[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Besvarande av frågor på forumet (flyttad)

Besvarande av frågor på forumet (flyttad)

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Besvarande av frågor på forumet (flyttad)

Inläggav Angus Maciomhair » 29 juni 2004, 23:31

Detta kom upp i tråden [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1073"]Historiskt återskapande...[/url] men ämnet förtjänar en egen tråd.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bkallur</i>

Nu tycker jag helt klart att pratar man med likvärdigt kunniga personer så måste ju nivån ligga där MEN dom som svarar på en fråga, måste tänkta till vad dom svarar på och kanske "läsa" mellan raderna om personen som ställer frågan ligger på samma nivå eller ens i närheten.....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vi har varit inne på detta ämne i en tidigare tråd, i nuläget kan jag bara inte komma ihåg vilken tråd det var.

Som jag ser det finns det ett par problem:
<li>Hur avgör jag vilken nivå frågeställaren befinner sig på?</li>
Även nybörjare/noviser/mindre insatta/kalla det vad ni vill kan ställa bra frågor.

<li>Att förklara företeelse X för någon annan som bara har vaga hum om X är något av det jävligaste man kan göra.</li>

Vad menar jag då med ovanstående?
Ponera att du jobbar bakom baren på ett ställe som har 120 ölsorter i sortimentet. Två personer kommer fram, A vill ha "en öl" medan B vill ha "någonting belgiskt". Bs begäran är mer preciserad men fortfarande ruskigt opreciserad om man ser till helheten. Även om beställningen hade varit "en trappistöl" så hade den varit opreciserad, låt vara i mindre utsträckning än i de andra fallen.

Hur ska jag kunna avgöra nivån på ölkunskaperna hos A och B?
Det kan vara så enkelt att A inte vet var han/hon känner för eller att B fått en rekommendation att belgiskt öl/trappistöl ska vara bra.

Punkt #2: Hur förklarar jag reaktionsmekanismer inom organisk kemi för någon som bara har vaga begrepp om vad en jon är?

Lägg därtill problemet med att tolka författarens tonfall i ett skrivet inlägg. (Jag tror det var detta vi var inne på tidigare).
Så långt de negativa bitarna av det hela. Vi får trösta oss med att de som besvarar frågor har möjligheter att ställa följdfrågor (tid/samhällsklass/material/budget etc.) som förhoppningsvis slutligen leder fram till en mer preciserad fråga och ett bra svar. Jag har tidigare hävdat, och gör det fortfarande, att hemligheten med att få ett bra svar är att ställa en bra fråga.

Ha det...
/Angus

Eftersom tråden rör forumet i sig och inte återskapande i någon form flyttar jag den till infoforumet.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Lasse C » 30 juni 2004, 10:38

Klok fundering, i vanlig ordning...
Precis som du säger får man svar efter hur man frågar. Det här är komplicerat, och det finns massor av faktorer att tänka på. Allt från frågeställarens förmodade eller verkliga kunskapsnivå, till den kunskapsnivå den svarande har (eller i en del fall tror/önskar sig ha…) och gradvis uppbyggda fackidioti (där jag själv inte helt sällan är ett varnande exempel [:I]).

Mycket vilar nog på den som svarar, tror jag. Man måste ha en del kunskap för att kunna ställa bra frågor, och om någon ganska okunnig lägger fram en otydlig/oprecis eller rent av helt felaktig fråga tycker jag att den som svarar får ställa lite följdfrågor innan själva svaret kommer. På så vis vet båda parter vad den fråga som besvaras egentligen innehåller, och det blir också lite tydligare vilken nivå den svarande befinner sig på.

Om jag skall dra nåt slags kontenta av det hela blir det väl att den som frågar skall tänka till lite innan frågan ställs och den som tänker svara skall inte ha för bråttom.

Ibland ser jag hur frågor ställs så att den frågande verkar utgå från att de som skall svara är tankeläsare som på telepatisk väg kan veta vad han/hon <i>egentligen</i> menar – och i en del fall verkar de svarande utgå från att de <i><b>är</b></i> tankeläsare och på telepatisk väg vet vad den frågande <i>egentligen</i> vill veta… Inte så bra [;)]
Lasse C

Inläggav Todd » 30 juni 2004, 14:50

Angus,

Valdigt intressant och viktig iaktagelse. Dessvarre kan jag inte ge dig ett bra svar[:(] den som kommer pa svaret pa denna fraga kan sakerligen hjalpa hela varlden ifran alla de "missforstand" som i de otrevligaste fallen osakar krig.

Sa det ar bara att tanka sa det knakar.

Mvh
Todd
Todd

Inläggav Arnaud Guillaume » 30 juni 2004, 16:16

Jag har i vissa sammanhang försökt gissa mig till vad frågan egentligen gällde, och fått bakslag på det, så det är helt klart lurigt. Problemet med att ställa följdfrågor är att det tar längre tid innan frågaren får svaret han/hon var ute efter.
Arnaud Guillaume

Inläggav Angus Maciomhair » 30 juni 2004, 20:19

Då bör man även ställa sig frågan vad som är viktigast:
Ett "korrektare" mer preciserat/välformulerat svar som dröjer upp till en vecka eller ett snabbt halvdant som kanske inte besvarar vad frågeställaren vill veta (kanske pga att ursprungsfrågan är dåligt preciserad)? Jag vet vilken typ av svar jag själv vill ha.
Därmed inte sagt att alla snabba svar är oprecisa halvgissningar ang. vad som avses och därmed av ondo, långt därifrån, men återigen så beror det på ursprungsfrågan.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Tuna » 30 juni 2004, 21:35

Jag tror precis som ni redan nämnt att det är viktigt att frågan är bra ställd om man väntar sig ett bra svar. Som du säger Angus så kan ett mer preciserat svar kanske dröja flera dagar och i många fall vet kanske inte personen som frågar vilken möda och tid som ni verkligen lägger ner på svaret(för det gör ni väl ibland?) I många fall går det kanske att gissa ungefär hur bra/långt svar personen vill ha utifrån frågan personen ställt. Det fungerar säkert inte i alla fall men, en förlåt mitt språk, slarvigt ställd fråga(sån som jag säkert ibland ställer [:P]) kanske inte "förtjänar" ett lika bra svar som en bra ställd fråga.

/Kristofer
Tuna

Inläggav Visminna » 1 juli 2004, 09:08

Man kanske skulle införa ett nivåsystem, före varje ställd fråga anger man "novis" "något insatt" eller "expert" *ler* Fast då kommer naturligtvis följdfrågan vem som avgör det. I alla fall tror jag att det skulle underlätta om de som frågar anger vilken nivå man vill lägga sig på, då är det lättare för svararen att veta. Det är ju svårt att som ny inom området veta vad som behöver anges för att få ett bra svar. Tex hade jag när jag först kom hit till forumet ingen aning om att man behövde ange en tidsperiod och en ganska specifik sådan för att få svar =).
Visminna

Inläggav Lasse C » 1 juli 2004, 10:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Då bör man även ställa sig frågan vad som är viktigast:
Ett "korrektare" mer preciserat/välformulerat svar som dröjer upp till en vecka eller ett snabbt halvdant som kanske inte besvarar vad frågeställaren vill veta (kanske pga att ursprungsfrågan är dåligt preciserad)?
/Angus

Jag tror det finns ett stort värde i att be frågaren att precisera oklara frågor innan de besvaras. (Här bör man som "potentiell svarare" gärna ge lite information så att frågaren lotsas vidare.)

Frågaren måste då göra sig besväret att tänka efter vad han/hon faktiskt vill veta. Dels är den eftertanken en mycket bra del i att skaffa mer kunskap, eftersom man gör bättre klart för sig vad man redan vet och vad man inte vet. Dels bromsar det ”lata” frågor, den sort som slängs ut bara för att frågaren inte ids göra sig något eget besvär.

En fråga av modellen ”<font face="Century Gothic">Ja vill veta nåt om svärd, typ</font id="Century Gothic">” kan få svar som ligger var som helst på skalan mellan ”De är vassa och man kan ha ihjäl folk med dem” till en komplett redogörelse för svärdens historia, utseende och bruk från antikens Grekland till dags datum. Båda ytterligheterna är faktamässigt fullt korrekta och ur den synvinkeln helt adekvata svar på frågan – men ingendera lär hjälpa den frågande med vad han/hon ville veta. (Ungefär vad man brukar säga om Microsoft support, slår det mig…[:p])

LC
Lasse C

Inläggav Angus Maciomhair » 1 juli 2004, 12:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Jag tror det finns ett stort värde i att be frågaren att precisera oklara frågor innan de besvaras. (Här bör man som "potentiell svarare" gärna ge lite information så att frågaren lotsas vidare.)
Precis. Här har vi andra sidan av myntet.
Den som tänker besvara en fråga och vill ha precisare angivelser ang. vad det gäller måste givetvis tala om <i>vad som ska preciseras</i> för att vara till någon hjälp för frågeställaren, annars har man återigen fallit i tankeläsningsfällan. Been there, done that.
/Angus, som aldrig haft med M$-support att göra.
Angus Maciomhair

Inläggav Arnaud Guillaume » 1 juli 2004, 12:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Visminna</i>

Tex hade jag när jag först kom hit till forumet ingen aning om att man behövde ange en tidsperiod och en ganska specifik sådan för att få svar =).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det sedvanliga svaret på en sån fråga blir ju annars "det varierar", plus en utläggning om hur/var/när om svararen orkar. Och det gör man ju inte alltid. [|)]
Arnaud Guillaume

Inläggav Lasse C » 1 juli 2004, 13:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i></i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Sen tycker jag att man enbart kan leda nybörjare in på rätt spår, ge dem möjligheten att välja sin egna nivå, genom att förse dem med fakta, om dom vill ha det.
Jo, alltså, det där citatet är inte från mig. Det var OlafR som skrev det, i tråden om hur långt man skall gå med återskapande. Inte alls så tt jag inte håller med, för det gör jag, men äras den som äras bör.
LC
Lasse C

Inläggav Angus Maciomhair » 1 juli 2004, 15:03

Hoppsan. Har fixat till det nu, det var ett urklipp som inte hade fungerat. Nu kanske den citerade texten stämmer bättre överrens med mitt svar. Tack för påpekandet.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Tom Swenson » 2 juli 2004, 08:01

Eftersom jag själv får räkna mig som en nybörjare i dessa kretsar så har jag haft stor nytta av att läsa den här tråden. [:D]

Visst är det så att nya användare skall rätta sig efter de "regler" som finns på befintliga forum MEN man måste också som "gammal räv" eller "van" forumanvändare ha förståelse för att alla människor inte sitter inne med samma kunskaper (om vad som helst igentligen...) som en själv.
Man kan utan att verka vara jobbig fråga den människan om mer info för att kunna besvara frågan korrekt.
Sen är det faktiskt upp till läsaren att ställa följdfrågor om allt inte är solklart för den personen.

När jag ändå är inne här och gör min röst hörd (har svårt för det ibland [;)]) så undrar jag varför det är sån enorm jakt på att stänga trådar? Varför är folket på HVF så rädda för att det skall komma nya trådar? Förklara för mig snälla...
Tom Swenson

Inläggav Raymund » 2 juli 2004, 08:57

Nu är jag ingen moderator men jag tror att trådarna stängs för att forumet ska kunna fungera lite som ett uppslagsverk, och då vill man inte ha relevant information utspridda över en massa olika trådar. Så om man har en fundering, prova sökfunktionen först, svaret kan finnas där, om inte så hittar man kanske en tråd i ämnet där man kan fråga.

/R
Raymund

Inläggav Karin » 2 juli 2004, 10:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tom Swenson</i>

När jag ändå är inne här och gör min röst hörd (har svårt för det ibland [;)]) så undrar jag varför det är sån enorm jakt på att stänga trådar? Varför är folket på HVF så rädda för att det skall komma nya trådar? Förklara för mig snälla...

Det kan vara ganska tröttsamt att besvara samma fråga om och om igen.
Det blir mer översiktligt om varje ämne har en tråd. I den gamla tråden har kanske frågan diskuterats utförligt, så om man läser igenom den kan man undvika att ställa en fråga som redan har besvarats.
Om jag i efterhand vill veta allt som har sagts på forumet om t.ex. broderi under vikingatiden är det lättare om all information och diskussion finns på samma tråd.

Karin (inte heller moderator, men vän av bra organisation.
Karin

Nästa

Återgå till Information, forumsregler och FAQ