[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Att återskapa - hur långt skall man gå?

Att återskapa - hur långt skall man gå?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Lasse C » 30 juni 2004, 08:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>

Det får sägas precis vad som helst om Sofiamönstren på det här forumet men tillgången till dem mönstren har varit en av de saker som bidragit mest till möjligheten till "historiska" kläder för många nybörjare. Fler har kunnat ta steget in tack vare dem mönstren än vad lärda men okända akademiska publikationer har bidragit med.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

*APPLÅD*
Tack för den passningen!
Sofias mönster och Gutarps "Hurusom man sig klädde" är påfallande ofta allas spottkoppar, inte minst bland personer med akademisk bakgrund. Dock skall de ha credit för att de tjänat som en <i>introduktion</i> till medeltida dräkter och precis som du säger har de förmodligen <i>väckt intresset </i>hos fler människor än vad alla avhandlingar i ämnet gjort sammanlagt. (Fast... kanske är det just där skon klämmer? [;)])
LC
Lasse C

Inläggav Eva Andersson » 30 juni 2004, 09:06

Jag hoppas, i sparkandet på oss akadmiker, att ni lägger märke till att jag i min [url="http://w1.311.comhem.se/~u31138198/frusophia.html"]kritik[/url] av Fru Sophias mönster just lyfter fram vad man kan använda hos dem och att de är lätta att sy efter.
Emellertid är inte historiskt korrekta tillskärningmetoder svårare än moderna, snarare lättare, efterom kläderna består av raka stycken och kilar. Fr o m andra hälften av 1300-talet blir det mer komplicerat eftersom det ska vara tajt, men det blir det oavsett vilken konstruktionsmetod man använder eftersom kläderna måste vara individuellt avpassade.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ny Björn » 30 juni 2004, 09:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Dock skall de ha credit för att de tjänat som en introduktion till medeltida dräkter och precis som du säger har de förmodligen väckt intresset hos fler människor än vad alla avhandlingar i ämnet gjort sammanlagt<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">...den så kallade Arn-effekten spelar alltså in igen...
[;)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Lasse C » 30 juni 2004, 09:16

Jag hade, vilket jag verkligen hoppas du är medveten om, inte för avsikt att "sparka" på akademiker. Dock, utan att peka på någon enskild, tycker jag mig ha märkt att just akademiker inte så sällan har lätt att kritisera det akademiskt mindre korrekta och missar att ge den credit som faktiskt kan vara befogad. (Som du själv säger så pekar du ju även på det positiva, så du behöver inte känna dig särskilt träffad!)

LC
Lasse C

Inläggav Cis de Conway » 30 juni 2004, 11:35

En aspekt av det här ämnet som jag har funderat på är vad man ska göra med de delar i ens utrustning som man inser är mindre HK. När jag nu har lärt mig att färgat linne och ytterplagg av linne inte är "rätt", ska jag då sluta använda mina linneklänningar för att inte framstå som en dålig (ofrivillig) förebild?

Ska man på ett lajv/evenemang/läger där det är specificerat att kläderna ska vara av ylle, inga synliga maskinsömmar, inga olikfärgade kilar etc., så ska man naturligtvis rätta sig efter de föreskrifter som finns - att göra något annat är oförskämt.

Vad jag menar är att om jag åker på ett SCA-event, där dresscode är "ett försök till medeltida dräkt", är det då OK att gå runt i något som är fel trots att jag vet bättre eftersom jag inte har haft tid/ork att sy nytt? Jag trivs i mina gamla "felaktiga" kläder, och när många går omkring i färgat linne, olikfärgade kilar, coronett ovanpå slöjan etc., så känns det lite som att det inte spelar någon roll om jag också gör lite fel. Samtidigt så bidrar jag ju till den allmänna uppfattningen att ytterplagg i linne är OK, och jag låter bli att höja den genomsnittliga standarden, vilket jag kunde ha gjort, och då kanske inspirerat andra till att sy nytt.

Vad anser ni andra?
Cis de Conway

Inläggav Arild Krake » 30 juni 2004, 12:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>

Maskinsytt eftersom det är något dem ändå kommer att behöva lära sig, handarbetet kommer automatiskt för att allt inte går att maskinsy.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det en mänsklig rättighet att få lära sig att sy på maskin? Nej skämt å sido. Jag ser inte varför man måste lära sig att sy på maskin .

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">... Andra fortsätter knata runt i sin första tunika tills omgivningen ledsnar o presentar dem något anständigt efter åratal,...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja men det löser man lätt genom att se till att deras första kläder är bra.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det får sägas precis vad som helst om Sofiamönstren på det här forumet men tillgången till dem mönstren har varit en av dem saker som bidragit mest till möjligheten till "historiska" kläder för många nybörjare. Fler har kunnat ta steget in tack vare dem mönstren än vad lärda men okända akademiska publikationer har bidragit med. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, de kom ut på en marknad som ekade tomt. Men nu finns det bättre mönster och häften att tillgå, men de kommer inte ut på marknaden för Sofias mönster sitter som en stoppkloss. Sofias mönster fyllde en funktion men nu borde de uppgraderas eler sluta säljas, i alla fall som "mönster till medeltidskläder". Personligen kan jag inte förstå att museer saluför Sofias mönster. De borde skämmas för det folk ser på museer är = sant.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vi behöver ta vara på alla intreserade nybörjare och ge dem en rolig väg in i hobbyn utan eklut. Allt för att bli fler som leker i historiska samanhang. Annars blir vi historia.....

Jag anser att man gör människor en björntjänst genom att göra det "lättare" för dem. Jag har inte fått uppfattningen att nya medlemmar i min lokala förening har blivit ledsna över att få göra bra saker från början.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sternschild » 30 juni 2004, 12:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Jag ser inte varför man måste lära sig att sy på maskin .<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Väldigt praktiskt sätt att sy, det är dessutom fantastiskt användbart att kunna till annat än medeltid.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ja men det löser man lätt genom att se till att deras första kläder är bra.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alla är inte dräkt o hantverksintresserade. Som exemplet jag gav finns det dem som är huvudsakligen inriktade på forskning om tidens ekonomi, politik etc. Dem klär sig i dräkt för att inte avvika men tänker inte mer på hur den ser ut än att det är en dräkt punkt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ja, de kom ut på en marknad som ekade tomt. Men nu finns det bättre mönster och häften att tillgå, men de kommer inte ut på marknaden för Sofias mönster sitter som en stoppkloss. Sofias mönster fyllde en funktion men nu borde de uppgraderas eler sluta säljas, i alla fall som "mönster till medeltidskläder". Personligen kan jag inte förstå att museer saluför Sofias mönster. De borde skämmas för det folk ser på museer är = sant.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det som efterfrågas går att sälja, om kvaliteten är så mycket högre och priset inte avskräckande borde det utan större svårighet gå att få in andra mönster på marknaden. Om inte annat för att dem skulle vara efterfrågade av dem som inte vill gå i samma kläder som alla andra. Med tanke på dem mängder av mönster som säljs till mundana kläder så bör det finnas plats för alternativ. Jag tror inte på att Sofia mönstren kan ,monopolisera marknaden så hårt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag anser att man gör människor en björntjänst genom att göra det "lättare" för dem. Jag har inte fått uppfattningen att nya medlemmar i min lokala förening har blivit ledsna över att få göra bra saker från början.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
US Marines har en liknade inställning till hur man ska ta hand om nya rekryter. Jag tror fortfarande inte på den varianten.

/E.S.
Sternschild

Inläggav olafR » 30 juni 2004, 13:11

Min ursprungliga frågeställning var, hur långt skall man gå? Om man accepterar maskinsytt (även om det är sömmar som inte syns) måste man då inte accepetra flerfärgade kilar också. Båda varianterna är fel, hur man än ser det. Har man alla verktyg i rätt material, rätt vävt tyg i rätt material, handsyr med rätt typ av stygn osv. Blir det ändå rätt? Historiskt korrekt?

Sen tycker jag att man enbart kan leda nybörjare in på rätt spår, ge dem möjligheten att välja sin egna nivå, genom att förse dem med fakta, om dom vill ha det.
olafR

Inläggav Taffy » 30 juni 2004, 13:16

Vad ställs det för krav på övrig kunskap om historia om man nu menar att man ska göra rätt från början? Borde det inte handla om en lärande process? Om eleverna i vår fäktskola skulle göra rätt från början, så skulle vi ju inte behöva träna. Och det är samma sak där, det går inte att fastställa vad som är helt rätt, man gör tolkningar, så alltihop handlar om en gemensam ansträngning. Jag skulle bli förbaskat glad om nybörjarna i föreningen kunde fixa ett träsvärd att öva med i rimlig tid. Huruvida det svärdet är det absolut bästa är egentligen helt irrelevant. Det hänger snarare ihop med hur mycket tid och pengar de har. Det är omöjligt att hålla en jämnt hög nivå på samtliga medlemmars kunskaper och utrustning.
Taffy

Inläggav Angus Maciomhair » 30 juni 2004, 14:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Min ursprungliga frågeställning var, hur långt skall man gå? Om man accepterar maskinsytt (även om det är sömmar som inte syns) måste man då inte accepetra flerfärgade kilar också. Båda varianterna är fel, hur man än ser det.
Den stora skillnaden, IMHO, mellan maskinsöm på ställen som inte syns och flerfärgade kilar är just att kilarna syns. Låt vara att maskinsömmen kan upptäckas även den men det kräver en långt närmre granskning.
Jag har ställt mig samma fråga inom matlagandet och hur långt man ska gå där. Är det värt att jaga gula morötter, äldre typer av div. kålsorter, grisar som inte har extra halskotor m.m. för att komma bort från resultatet av århundraden av korsning och avel?
Jag anser inte det. Visst, skulle jag någon gång springa på en mer "korrekt" råvara så för all del, men jag tror inte att gemene man skulle känna skillnad på smaken om grisen har en halskota mindre eller ej så det är ingenting högprioriterat för mig. Då skulle det kännas bättre att lägga mer krut på tillagningsmetoderna, att mura upp en ugn, laga allt över öppen eld, finhacka köttet för att sedan bulta det i mortel istället för att fuska med köttfärs osv.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Sen tycker jag att man enbart kan leda nybörjare in på rätt spår, ge dem möjligheten att välja sin egna nivå, genom att förse dem med fakta, om dom vill ha det.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Klockrent. Hade jag haft tillgång till HV när jag halkade in i den här svängen hade jag sluppit en hel del misstag och sparat både tid och pengar.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Todd » 30 juni 2004, 14:36

Det har med Sofias monsters val eller ve maste ha vara en vara en SCA grej, sjalv har jag varit engagerad inom aterskapadet av medeltid i nastan 15 ar och de jag har mott pa som har anvant sig av Sofias monster har nastan uteslutande varit SCAiter. Jag kanner i varje fall ingen som har eller anvander sig av henns alster, kan ha att gora med att hon fokuserar sig pa 1300tal[;)], (mig veterligen).

Sa jag har svart att se Sofias monster som nagon slags fas som man gar igenom i sin utveckling inom medeltida aterskapande? Som vissa har gett intycket av att det skulle vara.[8)] Var hon aktiv inom SCA?

Kan dra mig till minnes att hon had nagon affar i Vasastan/Brikastan, jag var dar for en herrans massa ar sedan.. men redan da forstad jag att massings oljetter och nitar pa struthattor osv. inte har ett jota med medeltiden att gora.[xx(]

Sjalv tycker jag att henns monster skall benamnas som "historiskt inspirerade", man kan med minimal sommnads kunskap sy sig en 1300tal drakt som passar utmarkt inom lajv/Visby etc. jag tycker det ar bra att hon har varit kreativ nog fa dessa monster ut till Museum och gemene man,och sa vidare. Det gangnar snarare an forleder var hobby.

Nar vi pratar om monster sa ar ju Margareta Nockerts skapelse mer intressant att debatera, horde nyligen att hon "tvattade/rengjorde" drakten innan monstren hade fardigstallts, detta resulterade givetvis i att alla de sma hal som den bortruttnade traden hade suttit i forsvann. Vilket gor ett exact monster omojligt. Jag vet dessvarre inte om detta pastande ar sant eller ej. Kanske nagon pa denna debatt som vet[?]

Glad sommar
Todd
Todd

Inläggav Eva Andersson » 30 juni 2004, 16:27

Jag har heller aldrig sytt efter Fru Sophias mönster, de stötte jag på långt efter att jag börjat. Dock gjorde jag en hel del egna misstag, baserad på min egen bristande kunskap som delvis berodde på den dåvarande (1993)kunskapsnivån i SCA. Och för mig var det i alla fall inte självklart att man inte hade öljetter på medeltiden. Alla använde ju det och de visste ju mer än jag.
Förresten ökas kunskapen hela tiden. Så sent som på 80-talet framförs det som en nyhet i tidskriften <i>Costume</i> av en forskare, att man hade funktionella knappar och knapphål på det sena 1300-talets snäva mansplagg. Då är det ju inte så konstigt att jag fick höra 1993 att man inte hade knappar och knapphål på medeltiden.

I frågan om hur långt man ska gå tycker jag förresten rätt mycket som herr Burmeister.

Eva
Eva Andersson

Inläggav bkallur » 30 juni 2004, 16:29

Vad jag delvis ville säga är att naturligtvis kan och ska man hjälpa andra i en förening så gott man kan...Självklart!!!!! annars har man ju inget där att göra MEN när man svara på en fråga här i forumet - som jag gillar skarpt - så MÅSTE man tänka på hur man FORMULERAR svaret eftersom det finns inga dumma frågor: bara dumma svar!

Glad sommar på ER alla

Björn
bkallur

Inläggav Arild Krake » 30 juni 2004, 17:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bkallur</i>

MEN när man svara på en fråga här i forumet - som jag gillar skarpt - så MÅSTE man tänka på hur man FORMULERAR svaret eftersom det finns inga dumma frågor: bara dumma svar!

Glad sommar på ER alla

Björn

Jag är mer av åsikten "som man frågar får man svar".

Eller för att citera mr Garisson från South park "There is no such thing as stupid questions, just stupid people."

Man bör faktiskt kolla in vad ett forum handlar om innan man börjar skriva saker på det. Man bör även kolla i sökfunktion och Faq. Man kan naturligtvis glömma detta i bland men inte alltid. Det verkar som om vissa tyckera att det är mycket enklare att gång efter annan slänga ut en ogenomtänkt fråga för att det är enklare än att söka efter svaren själv.

Så, jo, jag tycker att det finns dumma frågor.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Lena » 30 juni 2004, 17:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Är det värt att jaga gula morötter, äldre typer av div. kålsorter, grisar som inte har extra halskotor m.m. för att komma bort från resultatet av århundraden av korsning och avel?

Ursakta, men nu ar det osteologen i mig som maste lagga sig i. Extra halskotor?? Hur kan man avla fram extra halskotor? Langre/tjockare hals, javisst, men att andra i "grunddesignen"?

/Lena (som fick lara sig att alla daggdjur har sju halskotor, men hade mina larare fel?)
Lena

FöregåendeNästa

Återgå till Om historiskt återskapande