Detta kom upp i tråden [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1073"]Historiskt återskapande...[/url] men ämnet förtjänar en egen tråd.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bkallur</i>
Nu tycker jag helt klart att pratar man med likvärdigt kunniga personer så måste ju nivån ligga där MEN dom som svarar på en fråga, måste tänkta till vad dom svarar på och kanske "läsa" mellan raderna om personen som ställer frågan ligger på samma nivå eller ens i närheten.....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vi har varit inne på detta ämne i en tidigare tråd, i nuläget kan jag bara inte komma ihåg vilken tråd det var.
Som jag ser det finns det ett par problem:
<li>Hur avgör jag vilken nivå frågeställaren befinner sig på?</li>
Även nybörjare/noviser/mindre insatta/kalla det vad ni vill kan ställa bra frågor.
<li>Att förklara företeelse X för någon annan som bara har vaga hum om X är något av det jävligaste man kan göra.</li>
Vad menar jag då med ovanstående?
Ponera att du jobbar bakom baren på ett ställe som har 120 ölsorter i sortimentet. Två personer kommer fram, A vill ha "en öl" medan B vill ha "någonting belgiskt". Bs begäran är mer preciserad men fortfarande ruskigt opreciserad om man ser till helheten. Även om beställningen hade varit "en trappistöl" så hade den varit opreciserad, låt vara i mindre utsträckning än i de andra fallen.
Hur ska jag kunna avgöra nivån på ölkunskaperna hos A och B?
Det kan vara så enkelt att A inte vet var han/hon känner för eller att B fått en rekommendation att belgiskt öl/trappistöl ska vara bra.
Punkt #2: Hur förklarar jag reaktionsmekanismer inom organisk kemi för någon som bara har vaga begrepp om vad en jon är?
Lägg därtill problemet med att tolka författarens tonfall i ett skrivet inlägg. (Jag tror det var detta vi var inne på tidigare).
Så långt de negativa bitarna av det hela. Vi får trösta oss med att de som besvarar frågor har möjligheter att ställa följdfrågor (tid/samhällsklass/material/budget etc.) som förhoppningsvis slutligen leder fram till en mer preciserad fråga och ett bra svar. Jag har tidigare hävdat, och gör det fortfarande, att hemligheten med att få ett bra svar är att ställa en bra fråga.
Ha det...
/Angus
Eftersom tråden rör forumet i sig och inte återskapande i någon form flyttar jag den till infoforumet.
/Angus