av Sunniva Saksvik » 24 juli 2006, 23:43
En ung sprett (beklager, alle unge spretter der ute) sa nettopp til meg; "du føler ikke at du må slutte å lajve fordi du er gammel, nei?" (Jeg er 33...). Voksne folk er bra, både på lajv og i levende historie; det gir kred og skaper bedre spill. Men man merker jo at man gjerne stiller større krav til komfort når man beveger seg oppover i årene.
Når det gjelder unger på lajv er det min erfaring at det kan være begge deler. Man må nok regne med at unger tar såpass mye oppmerksomhet og ressurser at for eksempel foreldre ikke kan forvente å spille like mye. jeg har ikke unger selv, men jeg har arrangert en live der det deltok seks unger under sju år, fra ett til sju - det var en vikinglive. For de flestes vedkommende gikk dette kjempefint. Men en av dem ble sjuk underveis, og foreldrene fikk mye strev med det. En annen hadde problemer med å sove, og faren bestemte seg for å forlate liven. De andre ungene hadde det kjempefint, og skapte også stor stemning for andre på liven. Som arrangør må man naturligvis legge til rette for barn, og det er ikke alltid dette er mulig. Noen liver egner seg rett og slett ikke for barn.