[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Huvudbonader under vikingatiden

Huvudbonader under vikingatiden

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Huvudbonader under vikingatiden

Inläggav Yrsa » 10 mars 2004, 16:39

Är det någon som har några teorier om vad mer än Coif, pälsmössa & "huckle" man hade på huvudet under vikingatiden.

// Yrsa
Yrsa

Inläggav Admin » 10 mars 2004, 16:52

Under den här länken (och länk "mössa") hittar du lite teorier:
http://www.historiska.se/histvarld/drak ... errefr.htm

/Henrik
Admin

Inläggav Yrsa » 10 mars 2004, 16:53

Hade även kvinnor sådana mössor??
Yrsa

Inläggav Torbjörn Byman » 10 mars 2004, 17:19

Hej
Kolla www.birkatraders.com. Peter Beatson där har en fantastisk hatt som är grundad på fynd i en rik handelsmans grav i Birka. Frågade honom vad den kostade... Hade inte råd... Däremot är själva silverkonen han har på mössan ganska billig att köpa, 150 AUD tror jag det var.
Hälsar Torbjörn
Torbjörn Byman

Inläggav Admin » 10 mars 2004, 17:50

Yrsa:

Nej, kvinnor hade sannolikt inte sådana mössor.

/Henrik
Admin

Inläggav Ny Björn » 11 mars 2004, 02:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yrsa</i>

Är det någon som har några teorier om vad mer än Coif, pälsmössa & "huckle" man hade på huvudet under vikingatiden.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inget av det du nämner här är egentligen belaggt från vikingatid - särskillt inte för kvinnor. Det som finns är de huvor som ibland kallas "dublinhättor" - men de har bara, såvitt jag vet hittats på Britiska öarna (Dublin, York, Lincoln). Återigen har vi landhöjningen emot oss här i Skandinavien - arkeologiska textilier trivs inte speciellt bra i allt mer väldränerad jord...
Från Hedeby finns ett fragment av vad Inga Hägg tolkat som en kalott-liknande mössa, men inget talar för att den tillhört en kvinna snarare än en man. Det samma gäller egentligen även för dublinhättorna. Vad det gäller slaghättor så finns en från Skjoldehamnsgraven (Norge), vilken tolkas som en kvinnograv, och en från Hedeby. Den senares huva har en bakre utdragen förlängning som skulle kunna betecknas som en bred "strut". Den sk. Orkneyhättan har omdaterats till mellersta järnåldern och kan inte användas annat än som inspiration om du vill hårdra det hela.

-Annars? Tja, det är ganska tunnt med andra huvudbonader. De nålbundna och tovade luvor som florerar vilt inom vikingeriet har tyvärr mer att göra med skaparglädje och uppfinningslusta än med fynd och förlagor - inget ont i detta dock, så länge man har det i åtanke. Mössorna från Björkö finns endast indikerade genom metallbeslagen som prytt dem och ev. bevarade textilrester som häftar vid dem - inte mycket att gå på. Man får glatt försöka fundera utifrån samtida avbildningar och göra det bästa av situationen...

/N B
Ny Björn

Inläggav Martina » 11 mars 2004, 10:08

Så här skrev jag under rubriken "spännbucklor" för ett tag sedan: Vanlig bland reenacters är yorkhättan, ursprungligen i siden. Man har gjort fynd av liknande hättor i Moscevaja Balka och med lite god vilja kan man också tolka kvinnornas huvudbonader på osebergstapeten som liknande linnehättor. Fragment av fint linne häftar också vid den ena osebergkvinnans skalle.

Enligt Ginters skall baltiska vikingakvinnor ha burit såväl mössor (vet ej vilken sort), huvuddukar (virade runt huvudet, under hakan och fäst med en stor fibula vid tinningen) samt nästan kronliknande metallpannband med gehäng bak i nacken.

Något som kan styrka att man bar huvudduk eller hätta i Birka finns väl knappast, däremot drar Ginters paralleller mellan de broscherade brickbandsrester som hittats över birkakvinnornas kranium, och de finska/baltiska pannbanden: "Trotz der Unterschiede im Material und der für die baltische und finnische Tracht charakteristichen Verzierung der Bänder mit Bronzeringen und Spiralen kann man diese Stirnbänder als einen zu den Seiden- und Goldbändern der Frauen in Birka analogen Kopfschmuck betrachten." Alltså ungefär: Även om de finska/baltiska pannbanden är klädda med bronsringar och spiraler, rör det sig ändå om samma huvudbonad som brickbanden i Birka (även kända som hlad)

Vi kan med tämligen stor säkerhet säga att birkakvinnorna bar en hlad, problemet är hur de såg ut och vad de symboliserade.
Det är inte omöjligt att överklasskvinnorna i Birka bar sidenhättor. Det är inte heller omöjligt att de bar huvuddukar, kanske dock snarare som dok än som klut.

Skulle jag göra en rekonstruktion skulle jag alltså välja hladen (hur böjer man hlad?)
Hur såg då den ut? Både Phebe Fjellström och Margrethe Hald har tittat på detta och gjort jämförelser med folkdräktens lad (allt från nävertiaror och stoppade "korvar" till hela små mössor med massor utav dekorationer)lad betyder band och syftar till de band som hänger ned i nacken från huvudbonaden.
I Rigstula har bondhustrun en sveigr på huvudet. Sveigrbetyder väl ungefär sväng/d/ krök/t/ böj/d/ och Fjellström tolkar detta som en lindad korv.
Hald framlägger en teori om att mantelbandet i Mammen isjälva verket är en hlad, eftersom jag inte vet hur brett det är vet jag inte om det är troligt.
Ginters skriver om ett gravfynd i Lettland där den döde hade ett silverbroscherat band över pannan. "Den Knoten der frei flatternden Bandenden deckte am Hinterkopf ein runder Goldfolienbeslag."
I Njals saga får Gunnar från Harald Gormsson en kunglig dräkt till vilken det hör "ett pannband med gyllene knutar"

Vad gäller birkakvinnorna har man såvitt jag vet återfunnit brickbandsfragment enbart över pannan. Från/på några har berlocker/posamentsarbeten hängt/varit fastsydda?
En tanke är att brickbandet var infattat i siden som fortsatte där brickbandet tog slut och blev till två långa ändar som knöts i nacken. Sidenet har nu förmultnat.
En annan tanke är att brickbandet fortsatte hela vägen runt huvudet, knöts i nacken och hängde ned på ryggen, men att ev. delar utav det misstolkats som tillhörande dräkten. Ev. "gyllene knutar", bjällror, berlocker och annat som kan ha hängt från banden har på samma sätt tagits för att tillhöra spännbucklornas pärlgehäng.
För att få någon ordning alls på hur kvinnornas hlad såg ut, vilka det var som bar dem o.s.v. skulle det antagligen behövas en genomgång utav gravplanerna samt utav fyndmaterialet. Dock tror jag att en någorlunda kvalificerad hlad-gissning ändå är bättre än en klut.

Var det till någon hjälp?

/Martina
Martina

Inläggav Nenne » 14 augusti 2005, 22:34

Snubblade på följande beskrivning när jag letade information om den toppiga mössa med silvertopp (http://www.historiska.se/collections/fo ... ildID=5948) som baseras på fynd som lär ha hittats på Björkö(http://www.cs.vassar.edu/~capriest/mensgarb.html).

"Hats and Headwear
At Birka three classes of headwear have been identified. At least two types definitely correlate to a specific other garment: the Types A and B hats are found in graves where the coat, whether with or without metal buttons, is also found. Type A, found in both ninth and tenth centuries, is a peaked hat, at least partly made of silk, with either metal knotwork running up the center front of the peak or a silver, funnel-shaped ornament at the top of the peak and silver mesh balls dangling from the pointed end. Type B Birka is a more sedate tenth-century innovation also worn with the coat; it seems to be a closer-fitting, round low wool cap decorated around the circumference of the head with one or more strips of metal knotwork or braided spiral wire. A relationship between the hat and coat is frequently emphasized by the use of similar knotted trim to decorate both the hat and the coat. Type C headwear at Birka consists of a metal-brocaded, tablet-woven fillet or headband--perhaps the hlað mentioned in the sagas (Hägg 1986, 70). Of all three styles, Type C is the only one that appears in graves without the coat layer."

Det låter som om det är typ A jag är ute efter. Någon som kan ge en ledtråd eller mer till var jag kan finna mer information om denna mössa och kanske om fyndplatsen i sig (en grav? isf gravinfo?)?

- M.v.h. Jörgen
Nenne

Inläggav Ny Björn » 15 augusti 2005, 00:33

Silvertoppen kommer från Grav Bj 581, en av Björkös mer kända kammargravar - du kommer att säga "aha" när du ser den (t.ex. i "Från Vikingar till Korsfarare" sid. 187 eller [url="http://www.historiska.se/histvarld/artikel.asp?id=10627"]här[/url]). Mössan har, förutom toppen haft 4 [url="http://www.historiska.se/collections/fornbild/showimg.asp?id=3095"]hängen[/url] av silvertråd. De textila trådar som bevarats av silveroxiden pekar på att mössan, som Priest-Dorman skriver, åtminstone delvis var av siden - och då mest troligt samitum (sidenkypert). Ett nästan likadant beslag har hittats i grav Bj 644, men det saknade själva "toppkulan" (det är alltså trasigt). Bj 581 är i övrigt rikt utrustad med mängder av vapen samt <s>en</s> två hästar.

Själva "Toppen" kan som Torbjörn skrivit ovan köpas från Pete på Birka Traders (Oz) men den kan numera också beställas från [url="http://www.quietpress.com/vikingpendant.html"]Quiet Press[/url] (i Amerrkatt - scrolla ner till sidans slut). Jag har bara hanterat Petes "topp" (Johan Davidsson har en), men den var tämligen OK frånsett att den är gjuten, dvs bra mycket tyngre än originalet i silverbleck.

/N B
Ny Björn

Inläggav Germund » 15 augusti 2005, 12:43

Aha!

Imponerande uttömmande och insiktsfullt svar som alltid. Tackar Ny Björn. Har letat och frågat runt en hel del efter den informationen...

- M.v.h. Jörgen
Germund

Inläggav Brickband » 24 januari 2007, 14:45

Om jag väver silverbrocherade band att ha som huvudbonad skall de tydligen sättas på en hlad. Kan någon hjälpa mig med hur en hlad ser ut? Skulle kunna se ut för en äldre vikingakvinna?

Är ganska övertygad om att vikingakvinnor hade någon sorts av huvudbonad. Äldre kvinnor utan vackert hårsvall bör ha haft något snyggt (hoppas jag).
Brickband

Inläggav Angus Maciomhair » 24 januari 2007, 15:35

Sök på 'hlad' så finns en del tips i andra trådar.
/Angus, moderator
Angus Maciomhair

Inläggav Brickband » 24 januari 2007, 18:39

Sökte en gång till men hittar inget jag blir klokare av. Det finns en del länkar i de gamla inläggen, men inga som fungerar. Antar att det funnits bilder där.

Hade hoppats på att hlad var en slags huvudbonad men är det bara ett annat ord för hårband? Menar man att man knöt det silverbrocherade bandet i nacken och lät ändarna hänga ned? Det som gör mig mycket tveksam är att silverbrocherade sidenband av massiv dragen tråd är inget man kan knyta.
Brickband

Inläggav Eva Andersson » 24 januari 2007, 19:06

Jag undrar bara om Brickband menar att äldre kvinnor inte kan ha vackert hår. Och vad som menas med äldre. Jag är 38, vilket väl får anses vara "äldre", och har ett i alla fall enligt egen mening hyfsat snyggt hår. Däremot blir det aldrig längre än att topparna når midjan (jag har en väldigt lång rygg, vilket inte gör saken lättare).

/Eva
Eva Andersson

Inläggav Mia » 24 januari 2007, 19:22

Brickband, läste du Martinas inlägg ovan? Det är ingen som riktigt vet hur en hlad sett ut. Jag kan tänka mig att man kanske hade bandet över något, lite som 'slaverna' brukar ha på evenemang. (ett exempel av många: http://www.wikingowie2006.bighost.pl/F2/11m.jpg ) En linneduk under, ett vackert brocherat pannband över? Men det är bara en tokgissning och en önskan att själv fixa något liknande.(med några härliga tinningringar till!)
Mia

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk