kvinnorna på medeltiden

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

kvinnorna på medeltiden

Inläggav sanna » 21 maj 2004, 20:45

Hej. Är det någon som vet var man kan hitta info om hur kvinnosituationen såg ut på medeltiden? Eller om någon rent av vet något som den har lust att skicka till mig [:D][?] Skulle bli hemsk tacksam! Många kramar sanna
sanna

Inläggav Djingis Khan » 21 maj 2004, 21:25

Kolla i modern historisk litteratur, själv tycker jag att Dick Harrisons "Jarlens sekel" är en fantastiskt bra bok om svenskt 1200-tal (tar upp kvinnorna mycket). Om Västeuropeisk kvinnosyn under hög- och senmedeltiden (1000-1450) så måste jag rekommendera "Den dynamiska medeltiden" av Michael Nordberg

OBS! "Medeltiden" är en alldelles för stor (och ganska meningslös) term som borde avskaffas eftersom den bara ger upphov till missförstånd och generaliseringar. Sydrankrike på 500-talet var ju t.ex. absolut inte detsamma som Norge under 1450-talet...

MvH
/Mikael
Djingis Khan

Inläggav Eva Andersson » 21 maj 2004, 22:36

Birgit Sawyers "Kvinnor och familj i det forn- och medeltida Skandinavien", Audur Magnusdottirs "Frillor och fruar" samt Jenny Jochens "Women in old norse society" är värda att läsa om det är Norden du är intresserad av. Annars sägs Shulamith Shahars "The fourth estate" vara bra, men jag har inte läst den själv än. Den är troligen teoretiskt tung dock.

Eva
Eva Andersson

Återgå till Kulturer