[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Inåtgående eller utåtgående dörr?

Inåtgående eller utåtgående dörr?

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Thomas Hagaeus » 10 november 2006, 19:23

Jag håller inte med cizzi på den fjärde punkten.

Jag tycker faktiskt man är en sämre människa om man gör en utåtgående dörr.
Thomas Hagaeus

Inläggav Runristaren » 11 november 2006, 10:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas Hagaeus</i>

Jag håller inte med cizzi på den fjärde punkten.

Jag tycker faktiskt man är en sämre människa om man gör en utåtgående dörr.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

He,he..du är rolig du, Thomas!

Cizzi!
Menar du på fullt allvar att det inte finns någon olägenhetsskillnad i dörrarna?
På en innåtgående dörr kan aldrig karmen sitta på insidan!
Gör ett försök, spruta vatten på bägge dörrtyperna och se hur mycket vatten det kommit in.

Då det i alla tider funnits människor som inte gått med strömmen (bara döda fiskar flyter med strömmen), så får väl jag räkna mig till en sådan på vikingatiden, om vi ska vara HK.
Det är genom dessa individer utvecklingen gått framåt, på gott och ont.
Så den "utstötta" vikingen gerry, har utåtgående dörr som i framtiden,1000 år senare,skall visa sig vara härkande....!

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav cizzi » 11 november 2006, 14:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>

Cizzi!
Menar du på fullt allvar att det inte finns någon olägenhetsskillnad i dörrarna?

Jo visst finns det en mycket klar olägenhetsskillnad - vilket jag också betonade i mitt förra inlägg. Den utåtgående dörren har massor av nackdelar jämfört med den inåtgående.

Och återigen kanske vi ska betona VARFÖR den utåtgående dörren är förhärskande idag, nämligen för att myndigheterna har bestämt att så skall vara. Vi betalar en dryg tredjedel av vår inkomst i skatt också, beror det på att vi väljer det för att det är den allra allra bästa lösningen på världens problem, eller på att staten har så bestämt?

Du får som sagt göra precis som du vill, men tillskriv inte alla dina (och mina!) förfäder attribut som "döda fiskar" och att mänskligheten varit så korkad att det tagit dem tusentals år av byggande innan man "kom på att det var bättre med utåtgående dörrar". (Men DU kom naturligtvis på det direkt!)

MVH
Cizzi
* Byggnadsantikvariestudent med fördjupning i förhistoriska/vikingatida byggnader
* Husboende som bär in ved för värme (med utåtgående dörr)
* Re-enactor som jobbat i förhistoriska miljöer och burit in åtskilliga kubikmeter både ved och vatten (med inåtgående dörr)
* Uppvuxen i ett 1700-talshus med vedeldning och inåtgående dörr

Kort sagt en del erfarenhet av inåtgående kontra utåtgående dörrar. Skillnaden är enorm, och uteslutande till de inåtgåendes fördel. Fan, bara man ska bära in två tunga kassar mat fattar man ju varför dörren borde vara inåtgående om man bara byggde av praktiska skäl.

PS. Nu ska du inte vara sån, Thomas. ;) DS.
cizzi

Inläggav Runristaren » 11 november 2006, 19:50

Cizzi!

oberoende av dörrtyp så är det roligt att "munuggas" lite!
Trevlig helg på dig, å du bildade.

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Martina » 11 november 2006, 20:35

Mycket spännande debatt, men dra den inte för långt utan se till att hela tiden visa respekt för varandra!

/Martina, moderator
Martina

Inläggav Ny Björn » 13 november 2006, 20:41

Om man nu skall vara så trist att man kikar på faktiska fynd så kan jag bara komma på ett enda bevarat vikingatida dörrfynd in situ - den avbrända dörren från Hedeby (som öppnades innåt när det begav sig). Nu är Hedeby en atypisk stadsbebyggelse och dessutom tämligen kosmopolitisk, så signifikansen blir en smula haltande.

Är det någon som har fler dörrfynd på lut?

/N B
Ny Björn

Inläggav Martina » 13 november 2006, 20:52

Det finns väl några norska stavkyrkor också?

/Martina
Martina

Inläggav Thomas Hagaeus » 14 november 2006, 12:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">He,he..du är rolig du, Thomas!
Nej, jag är allvarlig. Om man trots alla bevis och helt utan argument väljer att göra något tvärtom för att man tycker det är snyggt, praktiskt eller tufft, så anser jag att man är väldigt oproffesionell.

Jag har själv tvingats göra en utåtgående dörr på ett långhus av utrymningsskäl och kände mig definitivt som en sämre människa av det.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om man nu skall vara så trist att man kikar på faktiska fynd så kan jag bara komma på ett enda bevarat vikingatida dörrfynd in situ - den avbrända dörren från Hedeby (som öppnades innåt när det begav sig). Nu är Hedeby en atypisk stadsbebyggelse och dessutom tämligen kosmopolitisk, så signifikansen blir en smula haltande.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu börjar vi komma in på riktiga argument! Tack!
Hedeby är mycket riktigt det enda fyndet av ett dörrblad men det finns många fynd av dörrar (dörr=hål i vägg, dörrblad=det man stänger dörren med). Dörrstolparnas läge och fynd av trösklar i sten och trä kan i vissa fall avslöja riktningen.

Vissa långhus <i>skulle kunna</i> ha dubbla dörrar och det är då möjligt att den yttre öppnas utåt om det inte finns plats emellan.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det finns väl några norska stavkyrkor också?
De äldsta norska stavkyrkorna hamnar utanför perioden med 50 år om man skall vara riktigt petig. Däremot finns det fynd av svenska stavkyrkor, t.ex. vänga, hemse och eke, varav en eventuellt håller på att omdateras till 1000-tal. Dessa har definitivt haft inåtgående dörr.

Man måste vid varje rekonstruktion av ett specifikt hus undersöka om även detta följer trenden eller om det är ett undantag. Det <i>kan</i> ju vara så att exempelvis stall öppnas utåt av något praktiskt skäl, eller att småländska hus under senneolitikum hade måsvingedörrar.

Generellt tycker jag däför man kan säga att inåtgående gäller tills du kan bevisa motsatsen för ett specifikt objekt, och skulle var tionde dörr gå utåt måste man bygga nio hus med inåtgående först.
Thomas Hagaeus

Inläggav Runristaren » 14 november 2006, 16:01

Thomas!

Du är en dålig människa som byggt en utåtgående dörr....
Vad är detta för larv, att nedvärdera person när vi debatterar ämne

Rättning i ledet!

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Anette » 14 november 2006, 18:06

<i>Thomas Hagaeus skrev:</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Man måste vid varje rekonstruktion av ett specifikt hus undersöka om även detta följer trenden eller om det är ett undantag. Det kan ju vara så att exempelvis stall öppnas utåt av något praktiskt skäl, eller att småländska hus under senneolitikum hade måsvingedörrar.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det <u>finns</u> byggnader som regelmässigt har utåtgående dörrblad: De uthus där kreatursfoder förvaras under vintern. Tröskeln ligger då en bra bit över marknivå (c:a 30-40 cm) och en inåtgående dörr skulle stjäla värdefullt lagerutrymme.
Anette

Inläggav Vesuvius » 14 november 2006, 19:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anette</i>

<i>Thomas Hagaeus skrev:</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Man måste vid varje rekonstruktion av ett specifikt hus undersöka om även detta följer trenden eller om det är ett undantag. Det kan ju vara så att exempelvis stall öppnas utåt av något praktiskt skäl, eller att småländska hus under senneolitikum hade måsvingedörrar.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det <u>finns</u> byggnader som regelmässigt har utåtgående dörrblad: De uthus där kreatursfoder förvaras under vintern. Tröskeln ligger då en bra bit över marknivå (c:a 30-40 cm) och en inåtgående dörr skulle stjäla värdefullt lagerutrymme.

Är jag helt ute och cyklar eller kan vi här också se ytterligare ett belägg för det nån skrev innan med att bära in saker? Dvs. boningshus = bära in saker, t.ex. ved, förvaringshus för foder = bära ut foder? Dvs. inåtgående versus utåtgående?
Vesuvius

Inläggav Thomas Hagaeus » 14 november 2006, 19:28

Fodret skall visserligen bäras in först, men det kan ske genom en annan öppning. Historiska varianter av lador kan dessutom ha skjutdörrar.

Gerry.
Jag har all rätt att nedvärdera mig själv. Eftersom du inte byggt någon utåtgående dörr än så kan det ju inte gälla dig.
Thomas Hagaeus

Inläggav Anette » 26 november 2006, 15:29

De lador jag tänkte på är inte särskilt stora (rymmer några lass) och står ute på ängarna. De fylles på genom gluggen. Folk utanför langar in volmar till någon eller några som packar höet/halmen/lövet inne i ladan.
Anette

Inläggav Gårdstomten » 22 december 2006, 10:41

Jag tror inte riktigt på att det var ev. oroliga tider som påverkade hur dörren öppnades. Kom man för att kriga kunde man hugga sig in genom taket el.dyl. istället för att bryta upp en dörr. Om man inte tände eld på allt med en gång. Om jag tänker mig själv i situationen, så hade jag inte sökt skydd i en vanlig bostad, utan satsat på bevakning (vakthund är en uråldrig uppfinning) så man kunnat fly i tid eller slåss från ett bakhåll.
Förutom vad som redan nämnts, är det möjligt att den inåtgående dörren var en kvarleva från enkla hus som man inte kostat på gångjärn? Att dörren lyftes på sin plats och "låstes" med en bom?
Gårdstomten

Inläggav Cis de Conway » 22 december 2006, 14:11

Kanske inte relevant, men det är ju inte alla länder som har utåtgående dörrar som standard. I USA är det betydligt vanligare med inåtgående dörrar - kanske var det allmän standard på 1600-1700-talet i Europa och följde då med till den nya kontinenten. Sedan har vi bytt till utåtgående dörrar men "over there" lever gamla vanor kvar. Eller är det bara en slump?
Cis de Conway

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd