av Sara Lundström » 17 juni 2003, 22:56
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Roger</i>
Sant, men jag specificerade inte kyrka.. Albienserkorstågen är bekant (min persona ska bla ha varit med o rensat ut de där hemska katarerna [:)] ) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Min poäng var att det inte fanns någon allsmäktig kyrka, vilket du påstod.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Jag sa att alla oftast kan vara med. Afrikaner passar mkt väl in, likväl som rörelsehindrade eller barn, i många roller. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det beror på omständigheterna. Om en afrikan vill kunna välja samma roller som en etnisk svensk, ska man då kunna förvägra henne det p g a ras? Det finns de som menar det.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Kraven är inte exakt fixa idag. Men som Angus tog upp så blir det specificerat, med kontaktpersoner att fråga och diskutera saker med.
Men varför inte fundera hur de gjorde då? Kvinnorna hade säkert NÅT mensskydd för att inte bloda ner kläder. Inte för att jag vet säkert, men jag tror knappast man använde tampax eller always för 100 år sen, men nåt använde man säkert, och överlevde iaf. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Enligt Denise Malmberg (i "Skammens röda blomma") förekom stoppdukar (d v s trasor som knöts fast mellan benen, liknande nutidens tygbindor) i 1800-talets bondesamhälle, men det var inte vanligt eller nödvändigt. Att det syntes att man hade mens, t ex genom att lintyget var blodigt, ansågs fullt naturligt. Jag har på andra håll läst om vittnesutsagor som pekar på ett liknande skick i ståndskretsar så tidigt som 1700-talet (men kan just nu tyvärr inte komma på var jag läst det).
Jag kan säga av egen erfarenhet att detta inte är så iögonenfallande som man kan tro. För några år sedan hade jag mens under ett lajv, och valde då, som ett experiment, att köra utan mensskydd. (Delvis av lättja, då det skulle ha tvingat mig till extra sömnad. Jag har inga lajv-underbyxor heller, eftersom underbyxor som bekant är otidsenligt för kvinnor.) Om man inte sitter ner hela tiden blöder det inte igenom, blodet koagulerar snabbt på låren om man rör på sig. Det kliar däremot något grönjävulskt.
Just kvinnlig hygien är nog ett av de absolut svåraste områdena att få kunskap om. Det har varit ett exklusivt kvinnligt område, där kunskapen traderats muntligt och uttryckligen förvägrats männen. Följaktligen finns det inga skriftliga källor, och det är svårt att uttala sig om varför det inte finns några arkeologiska fynd. Det kan t ex bero på att trasorna bränts när de var helt utslitna, men också på att stoppdukar inte användes.