av Rävspel » 28 december 2004, 17:59
(Skapade av misstag en ny tråd, flyttade den hit till befintlig diskussion)
Det är glädjande att se att det numera finns många musikgrupper i Sverige som ägnar sig åt att gestalta äldre tiders musik. Inte sällan är musikerna i dessa grupper rätt unga, och det borgar ju för genrens fortlevnad. Men vad innebär det egentligen att gestalta äldre musik, och exakt vad är det som skall gestaltas? Låt oss ta en titt på den medeltida musiken som den spelas idag. En snabb överblick över musikgrupperna på diverse medeltidsarrangemang ger vid handen att de tycks falla in i en av tre kategorier.
KATEGORI 1: Här hittar vi band som Falsobordone, Laude Novella och Joculatores Upsalienses. De lägger sin kraft på att hitta en historiskt korrekt musik. Hade vevlirorna på 1200-talet inte vevknarr så skall det helst inte finnas i musiken. Man letar i medeltida sångböcker och anstränger sig för att tolka notationen så exakt som möjligt. Texten sjunges på originalspråk, och publiken får höra - eller åtminstone så nära man kan komma - Neidhart von Reuental i egen hög person på scenen. Eller vilken minnesångare/trovär man nu framför för tillfället. Detta sätt att spela kräver rätt omfattande kunskaper i musikteori, och de flesta band i denna genrer är mycket duktiga musiker.
KATEGORI 2: Band som Rävspel&Kråksång, Gravrost och Ledu Lekare kan väl sägas höra till den genre. Här är det inte i första hand musiken som skall återskapas korrekt, utan upplevelsen av den. Meningen är att publiken skall få en uppfattning om hur det kan ha känts att vara en del av publiken som lyssnade på, exempelvis, Reuental som nämndes ovan. Texter översätts och framförs teatraliskt, och det är en stor skillnad på hur dessa band framför en profan och en sakral visa. Denna genre är inte lika intresserad av historiska noter, utan spelar gärna även musik vars tradition är mycket gammal. Exempelvis flera av de så kallade medeltida balladerna.
KATEGORI 3: Är den som ibland kallas Visby-Rock'n Roll. Band som Poeta Magica, Vox Vulgaris (iaf de senaste åren) och Patrask. Dessa band är inte särskilt intresserade av att återskapa äldre musik, utan vill istället förnya den och prägla den med sin egen stil. Ibland kommer man mycket långt från originalet, och man använder sig - i alla fall ibland - av elektriskt förstärkta instrument om man anser att musiken konstnärligt vinner på det. Medeltidsmusik för 2000-talet, helt enkelt.
Jag vill redan här poängtera att även om jag själv spelar musik i kategori 2, så hyser jag inget förakt för de andra kategorierna. Kategori ett har gett mig flera av mina största musikaliska upplevelser, och vad gäller kategori 3, tja, även jag har dansat hela natten på Effes i Visby ibland.
Vad har ni som inte spelar historisk musik själva för uppfattningar om min genreindelning? Vad hör ni helst? Och vilken form av gestaltning passar på seriösa respektive lättsammare historiska sammankomster?
Jag har uppfattningen att kategori ett och två minskar ganska kraftigt till förmån för kategori 3, vad beror det på?
Nå, min avsikt med att starta denna tråd var att få igång en disskution om musikåterskapande och vad det egentligen är som skall återskapas - känn er fria att kommentera och kritisera efter eget huvud.