[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Sinnsykt...(privatägda kulturföremål)

Sinnsykt...(privatägda kulturföremål)

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Arild Krake » 29 september 2005, 08:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

Att just klenoderna finns kvar i privat ägo genom tidevarven är iallafall för mig en tillräcklig fingervisning om att folk tar hand om sitt arvegods.

Mvh Todd

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

När min farföräldrar flyttade så slängdes en massa gamla saker, för det var ju bara skräp. Jag försökte rädda vissa saker genom att tjata rejält att jag ville ha dem men det skulle jag minsan inte ha, det var ju skräp så det blev slängt. De hadde även en fin gammal fotogentaklampa moddel flådig som var arvegods, den skulle min farfar sälja till en lampafär så att de kunnde borra hål i den och dra in sladdar och glödlampor i den. Jag bad även att få denna med invändningen att den skulle bli förstörd om de drog in el i den och att jag gärna skulle vilja ha den. Men vad skulle jag med den till och dessutom tyckte farfar att jag inte hadde plats med den, den var ju så stor och otymplig så den såldes. De hadde även ett slagbord modell äldre som jag till och med erbjöd mig köpa men den såldes i stället till någon annan med motiveringen att jag inte hadde plats så jag får nöja mig med att ha kvar mitt ikeabord i köket. Farmor har även tagitt gamla antika ingefärsburkar i porselin och borat hål i dem och gjort om dem till bordslampor.

En kamrat till mig frågade sin morrmor eller liknande vart hans förfaders husaruniform var men fick tillsvar att den hadde de slängt för ett tag sedan för den var ju så sliten.

Så Todd det där med att saker vårdas ömt och förs vidare generation efter generation är nog trevligt när det fungerar men det är långtifrån alltid det gör det.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Vargman » 29 september 2005, 09:11

Ludvig, visst slängs det saker, men om ALLT inklusive gamla slagbord, tennsoldater, kastrullen mormor använde etc, etc skulle sparas så behöver staten beslagta alla idrottsanläggningar för den förvaringen. Saker som har ett reelt värde (bortsett från ett affektionsvärde) tror jag inte slängs. Sen behöver val inte museumen ha femtioelva värjor från 1600-talet. Det borde räcka med ett mindre antal för att visa hur de kunde se ut. Resten kan väl Baron Björnrööf få ha över spiskransen?

/Uffe
Vargman

Inläggav Halvor » 29 september 2005, 10:43

Bare i forbifarten...

flesteparten av større kulturlevninger er pr. idag privateide. Røydningsrøyser, gravhauger, skipssetninger etc. eies av vanlige jordeiere. Det er forbud mot å røre dem, men det forhindrer ikke at det årlig blir pløyd bort hundretalls. Det finnes kommuner som har fjernet 91% av fortidslevningene sine på de siste 100 år. Vårdas ømt? Neppe...

Halvor
Halvor

Inläggav Carolus » 29 september 2005, 11:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rizzo</i>

Det finns en fin parallell i Japan där men som innehavare av ett, av staten bedömt, särskilt viktigt svärd förbinder sig att bevara det enligt rigorösa kriterier. Kanske något att ta efter? Här är det iofs mest fråga om ärvda familjeklenoder man mer än gärna vårdar. Kanske inte effektivt på hemligt samlande av västerländsk modell?

Det tycker jag låter som en alldeles förträfflig idé.

BTW, Kul att fler håller med mig.
Carolus

Inläggav Todd » 29 september 2005, 11:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

Att just klenoderna finns kvar i privat ägo genom tidevarven är iallafall för mig en tillräcklig fingervisning om att folk tar hand om sitt arvegods.

Mvh Todd

När min farföräldrar flyttade så slängdes en massa gamla saker, för det var ju bara skräp. Jag försökte rädda vissa saker genom att tjata rejält att jag ville ha dem men det skulle jag minsan inte ha, det var ju skräp så det blev slängt. De hadde även en fin gammal fotogentaklampa moddel flådig som var arvegods, den skulle min farfar sälja till en lampafär så att de kunnde borra hål i den och dra in sladdar och glödlampor i den. Jag bad även att få denna med invändningen att den skulle bli förstörd om de drog in el i den och att jag gärna skulle vilja ha den. Men vad skulle jag med den till och dessutom tyckte farfar att jag inte hadde plats med den, den var ju så stor och otymplig så den såldes. De hadde även ett slagbord modell äldre som jag till och med erbjöd mig köpa men den såldes i stället till någon annan med motiveringen att jag inte hadde plats så jag får nöja mig med att ha kvar mitt ikeabord i köket. Farmor har även tagitt gamla antika ingefärsburkar i porselin och borat hål i dem och gjort om dem till bordslampor.

En kamrat till mig frågade sin morrmor eller liknande vart hans förfaders husaruniform var men fick tillsvar att den hadde de slängt för ett tag sedan för den var ju så sliten.

Så Todd det där med att saker vårdas ömt och förs vidare generation efter generation är nog trevligt när det fungerar men det är långtifrån alltid det gör det.

Ludvig

Ludvig,

Visst är det så, alla måste vi sålla vad som är viktigt att behålla eller ej, det gör även museum. Men just i detta fall som du beskriver så blir det en toklustig och svindlande tanke om Arnouds kontrollanter hade vart där och fotat, dokumenterat,förhört, mätt, klämt och förnyat ansvars kontrakten i och med att denna storstädning gjordes.

Att människor raffinerar föremål till andra ändamål en de först var avsedda för har gjorts i hela mänsklighetens historia, så var glad över att din mormor lyckades få användning av de gamla ingefärsburkarna i porselin.

Sedan för man respektera att folk gör sig av med gamla saker, skälen kan vara många eller få, genomtänkta eller ej, men det är ju deras val, och det för man allt respektera.

Ha det bra
Todd
Todd

Inläggav Todd » 29 september 2005, 12:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Bare i forbifarten...

1. flesteparten av større kulturlevninger er pr. idag privateide.

2. Røydningsrøyser, gravhauger, skipssetninger etc. eies av vanlige jordeiere. Det er forbud mot å røre dem, men det forhindrer ikke at det årlig blir pløyd bort hundretalls.

3.Det finnes kommuner som har fjernet 91% av fortidslevningene sine på de siste 100 år. Vårdas ømt? Neppe...

Halvor

1. Vad baserar du detta på för fakta?

2. Att folk bryter mot arenden, kontrakt och överenskommeler är inget nytt precis, och är en fråga som i så fall ordningsmakten skall ta i tu med.

3. Det som kommunen gör/utför föregås av politika direktiv, detta är något som vi enskilda kan påverka genom de demokratiska processer som finns i samhället.

Om jag tolkar ditt inlägg så verkar det inte vara särskilt bra ställt hos vara sig den kommunala eller den privata sektorn gällandes omvårdnaden av kulturminnen.

Vilka grepp tycker du är aktuella för att få bukt med detta dilemma?

/Todd
Todd

Inläggav Arnaud Guillaume » 29 september 2005, 12:05

Så du accepterar alltså att såna kulturlösa vandaler går fram hur som helst?? Släng det gamla, in med det nya, måla över kalkstensmålningar med roller, sätt nytt blad på det snygga hjaltet och släng det gamla rostiga i skroten? Allt i det fria valets namn. Jag betraktar mej som liberal, men kan inte acceptera sånt - här får bevarandevärdena ta överhanden.

Vad gäller K-märkningen kanske det fungerar bättre med lagstiftning. Exempelvis skulle man kunna kräva att man kontaktar lämplig myndighet innan man säljer/slänger/ändrar saker över X års ålder, och sen får de undersöka om man ska belägga föremålet med nån sorts skydd eller restriktioner, eller ev lösa in föremålet mot skälig penning. Eller låta bli - allt är inte nödvändigtvis intressant eller ekonomiskt försvarbart att skydda på det viset. Det skulle lösa de mest skriande fallen av vandalism.

K-märkningen som du gör dej lustig över är f ö en *metod* att uppnå målet - jag är mindre bekymrad om *hur* detta görs än *att* det görs, på något praktiskt genomförbart sätt.
Arnaud Guillaume

Inläggav Todd » 29 september 2005, 12:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>

1.Så du accepterar alltså att såna kulturlösa vandaler går fram hur som helst?? Släng det gamla, in med det nya, måla över kalkstensmålningar med roller, sätt nytt blad på det snygga hjaltet och släng det gamla rostiga i skroten? Allt i det fria valets namn. Jag betraktar mej som liberal, men kan inte acceptera sånt - här får bevarandevärdena ta överhanden.

2.Vad gäller K-märkningen kanske det fungerar bättre med lagstiftning. Exempelvis skulle man kunna kräva att man kontaktar lämplig myndighet innan man säljer/slänger/ändrar saker över X års ålder, och sen får de undersöka om man ska belägga föremålet med nån sorts skydd eller restriktioner, eller ev lösa in föremålet mot skälig penning. Eller låta bli - allt är inte nödvändigtvis intressant eller ekonomiskt försvarbart att skydda på det viset. Det skulle lösa de mest skriande fallen av vandalism.

3.K-märkningen som du gör dej lustig över är f ö en *metod* att uppnå målet - jag är mindre bekymrad om *hur* detta görs än *att* det görs, på något praktiskt genomförbart sätt.

Arnoud,

1.Tvärtom, det var absolut inte vad jag sa, som jag nämnt tidigare i denna tråd så skulle det vara intressant med ett sådant register om det var på <u>frivillig basis</u>. Att folk förstör saker har oftast med okunskap att göra, så mer information och mer historie lektioner i skolan blir mitt recept. Att ha en statlig GRU liknande sektion som kommer hem och mäter och kollar är jag helt emot.

2. Lagar och förbud löser inte sådana här frågor, det har snarare med att förändra folks attityd att göra. Hur har du praktiskt tänkt att lösa detta? En enorm telefonsluss med 24hr bemanning? För att inte tala uppföljningen och även utredandet avseende de stackare som inte tyckte att staten hade något med att göra vare sig de slängde ex. den gamla lien eller ej? Det är väl nog med jobb med för staten att få folk att betala inkomstskatt som det tyvärr ser ut idag? Att staten sedan eventuellt skulle lösa in ex. den gamla lien är ju helt uppåtväggarna, vart skulle de pengarna komma ifrån? Även folk i Sverige svälter, mår dåligt och är arbetslösa, så kanske vi skall försöka lösa de problemen innan något registreringsprojekt av den här magnituden kommer på tal?

3. Snarare olustigt att du ivrar efter ett sådant mastodont projekt då det finns långt mycket värre orättvisor i dagens samhälle att bekämpa. Sedan är det nog så att om man propagerar för något så skall man nog vara förebredd på att folk ifrågsätter genomförbarheten och relevansen.

/ Todd
Todd

Inläggav Micke aka Bengan » 29 september 2005, 14:44

Vi bortser från en viktig detalj när vi diskuterar register: Om det offentliggörs var värdefulla föremål finns, så ökar risken för stölder markant. Detta skulle knappast gagna den goda saken.
Micke aka Bengan

Inläggav Vargman » 29 september 2005, 18:47

Precis! Jag brukar tänka på det ibland när jag ser på antikrundan och ngn får ngt värderat till massor! Hur många tjuvar sitter och gnuggar händerna?

/Uffe
Vargman

Inläggav Halvor » 29 september 2005, 22:27

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/3213523.html Tror ikke norge er i særstilling...
Halvor

Inläggav Carolus » 30 september 2005, 09:22

Dessutom står de mesta av muséernas inventarier i dammiga lager. Numera prioriterar tex Historiska Muséet inte historia, de har dumma utställningar om självmordsbombare och dylikt.
Deras chef sade rakt ut att historia intresserar inte honom.

Så är nog inte fallet bland de som köper antika grejer för massvis med pengar.
Carolus

Inläggav Admin » 30 september 2005, 09:27

Carolus:

Nu har du fel, historia är ett av Kristian Bergs största intressen. Vad har du för källa på att han inte är intresserad av historia? Men han har nog en annan kunskapssyn än många av de kritiker som ansatt honom och hans sätt att se på Historiska museets verksamhet.

/Henrik
Admin

Inläggav Carolus » 30 september 2005, 14:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Carolus:

Nu har du fel, historia är ett av Kristian Bergs största intressen. Vad har du för källa på att han inte är intresserad av historia? Men han har nog en annan kunskapssyn än många av de kritiker som ansatt honom och hans sätt att se på Historiska museets verksamhet.

/Henrik

Det läste jag i någon intervju. Har ingen källa till det, men hans beteende visar ju att det jag läste var sant.
Historiska muséet kan ju inte ses som ett historiskt museum i dagsläget.
Carolus

Inläggav Admin » 30 september 2005, 14:18

Carolus:

Jag kan bara bedöma det du säger som att du inte har varit på SHM på länge. Kristian Berg ligger bakom både vikingautställningen och nya utställningen "Forntide", och han är den förste som bygger nya basutställningar på SHM sedan 60-talet.

Vilket "beteende" är det du syftar på? Varför kan inte Historiska museet ses som ett historiskt museum i dagsläget? Var gärna konkret.

<b>Denna diskussion bör fortsätta i den tråd som handlar om detta (så svara där):</b>

http://www.historiska.se/histvarld/foru ... IC_ID=2107

/Henrik
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller