<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>
Cizzi!
Menar du på fullt allvar att det inte finns någon olägenhetsskillnad i dörrarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo visst finns det en mycket klar olägenhetsskillnad - vilket jag också betonade i mitt förra inlägg. Den utåtgående dörren har massor av nackdelar jämfört med den inåtgående.
Och återigen kanske vi ska betona VARFÖR den utåtgående dörren är förhärskande idag, nämligen för att myndigheterna har bestämt att så skall vara. Vi betalar en dryg tredjedel av vår inkomst i skatt också, beror det på att vi väljer det för att det är den allra allra bästa lösningen på världens problem, eller på att staten har så bestämt?
Du får som sagt göra precis som du vill, men tillskriv inte alla dina (och mina!) förfäder attribut som "döda fiskar" och att mänskligheten varit så korkad att det tagit dem tusentals år av byggande innan man "kom på att det var bättre med utåtgående dörrar". (Men DU kom naturligtvis på det direkt!)
MVH
Cizzi
* Byggnadsantikvariestudent med fördjupning i förhistoriska/vikingatida byggnader
* Husboende som bär in ved för värme (med utåtgående dörr)
* Re-enactor som jobbat i förhistoriska miljöer och burit in åtskilliga kubikmeter både ved och vatten (med inåtgående dörr)
* Uppvuxen i ett 1700-talshus med vedeldning och inåtgående dörr
Kort sagt en del erfarenhet av inåtgående kontra utåtgående dörrar. Skillnaden är enorm, och uteslutande till de inåtgåendes fördel. Fan, bara man ska bära in två tunga kassar mat fattar man ju varför dörren borde vara inåtgående om man bara byggde av praktiska skäl.
PS. Nu ska du inte vara sån, Thomas.

DS.