<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rizzo</i>
Jag bör väl förtydliga mig då; Är inte de på bilden av horn och allså tillverkade av till gotland importerat material. nicht wahr?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej, skaften ovan bör vara i trä om mina usla tyskakunskaper är korrekta. Det är klart att det kan vara <b>importerat</b> trä men jag finner det mindre troligt. Bladen verkar vara inhemskt producerade så jag tror skaftmaterialet är likalt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag kan då inte upptäcka att det skulle vara frågan om sekunda hantverk. Formen är enkel men inte oformad. De kanske inte är estetiskt tilltalande och man kan klart vara ovan vid den distinkt kantiga skaftformen såklart.
Jag har provat enfasblad till skaft som nr.5 som brukskniv (ej jakt) i ett par år nu och inte märkt några problem men användbarhet eller bekvämlighet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Min vanliga allround-kniv har också ett mycket enkelt cylindriskt handtag, det fungerar toppen. Jag uttryckte mig kanske lite dåligt tidigare men det jag menar är att formen och utförandet ofta är mycket enkelt och inlägg, shauteringar och annat som finns på senare knivar och från andra länder lyser med sin frånvaro. I många fall är också tillformningen av själva handtaget extremt enkelt, ibland nästan vad som förefaller vara en avbarkad grenstump. jag säger inte att det på något sätt är sämre men det är väldigt simpelt handverk. Långt från de konstnärligt utformade horn och benskaften (säkerligen även trä) som också finns men mycket, mycket mera sällan.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har inte sett gran, furu eller en i något identifierat träskaft, men det finns ju mycket oidentifierat. Ask nämnde någon annan på forumet som vanligt, men jag har ingen koll på sanningshalten i det. Om sant så har man ju valt det absolut bästa inhemska träslaget som skaft.
Älghorn är väl så purjo det kan bli? Det är säkert vackert också med turkosa uretansabliliserade robiniaskaft också men inte är det vikinga, hur glad man än blir av att slöjda i det.
Om material inte är viktigt så blir det kanske för mycket yta. Är det inte intressant att prova de troliga materialen och se vilka problem eller fördelar som uppstår? Jag kan gissa ett par saker som händer en granskaftad kniv som gör det mindre lämpligt, men prova gärna

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag håller helt med dig. det jag försökte komma fram till tidigare var att vi som återskapar historiskt hantverk oftast lägger oss alldeles för högt upp på skalan. Om man verkligen skulle göra en rekonstruktion som låg nära hur det "egentligen var" så hade man kunna banka fast ett blad av halvdan kvalitet direkt i en avsågad pinnstump och fått ett klart mycket mer representativt slutresultat. Men som sagt... var finns glädjen i det?