Hej Lasse...
Så här spontant kommer jag direkt att tänka på cannabis men det hade du ju en referens till enl. ett inlägg i en annan tråd.
Kan straffregister vara något att bläddra i om man hittar det? Jag har själv aldrig gjort det så jag vet inte hur pass utförliga de är dvs. om det t.ex. står att ulf skomakare fick böta 2 örtugor för att ha uppträtt höggradigt berusad på vin under firandet av <valfritt helgon>, eller står det bara att han fick böta 2 örtugor?
Vad gäller attityder till berusning i olika former tror jag att motsvarigheten till våra dagars etikettregler vore något att leta efter.
Tyvärr kan jag inte ge dig något bra boktips [:(] men det jag har snavat över har varit i samband med att jag letat information om matlagning eller banketter. På sidan
http://www.drizzle.com/~celyn/mrwp/feast2.txt finns en bibliografi över ett antal böcker inriktade på historisk mat och någon av de böcker som tar upp mat & dryck generellt utan att vara inriktade på recept kanske kan ge något?
I Ann Hagens bok "A Handbook of Anglo-Saxon Food: Processing and Comsumption" står följande under drunkenness:
"The consumption of unlimited quantities of alcohol tended to militate against the preservation of an image of harmony which the feast was calculated to further. Men 'drunken with <i>beor</i> renewed old grudges', and in extreme cases the conflict might threaten the king's peace, so this had to be protected by severe penalties. Fines for murder committed at a feast were much higher than if the act was done at an open grave, when feelings might be expected to have been running high."
(<i>beor</i> beskrivs som: "probably fermented fruit-based drinks, including cider")
Jag har för mig att jag såg något om avsnitt om attityder till dryckenskap i Ann Henisch bok "Food & Feast" men jag har inte hunnit läsa igenom den och har den ej heller framför mig just nu men jag kan ju alltid kolla upp det vid tillfälle. Misstänker dock att även den tar upp festligare tillfällen och vad som rådde under dessa, inte så mycket ur ett vardagsperspektiv m.a.o.
Ha det...
/Angus