1600-tals tält

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Runristaren » 1 januari 2007, 18:08

Fina tält, inget snack om saken.
Men...vad opraktiskt med alla linor.
Ett fällt, en "by" med dylika tält, hur många står kvar efter en natts "promenerande" i området?
Runristaren

Inläggav Kmihan » 1 januari 2007, 20:07

När vi var på Axtorna i höstas så snubblade mina barn och jag ned linor flera gånger, ganska pinsamt då det var samma tält som drabbades. Men det är ett reelt problem du nämner! Särskilt som repen inte håller så bra alla gånger heller och att många använder trätältfästen som inte sitter särskilt bra! Det är nog viktigt att placera tälten i viss ordning och inte hur som helst för att underlätta för natt och för den delen även dagvandrare.
Kmihan

Inläggav Åsa vävare » 2 januari 2007, 10:02

Med grenade linor blir det färre linor i marken. I vårt fall 8 linor istället för 16. Lite mindre att snubbla över!
Åsa vävare

Inläggav Lasse C » 2 januari 2007, 10:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>

Fina tält, inget snack om saken.
Men...vad opraktiskt med alla linor.
Ett fällt, en "by" med dylika tält, hur många står kvar efter en natts "promenerande" i området?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jovars, nog kan det se ut som många linor, men om man studerar samtida bilder så <i>var</i> det faktiskt så! Är det många tält, så blir det nog fråga om att organisera placeringen så att det blir något slags fria ”gator” där folk går, och så får de ge sjutton i att drälla omkring mellan tälten. För övrigt vore det förbaskat opraktiskt <i>utan</i> linor. För att vända på din fråga: Hur många skulle stå kvar efter en natt med frisk vind? [;)]

För att nu undvika att den här tråden kommer att enbart handla om tältlinors antal, placering och förgrening: Vilka funderingar har du själv, Kmihan, vad gäller material och form på tältet?

Lasse
Lasse C

Inläggav Runristaren » 2 januari 2007, 17:47

Jovars, nog kan det se ut som många linor, men om man studerar samtida bilder så <i>var</i> det faktiskt så! Är det många tält, så blir det nog fråga om att organisera placeringen så att det blir något slags fria ”gator” där folk går, och så får de ge sjutton i att drälla omkring mellan tälten. För övrigt vore det förbaskat opraktiskt <i>utan</i> linor. För att vända på din fråga: Hur många skulle stå kvar efter en natt med frisk vind? [;)
[/quote]

Att ha linfästen 2-3 meter ut är att söka trubbel.
Kan man tänka sig en mellanväg, en halv meter tex.?
Det måste även skapa problem för tältinehavaren med all "stängd" yta runt tältet.
Med ordentliga "tälpinnar" och duktig linspännare, bör ju saken vara i ett annat läge?
Med ett simplare/eller vackert dekorerat tyg runt dessa "halvmeterslinor", minimeras snubbelrisken att omfatta blinda och de som vill snubbla.

Mvh
Gerry runristare
www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Kmihan » 3 januari 2007, 02:20

I nuläget är det egentligen mest tips <font color="orange">var man får tag i bra material </font id="orange">som är intressant för mig.
Angående form och fason skall det nog inte vara så stort problem längre. Det är heller inte helt fel att diskutera linorna för de hör ju till. [8)][:)] Även om det kanske inte främst är det som jag behöver just nu.
Jag hörde om något bra ställe att köpa impregnerat tyg till tält i Stockholm men behöver mer tips på vart man kan köpa till bra villkor i Västsverige eller som man kan sända efter.
Kmihan

Inläggav Martin A » 3 januari 2007, 03:06

Textilcentrum (i Sundbyberg/Stockholm) säler s.k. paviljongstyg, vilket är ett väldigt tättvävt (men ej impregnerat) bomullstyg. Jag skulle gissa att en relativt hög procentandel av mellansveriges paviljonger och tält är sydda av detta tyg. Väldigt vattentåligt, läcker det så läcker det i sömmarna (om man sytt taskiga sömmar), i princip aldrig igenom tyget.

Kostar väldigt lite (39 kr/m tror jag).
Jag är tämligen övertygad om att du kan beställa därifrån och få det skickat, deras kontaktuppgifter finns på http://www.textilcentrum.se
Martin A

Inläggav Kmihan » 3 januari 2007, 21:03

Låter som bra tips skall kolla upp det. Ja det behöver ju inte vara impregnerat om det håller så bra som du skriver ändå! Det viktiga är ju att det håller ute regn bra. Och det finns moderna tält som inte håller heller! Har vaknat en gång i ett tält som hade bättre botten än tält duk = hade blivit basäng under natten av mycket regn. Ej kul. Bättre med bra avrinning med.
Kmihan

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd