av cizzi » 5 augusti 2003, 09:59
Eva skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag kräver däremot inte, som Roger tycks tro, att bara för att jag vill ha min medicin ska jag också få bära solglasögon (har jag förresten aldrig, har svårt att tänka mig något som ser töntigare ut)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aj aj, trampa' i klaveret. Mitt handikapp är nämligen en ögonskada där irisen delvis släppt från ögonvitan, vilket medför att jag är ljuskänslig och egentligen behöver mina <b>solglasögon</b> året runt av _medicinska skäl_. Apropå att snacka om "hurtiga handikappade som tycker att folk ska strunta i sin medicinering bara för att det går bra för dem" - jag tycker inte att ditt resonemang låter så mycket roligare än du tycker att mitt låter!
Och ingenstans har jag (eller någon annan heller för den delen, men jag antar att det är mig du refererar till som den "hurtiga handikappade") sagt att bara för att det "går bra" för mig ska alla andra avstå sin medicinering. Jag har sagt att alla måste välja utefter sina förutsättningar.
MIN poäng i den här diskussionen är att vi alla (alla människor, inte bara alla inom den här hobbyn) måste välja utefter våra förutsättningar, och så länge det finns möjlighet att välja (och det gör det ju garanterat, det finns ju autenticitetskravs-span från medeltidsveckan med alver, orcher och vampyrer till det eventuellt förestående UMA-eventet med ruskigt höga krav) är "diskriminering" ett ord man inte bör slänga sig med lättvindigt!
Om, som jag sagt förut, alla synskadade systematiskt utestängts från events <i>för att de är synskadade</i>, inte för att de, av någon anledning, <i>inte har tidsenlig utrustning</i>, <b>DÅ</b> hade man kunnat börja gasta diskriminering. Det är ett faktum (och detta gör mig inte på något vis empatilös, apropå tidigare inlägg om 'fördomar') att vi <i>alla</i> har olika förutsättningar, och det vore absurt att förvänta sig att event-arrangörer och alla med-deltagare på eventet i fråga skulle anpassa sig efter vars och ens personliga förutsättningar, eftersom detta är en praktisk omöjlighet.
Det måste ligga på vars och ens personliga ansvar att se till att man lägger sig på en nivå som passar just ens personliga förutsättningar, och passar inte kraven på ett event just mig så måste det ju vara upp till mig att <i>välja</i> ett annat event, och inte upp till alla andra på eventet att <i>ändra</i> på kraven så de passar mig.
Det finns hundratals events att åka på, de flesta med skiftande krav. Det finns också ett otal föreningar, sällskap och andra typer av mer eller mindre organiserade samfälligheter, även de med skiftande kravnivå på sin verksamhet. Jag tycker att det är väldigt underligt att folk tycker att det är <i>alla andras problem</i> om något inte passar dem och inte <i>deras eget</i>. Med detta försöker jag inte alls säga att vi bör ha en "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-mentalitet", jag tycker tvärtom att världen vore en mycket trevligare plats att befinna sig i om alla visade varandra hänsyn, men jag anser inte att "hänsyn" är att likställa med dagisvärldens "alla-måste-få-vara-med-annars-är-det-stackars", för det är enligt min uppfattning att endast visa hänsyn till "outsidern", inte till alla.
Vi har alla ett val. Vi har alla ett personligt ansvar att göra det val som i slutänden resulterar i en så njutningsfull och trevlig upplevelse för just oss, men också att se till att vårt personliga val inte påverkar andras upplevelse negativt.
Det är, i slutänden, helt upp till <b>dig</b> att välja om du vill gå på UMA:s event och vara sjuk och känna dig diskriminerad, eller om du vill åka någon annanstans, där du kan ta dina sprutor, åka din rullstol, eller vad det nu är utan att någon tycker illa vara, och därmed ha ett njutningsfullt och trevligt evenemang där deltagarna får det de förväntar sig och själva når upp till den nivå som arrangörerna fastställt och därmed inte känner sig jagade, tittade snett på eller viskade om. Ingen <i>tvingar</i> dig att gå på UMA:s event.
<b>VÄLJ</b> ett annat!