Ambitionsnivå & inriktning

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Todd » 19 juni 2003, 09:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Jag är inte ute efter att förbjuda någon att arra på sitt sätt. Frågan jag ville ställa, om som jag tycker mig fått tydligt besvarad vad många angår är denna:

Tycker vi att det är okej att diskriminera människor? (Diskriminera innebär för mig att utestänga någon p g a faktorer den marginaliserade inte kan påverka, t ex kön, ras, funktionshinder.) Ska vi tycka det är <i>bra</i> att stänga ute andra om de inte passar in i vår bild av medeltid? Visst är vår hobby av ekonomiska skäl ganska exklusiv, men ska vi verkligen aktivt sträva efter att utestänga ännu fler? Tydligen finns det väldigt många här som tycker det. Jag är medveten om att man talar om några få evenemang, inte flertalet, men tydligen är det dessa evenemang, där det bara är vita, heterosexuella män utan funktionshinder som får vara fullvärdiga, som ska vara Det Ambitiösa, det föredömliga. Jag tycker det är ledsamt, men konstaterar att det ligger mer än jag trodde i Vissa Kritikers bild av vår hobby som elitistisk.

'Nuff said.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sara,

Detta borjar bli langrandigt, kan du vanligen lasa Cizzis inlagg ett par ganger till, for det summerar de flestas asikter pa detta forum.

Mvh Todd
Todd

Inläggav Ingrid Storrø » 19 juni 2003, 10:19

Martina: da leste jeg deg bare feil. Vi er enige likevel. :)

Cizzi: ja, just det!
Ingrid Storrø

Inläggav cizzi » 19 juni 2003, 10:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>
Jag tycker det är ledsamt, men konstaterar att det ligger mer än jag trodde i Vissa Kritikers bild av vår hobby som elitistisk.

'Nuff said.

Nej, inte alls "'Nuff said", eftersom du tycker att vi andra är elitistiska och diskriminerande!

Om man inte har råd att köpa ylle då, ska vi säga att det är okej med nylon? Och om man inte har råd att köpa tidsenliga skor, ska vi då säga att det är okej med basketkängor? Är det diskriminering att kräva att du, om du önskar deltaga i ett evenemang som JAG anordnar, ser till att din utrustning är tidsenlig? Vari ligger den stora skillnaden mellan tidsenliga skor och tidsenliga glasögon <b>egentligen</b>?

Faktum kvarstår att det trots allt är så att om jag är beredd att lägga ner en sjuhelvetes massa tid och jobb (och ofta också pengar) på att fixa ett evenemang som håller högsta möjliga kvalitet anser jag att det är min rättighet att kräva att du som deltagare/besökare skall leva upp till denna kvalitet, och jag anser att det är din skyldighet att se till att du gör ditt yttersta för att göra det. Om du inte är beredd att offra ytterligare en tusenlapp på att förhöja din utrustnings kvalitet (för för att överhuvudtaget vara välkommen på denna typ av evenemang lär din utrustning redan vara värd åtskilliga tusingar, men det är väl också diskriminering antar jag) genom att skaffa tidsenliga glasögon eller linser är jag inte beredd att offra min tid, mitt arbete och mitt evenemang på dig! Om du inte är beredd att offra något är inte jag det heller, åtminstone inte för din skull.

Jag förstår inte varför det skall vara så svårt att acceptera att man måste anstränga sig själv, att det INTE är samhällets skyldighet att se till att du har roligt, det är DITT EGET förbenade ansvar! Jag anser att det hade varit diskriminering att systematiskt utestänga en grupp männsikor för att de är synskadade, men det är INTE diskriminering att säga "du är välkommen, men den delen av utrustningen skall hålla lika hög kvalitet som resten av din utrustning eller vara osynlig".

Vi har alla olika förutsättningar att jobba utifrån, och det är var och ens eget ansvar att göra det bästa av situationen. Jag har kamrater som har lagt tre gånger så mycket pengar som vi andra på sina skor för att de behöver speciella hålfotsinlägg eller har ett ben som är längre än det andra, jag har kamrater som lägger sanslösa pengar på att köpa tyg i specialmaterial som ser ut som och känns som ylle, men som inte är allergiframkallande, jag själv mixtrar med huvudbonader, blundar och har migränliknande huvudvärk stora delar av året, en hörselskadad bekant har konstruerat ett ljudförstärkande horn att ha på evenemang, folk bygger babykorgar och kärror och konstruerar tygblöjor, allergiker vaccinerar sig för tusentals kronor för att kunna sova i tält på ängar, varför skulle inte just DU anstränga dig?

Vi har alla gjort ett aktivt val att pyssla med detta, och i och med det har vi även gjort valet att vi antingen får fixa eller lida, oavsett om vi är i minoritet eller inte. Samhället är skyldigt att se till att alla människor har ett värdigt och likvärdigt liv, men samhället är inte skyldigt att tillse att alla skall kunna ha exakt samma hobby exakt lika på exakt lika villkor. Ska vi raka alla hästar, asfaltera alla gräsmattor och göra alla skyltar till pictogram istället för text också?

Det måste finnas någon rimlig gräns för vad som är samhällets ansvar och vad som är mitt personliga ansvar, och min utrustning till min egenhändigt valda hobby är MITT ansvar och ingen annans!

Jag tycker att det är tråkigt att du ser mig som diskriminerande för att jag inte är beredd på att lägga ribban på lägsta gräsrotsnivå, och det är lite lustigt eftersom jag faktiskt själv har två(!) handikapp (och då menar jag handikapp, inte lite nedsatt syn - man ska se rätt illa innan det blir klassat som handikapp), visserligen s k "osynliga" men likafullt verkliga, att brottas med i vardagen. Men jag tror att det är väldigt lätt att leka "defender of the weak" om man inte själv på något vis är utsatt - vi som lever med olika nivåer av handikapp, funktionshinder eller andra "särdrag" har för länge sedan lärt oss att leva med dem och att vi måste anpassa oss och vårt levnadssätt efter våra förutsättningar och vad vi klarar av.

/Cizzi - igen

PS. Jag är dessutom tatuerad - och jag skiter fullständigt i om du är det eller inte ... Poäng till Angus! [;)] DS.
cizzi

Inläggav gwen » 19 juni 2003, 22:15

*har nu byggt ett litet altare och dyrkar St. Cizzi varje dag runt 19.00*[:D]
gwen

Inläggav olafR » 20 juni 2003, 07:48

Mycket väl talat Cizzi.

Mats
olafR

Inläggav Lasse C » 20 juni 2003, 14:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>

PS. Anser ni att en dyslektiker ska få jobba som korrekturläsare också? Dyslexi är också ett handikapp. DS.

Jag har drabbats av vad som uppenbarligen var en dyslektiker - som jobbade som handläggare <i><b>på folkbokföringen</b></i>! Det var ett [}:)]-a besvär, och jag fick koppla in hennes chef för att få tillbaka rätt stavning av mitt efternamn i registret. Men hon blev ju inte diskriminerad för sitt handikapp, förstås, och det var väl alltid nåt, antar jag...
Lasse C

Inläggav Lasse C » 20 juni 2003, 14:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Hej Sara!
Du och resten av forumet pratar om vitt skilda saker! Det är ingen som påstått att <i>alla</i> evenemang skall ha så högt ställda krav, vad vi diskuterar är ... enstaka evenemang ... Jag för min del skulle utgöra en väldigt fånig korsriddare, därför lämnar jag lämpligen över den uppgiften till en karl som är lite längre än jag... Kontentan av det hela: Om några få vill sitta för sig själva i sin hörna av sandlådan och leka, låt dem göra det! Trots allt har du ju resten av lekparken att leka i!

MVH

Martina

Martina, du har också en kram att inkassera när vi ses! TACK!!
Lasse C
Lasse C

Inläggav Arild Krake » 21 juni 2003, 13:44

Cizzi, kan du göra alla mina inlägg i fortsättningen?

Ludvig, som har haft en trevlig midsommar ute på landsbyggden.
Arild Krake

Inläggav cizzi » 23 juni 2003, 11:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Cizzi, kan du göra alla mina inlägg i fortsättningen?

Ludvig, som har haft en trevlig midsommar ute på landsbyggden.

Jag blir bara så <b>ARG</b> [:(!] på folk som gastar om diskriminering jämt och ständigt ... De gånger någon faktiskt blir diskriminerad på allvar är det ingen som orkar bry sig! "The boy who cried wolf ..." ligger det rätt mycket i!
cizzi

Inläggav Lasse C » 23 juni 2003, 15:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>
Jag blir bara så <b>ARG</b> [:(!] på folk som gastar om diskriminering jämt och ständigt ...

Håller med. Det var faktiskt i mångt & mycket det som var min poäng från början. I och med att man har någon form av krav/kriterier för deltagande kan sägas diskriminera dem som inte uppfyller kraven. Jag anser, precis som de flesta andra här verkar göra, att det inte bara måste få utan rent av bör finnas arrangemang i olika former och med olika krav. Arr med extremt höga krav utestänger flertalet - men måste också få existera, eftersom de som vill göra så också har sina rättigheter.

Som Arnaud med sedvanlig klarsyn konstaterade gäller det att vara ytterligt klar över vad som är norm och vad som är undantag från normen, och att bevaka så att normen inte förskjuts i oönskad riktning.

Vad gäller diskriminering brukar de som skriker högt när de själva drabbas var betydligt mer tystlåtna om det gynnar dem själva...

Frågan är nu - förhoppningvis - avverkad. Det var väldigt intressant att följa resonemangen, och att se att många tänkte ungefär som jag.

Märk dock gärna att jag inte har talat om kränkning/trakasseri av person - det är något helt annat.
Lasse C

Inläggav Arild Krake » 6 juli 2003, 21:36

Jag tycker att det är dags att blicka lite på Lajv arrangemang. För en massa år sedan så åkte jag på ett arrangemang som hette Trenne byar, innan jag kom dit så fick jag i god tid utskick om hur världen såg ut, vilka de viktiga händelserna var i den värld som skulle gestaltas och dess historia mm. Jag fick den kunskap jag behövde för att kunna gestalta en realistisk roll i den världen. Detta är någonting jag har saknat till de ”Medeltida” arrangemang jag åker på.

Jag vill gärna få en lista på litteratur som bör läsas, en översikt av de vikigaste händelserna jag borde känna till på bygden, i landet och i världen, hur man ska föra sig, hur dräktskicket var mm. Alltså arrangörernas vision om hur de vill att man ska vara och hur de vill att evenemanget ska vara. Detta skulle hjälpa arrangörerna att få det som de vill ha det och det skulle hjälpa deltagarna att nå upp till arrangörernas vision. Vi kan nog ha ett och annat att lära oss från Lajv arrangemang.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sara Lundström » 6 juli 2003, 22:03

Det håller jag fullständigt med om! Vi är några som pratat om att det behövs mer introduktionsmaterial och litteraturtips, särskilt när det gäller tidsnischade evenemang. När man inte har tillräcklig kunskap (vilket särskilt gäller den mentala kulturen, har jag märkt) är det väldigt lätt att förfalla till klyschor om "hur det säkert var". Har man grundligare kunskaper är det också lättare att bestämma vad man vill behålla och frångå i fråga om tidsenligt beteende.

Å andra sidan undrar jag lite varför många är så motsträviga när det gäller att läsa in sig på vad som rörde sig inne i huvet på folk, när de är så intresserade av vad som fanns på utsidan...[}:)]
Sara Lundström

Inläggav Arild Krake » 6 juli 2003, 22:25

Å andra sidan undrar jag lite varför många är så motsträviga när det gäller att läsa in sig på vad som rörde sig inne i huvet på folk, när de är så intresserade av vad som fanns på utsidan...[}:)]

Kan bara svara för mig själv. Jag är prylgalen! Men intresset för det icke materiella kommer smygande.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 7 juli 2003, 00:08

Då kanske man kan få dig att komma på föreläsningen jag ska ha på Ragnhild om klädedräktens roll i konstruktionen av genus under medeltiden, med speciell hansyn till Norge och Sverige ?[;)]
Du verkade inte så på sist.

Eva

PS. För de som inte vet är "Ragnhild"= Fru Ragnhilds Collegium, Medeltidsföreningen Nylöses huvudevenemang som hålls i september varje år. Info hittar man lämpligen här:http://www.nordrike.org/default.asp?md=6&hm=1&inc=2&sub=5&id=65
Och man är välkommen även om man aldrig satt sin fot i Nordrike, tycker att vi är töntar för att vi är så PK (köper bara ekologiskt och sån't) etc. Så länge man är trevlig, betalar avgiften och tycker om att basta i storgrupp (nej, det sista är inte ett krav, mer som en varudeklaration) Vill man veta mer om utrustningskrav, sovmöjligheter, vegokäk etc så är det bara att höra av sig till mig t ex. Eller Arnaud.
Eva Andersson

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande