Jag skrev här för mer än ett år sedan om medeltida filthattar (främst från mitten av 1300-talet till slutet av 1400-talet., och nu har jag förhoppningsvis lite tid att ta tag i mina planer på att börja tillverka medeltidshattar. Jag är ganska mån om att de blir historiskt korrekta men jag har haft väldigt svårt att hitta historiska referenser vad gäller material och tillverkningsprocess. Dessutom verkar det knappt finnas någon som i dag tillverkar medeltidshattar som man kan fråga. Därför tänkte jag lista mina funderingar här i punktform. Är givetvis väldigt tacksam även för svar på enskilda punkter.
Först lite av mina egna teorier:
Grundprincipen för att göra en filthatt i dag är att man stockar den, det innebär att man har ett färdigt hattämne som redan är filtat som man med hjälp av en hattstock och ånga formar till önskad form, de är alltså inte tovade. Jag tror att denna metod användes även under medeltiden. Dels är det väldigt svårt att tova så pass jämnt och i så intrikata former som ofta fanns, dels har jag förstått att man ofta använde hår av kanin, hare, utter och bäver i sina hattar, material som är svåra om inte omöjliga att tova på konventionellt sätt.
Det verkar ha varit vanligt med fodrade filthattar, detta kanske var för att sydda plagg ofta var fodrade och man ville efterlikna det. I moderna hattar är det väldigt ovanligt att man gör ett synligt foder. Ett foder skulle kunna fungera för att ge stadga, men det förutsätter att fodret är av ett stumt tyg, till exempel linne.
Ett alternativ skulle vara att hattämnet har olika färger på insidan och utsidan, men jag ställer mig tveksam till det, är det någon som vet om man gjorde så med några textilier? Var det ens möjligt? Ytterligare ett alternativ skulle vara att man använde sig av två tunna hattämnen som man stockade tillsamman som därmed fick en hatt med olika färg på insidan och utsidan, detta verkar dock både tidsödande och dyrt.
Nu till mina frågor:
*Fanns hattmakare som en yrkeskategori under medeltiden? Hade de skrån?
* Finns det möjlighet att få tag på information över vilka material hattmakare köpte in för hattillverkning?
* Finns det några fynd eller historiska referenser som kan tala om vilka verktyg som användes? Det vore fantastiskt om det fanns någon bild på någon som tillverkar en filthatt.
* Tillverkningsprocessen för sydda, flätade och stockade hattar skiljer sig mycket åt. Var det samma personer som tillverkade alla dessa typer av hattar? (en del hattar jag sett på bilder kan tänkas vara både stockade och sydda, detta kan tyda på att det vara samma person)
* Kan man göra några antaganden om materialkvaliteten på filten? I dag håller de en väldigt hög kvalitet och är väldigt jämna, kan jag anta att de hade lika bra kvalitet på medeltiden. Om man tittar på till exempel de hattar som finns handfiltade på Handelsgillet har de en mycket grövre kvalitet.