Den officiella synen från kyrkligt håll har ju varit (och är väl bland en del till och med fortfarande) att sex skall ske inom äktenskapet och i barnalstrande syfte, punkt och slut. Kvinnan skall därmed vara oskuld vid bröllopet och en gravid brud har inte varit passande.
Det är det <i>officiella</i>, det. [;)]
I praktisk handling har det, som så ofta, varit annorlunda. Från det letande som gjorts i den norska grenen av min egen släkts historia vet jag att det på vissa håll, åtminstone på landet, ända in i modern tid (17-1800-talet) inte var ovanligt att bruden var gravid, och det har inte varit särskilt skamligt. Skälet har varit rent pragmatiskt: Det var oerhört viktigt att kunna få barn, och man ville vara säker på att kvinnan var fruktsam. En ofruktsam fru var en så pass stor katastrof att det vägde tyngre än eventuell botgöring för sitt ”syndande”.
Det vore rätt kul om någon vet lite mer om hur pass utbredd geografiskt, historiskt och socialt denna ”pragmatiska” syn på gravida brudar har varit?
För de som undrar: Ja, det här är belagt ur min egen släkthistoria, så jag vet att det varit så. Dock vet jag inte hur långt bakåt det sträcker sig, men jag <i>antar</i> att det kan ha gått långt bakåt. Den geografiska placeringen vi talar om är skogs- och jordbruksbygd i Norge, lite lätt avsides. (Under WWII såg de inte en enda tysk soldat – bara en del bilar på långt håll på andra sidan dalen och enstaka flygplan.)
LC