av Sunniva Saksvik » 20 november 2003, 15:26
Det er ikke så mye man vet om bryllup i vikingtida. Jeg drev og undersøkte litt om det for noen år tilbake. Jeg kan prøve å rote fram notatene mine fra den tid, men det jeg foreløpig kan huske er:
Ordet 'bryllup' kommer fra brud+løp, noe som muligens kan henvise til reisen (løpet) bruden gjør fra sitt hjem til brudgommens. Det er ting som kan tyde på at dette kunne ta form av et uhøytidlig kappløp, der den som kom først fram fikk en premie el lign (fra kristen tid).
Guddommen for bryllup er Vår. Mener å ha lest (TM) at man opptil ganske nylig i visse områder av Sverige brukte følgende utsagn under bryllup, selv i kirka: 'Så binder vi brudeparet sammen med Vårs hender".
Brudgommen skal gi bruden en benkegave (benk betyr seng) eller morgengave. Det er ofte en ring eller armring, men hos rike kan det være snakk om en gård osv.
Man snakker også om 'å drikke bryllup'. Et drikkelag betegner vanligvis en fest, men gjerne en ritualisert fest der det skåles til gudene, til godt år og fred og til brudeparets lykke, mange barn osv. Skåling gjøres sannsynligvis med en stor, felles drikkebolle som går på rundgang. Det heter å drikke einkjels. Merk at dette hovedsaklig er antakelser fra min side.
Vi kjenner jo alle til skikken med å jordfeste vennskapsbånd eller blodsbånd i vikingtiden. Det skjedde på den måten at man skar en strimle torv ut av bakken og reiste den opp slik at den dannet en portal som fremdeles hang sammen med bakken. De to (eller flere) som skulle inngå fellesskap gikk sammen under portalen. Etterpå ble torva lagt tilbake, og felleskapet var dermed jordfestet. Det er ikke nevnt at slike ritualer blir brukt i bryllup i vikingtiden. Tvert i mot brukes slike vanligvis ved mer permanente bånd enn bryllup, som jo i følge lovene forblir en ganske løs avtale mellom mann og kone. Kona regnes for eksempel juridisk sett ikke til mannens ætt før det har gått 20 år (Gulatingsloven).
En lignende 'festing' av avtaler, som kanskje ikke var fullt så seriøs som jordfesting og blanding av blod, og som derfor kunne ha vært tenkt brukt ved bryllup, er å hoppe over ild eller sopelimer sammen. Igjen er dette siste spekulering fra min side.
Skal komme tilbake med mer hvis jeg finner notatene mine...