Haloj!
Jag har vid flera tillfällen i återskapande-diskussionerna här på forumet stött på att folk blivit irriterade över att man sjungit otidsenliga visor vid evenemang. Eftersom jag är ganska intresserad av folkmusik och även "medeltida musik" blev jag lite nyfiken. Vad anses vara tillåten musik? "Får" man bara sjunga de få fragment av musik som finns kvar från medeltiden -De medeltida balladerna, fäbodmusik och kyrklig musik? Eller kan man acceptera den levande folkmusiken som finns idag som troligen har rötter långt tillbaka i tiden eller det nyskrivna material som andas folklig tradition och försökt till återskapande av medeltida musik? Nu vet jag att många kommer säga att det beror på arrangörernas krav och att var och en får sätta sina egna gränser och det beror på om det är tidig eller sen medeltid osv. Men jag är mer intresserad av att höra vad folk verkligen tycker är acceptabelt... om jag skulle sjunga en visa vid de evenemang som pratats om, vilken visa skulle det vara för att folk runt i kring mig inte skulle koka över av ilska och jaga mig med en fisk eller liknande. Visste inte riktigt om jag skulle ställa frågan i "historiskt återskapande" eller "historisk musik", ämnet är lite gränsöverskridande =) men det fick bli här eftersom det är här det talats om "fel musik vid fel tidpunkt".
/En nyfiken Visminna