser fram mot det.

Ni förstår säkert att det sjuder av annan verksamhet, den första anmälan från Norge Saga Viking har anmält intresse i vänskapsföreningen och att bygga hus samt råsegling.

Vi vill bara att ni ska kontakta oss och diskutera, allt kan inte komma den här vägen.
Makternas välgång till er alla
Viking
Viking

Inläggav Sara Lundström » 5 februari 2008, 13:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>

Matti, Anders, Frej och Sara jag har inte tid med det religiösa just nu ngn av er får skapa en sådan tråd jag har lite att säga dig Sara, du får gärna maila på min mail, ser fram mot det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej tack. Jag kan diskutera de här frågorna öppet, t ex i den nya tråden nedan i "om historiskt återskapande", men jag har varken tid eller lust att bråka om religion på privatmail just för tillfället. Är det något du vill fråga om eller diskutera som du absolut inte vill tala om på forumet kan du ju också maila själv.
Sara Lundström

Inläggav haxika » 5 februari 2008, 14:18

Tack själv Viking!
Jag har varit i kontakt med flera intressangta människor under dagen och mailen har börjat strömma in.
Jag har pratat med Anki och vi kommer att öppna Svitjod mailen nu.
Så varmt välkommen med din intresse och förfrågningar angående
Vikinga byn Svihtjod

MVH Haxika/Annika kym

Kontakta oss och få mer information

svithjod_hin_mikkla@hotmail.com
ccc@telia.com
haxika@hotmail.com
haxika

Inläggav Lord_Nelle » 5 februari 2008, 16:15

Jag blev nyfiken på den vikingatida stridskonsten. Vad kommer det att röra sig om? Handlar det om reenactmentstrid eller är det HEMA baserat?
Jag håller själv på att forska en del om vikingarnas stridskonst.
Vilka instruktörer kommer ni att ha?
Ni kan kolla inm de här tyskarna. De har gjort en del väldigt intressanta tolkningar av användadet av svärd och rundsköld.
http://www.youtube.com/user/tossetoke
Lord_Nelle

Inläggav Matti » 5 februari 2008, 17:42

Intressant ur duellsynpunkt. I stridslinjen har de där teknikerna mindre värde för du vill ha skölden framför dig när pilarna viner och spjuten stöter. En del av teknikerna var också klart användbara för yxa.
Matti

Inläggav Lord_Nelle » 5 februari 2008, 18:39

Visst är det! Jag har testat dem en del. Det viktiga i all sköldstrid är att skydda svärdshanden med skölden, aldrig hugga längre än skölden täcker. Fast detta blir en diskussion för stridskonstforumet.
Lord_Nelle

Inläggav haxika » 5 februari 2008, 20:57

Hello all Viking frends!
Here`s some information about Svitjod viking Villiage.
Are you interested in being part of the international viking villiage?
The design of the first houses has already began.
Any viking who would like to learn or has any ideas regarding this
project is welcome to get in touch.
Svitjod the viking villiage is being constructed nearby
Rosersberg castel outside Stockholm.

Join Svitjods friends society!
Where we shere each others knowledge
and get information about the Viking villiage
just Send as e-mail whit youre name and knowledge
and e-mail adress and you get information.

A warm welcome at

ccc@telia.com
svithjod_hin_mikkla@hotmail.com
haxika@hotmail.com
haxika

Inläggav Viking » 6 februari 2008, 11:14

Hej Lord Nelle, Du är välkommen att ta kontakt på Tfn 070 573 43 43, jag kan inte ngt om det här.

Du är välkommen i vänskapsföreningen och i Svitjod.
Mvh
Viking
Viking

Inläggav Vendel » 28 februari 2008, 17:02

Vendel

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang