av Martina » 1 februari 2004, 14:04
Tyvärr är det nog dåligt med just svenska sidor, det finns en hel del bra på engelska. Dock skulle jag vilja rekommendera Sonja Berlin Englunds Brickvävning så in i Norden, Margrethe Hald har skrivit en boken Flätade band där viggflätning beskrivs (f.ö. en flätningsteknik som går ut på att man använder varpen som inslag och väver in den yttersta tråden in till mitten och upprepar från andra sidan. Olika färg på trådarna ger ett specifikt v-mönster. Man använder 12 trådar eller fler och får ett elastiskt band som kan användas bl.a som strumpeband. Samerna använder viggflätor och diagonalflätor som skoband, de jag har tittat på har haft 36 trådar.
Märta Brodén har skrivit om nålbindning i boken med samma namn, gör en sökning här på forumet så märker du att tekniken diskuterats ganska utförligt. (Viggflätning och brickvävning också!)
Viggflätning är inga problem att lära sig själv (när t.o.m jag gjorde det direkt så betyder det att det är LÄTT!) Brickvävning och nålbindning är lite klurigare och det kan vara en fördel att ha någon som visar/någon att fråga under vägen. Men har man bara tålamod så går det naturligtvis att lära sig på egen hand.
/Martina