Udklædningsdragter 1300-tallet

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Udklædningsdragter 1300-tallet

Inläggav karin c » 7 juni 2008, 17:55

Jeg er blevet medlem i en dragtgruppe der skal sørge for dragter til en masse frivillige og handlende til "middelalderdage på Vitskøl".

Normalt gør jeg mest i Vikingetid og har derfor brug for nogle gode råd omkrig autensitet i modellerne, fra jer der er inde i 1300-tallet. Vi dækker som udgangspunkt hele(![;)]) middelalderen, men vil dragtmæssigt forsøge at koncenterer os om 1300-tallet.

Vi har kjoler a la Herjolfnes, men mangler noget der kan give noget variation.
Der er desværre ikke hverken tid eller penge til at gøre det gennemført. Så underkjole <b>og </b>overkjole med lange ærmer til hver er udelukket. Vi har brug for at klippe så mange hjørner som muligt uden at det bliver alt for "live".

Vi skal primært have tøj til middelklassen, bønder, handlende, håndværkere.

Forklæder? Et firkantet stykke stof i bæltet? Specielle modeller?

Surcot? Modellen som kun består af en stofbane med halshul og evt ærmegab, uden kiler men åben i siderne, holdt sammen med snørrer i siderne? Den vil spare os for både tid og stof, men er den gangbar?

Hovedtørklæder? Hvordan er stoffet klippet? Hvordan bindes de?
Vi har kyser og simple strudshætter. Øvrig hovedbeklædning?

Mandsdragterne er vi vist rimeligt med.

Nogle med gode ideer til lette/billige ting der er med til at give variations i nogle lidt for ens dragter (både til mænd og kvinder)?

På forhånd tak til jer der gider at give en hjælpende hånd til en "fisk i forkert tidsvand"

Karin C
karin c

Inläggav Renika » 8 juni 2008, 20:29

Jag skulle nog säga att material och mängden tyg i en dräkt är det enklaste sättet att skilja rik från fattig, liksom färgerna. Mer jordnära färger till enklare dräkter och mer och mörkare färg på de mer utstuderade. Finare ylle till finare dräkter och enklare, grövre ylle av mer "hemvävd" karaktär till enklare dräkter. Förkläden finns i många varianter, men ett rakt stycke tyg som nålas eller knyts i ryggen är aldrig fel och det som är enklast att åstadkomma.
Renika

Inläggav heel » 10 juni 2008, 19:08

Karin >> Nordbo kjolen fra Bornholms Middelaldercenters museums butik, den er 1300-tal, så vidt jeg er orienteret.

Med hensyn til hovedlin, så er det nemmeste at gøre at klippe hvidt hør i længder af ca. 50 cm bred og så hele bredden af stoffet.
Altså stykker af 50 cm x 140/150 cm.
Det bruges til en vikle.... Hvis du ikke ved hvordan man sætter sådan en, så sig til, så har Aarhus Middelalder Sammenslutning, som jeg er medlem af, været ved at lave en film om hvordan man sætter den.

/heel
heel

Inläggav karin c » 11 juni 2008, 08:22

Jo tak, jeg vil meget gerne have en instruktion i at vikle hovedtørklæde!

Som sagt HAR vi Herjolfneskjoler (ikke i det rigtige uldstof, men det er desværre vores resourcemæssige vilkår), men mangler noget der kan gøre dragterne lidt mere varierede. Jeg ved godt at det rigtige ville være en uldkjole over en hørsærk, men sådan er virkeligheden ikke for vores opgave.

Hvad har I at sige om surcot-erne?

Har almindelige mennesker brugt den (naturligvis i de simplere udgaver, i ikke for fint stof og uden de mange kiler)?

Er den der er åben i siderne autentisk????

Jeg har et mønster fra "Historikum" på under- og overkjole samt surcot. Kjolemønsteret skal forestille en herjolfneskjole, men den har kun trekantede kiler i siderne ikke flaskeformede. Derfor er jeg lidt skeptisk når de forslår at man kan lave surcoten uden kiler overhovedet og i stedet snørre den i siden. Altså nærmest kun en bane stof med halshul. Hvad siger I til det?

Det skal ikke være nogen hemmelighed at det vil gøre livet nemmere for os hvis den er gangbar, men vi vil ikke lave den hvis der ikke er belæg for den.

Karin C
Hyrokin
karin c

Inläggav heel » 11 juni 2008, 09:52

Jeg vil næsten foreslå jer at købe Nordbokjole mønsteret så Karin.
Normalvis har kjolen et for og et bagstykke og så for og bag kile, og 2 side kiler i hver side.
Men for at gøre det nemt, kan man sagtens fjerne for og bagkilen. Det gør jeg på mine underkjoler. Og så er den rigtig nem at sy.

Jeg vil mene at man for at lave dem lidt forskellige kan lave dem i forskellige farver, eller også sætte bånd på i forskellige farver.

Aarhus Middelalder Sammenslutning (www.aarhus-middelalder.dk) kommer også på markedet i Vitskøl til efteråret - så hvis filmen ikke virker, så kan jeg vise jer hvordan man vikler viklen der.

/heel
heel

Inläggav Karin » 14 juni 2008, 20:39

Har du funderat på om dräkterna ska vara från början eller slutet av 1300-talet? Det är ju ganska stor skillnad. Jag föreslår att ni syr enkla och ganska raka modeller så passar de in under en större del av medeltiden.

För att variera kan man ha olika färger på tyget, och vissa kjortlar kan ha några tygknappar i ärmarna. I många sybehörsbutiker kan man lämna in en bit tyg och sedan köpa knappar klädda med det tyget. Ni kan också variera genom att göra några av kjortlarna tighta, s.k. cothardier. Fast då är det ju viktigare att personen som ska låna dem har rätt storlek.

Jag tror att det bästa sättet att variera dräkterna är accessoarerna. Ge dem som ska bära dräkterna olika sorters huvuddukar. Ge några bälte, andra förkläde. Någon kan få en stråhatt, en annan en struthätta. Struthättor finns också i flera varianter.

Jag sitter och funderar på hur jag ska kunna förklara olika sätt att sätta upp huvudduken.

Ett sätt är att vika och snurra och knyta den runt huvudet. Jag tror att det är det heel har en film om.
Ett annat sätt är att ta en rektangulär tygbit på ca 75*75 cm, lägga den över huvudet och knyta i nacken. Du viker inte men får två hörn som ligger bak på ryggen. Ser ut så här www.svartagalten.se/varlden/drakter/img ... G_6048.htm
Du kan göra samma sak med en halvcirkelformad tygbit. Knyt de båda hörnen i nacken och låt halvcirkeln ligga över axlarna. Jättesnyggt!
Man kan också nåla fast huvuddukar på olika sätt. Lägg t.ex. en 5 cm bred tygremsa över pannan och knyt i nacken. Lägg sedan en kvadratisk, rektangulär, halvcirkelformad eller oval huvudduk ovanpå huvudet. Drapera så att den sitter snyggt. Fäst i tygremsan med tre nålar, en vid varje tinning och en uppe på huvudet.

På den här hemsidan visas ett sätt att nåla fast en huvudduk. Det funkar lika bra utan krona. http://www.virtue.to/articles/veils.html
Här är en bild där huvudduken är fastnålad i flätorna istället för i en tygremsa. www.svartagalten.se/varlden/drakter/img/huvud/5984.htm
Här har modellen bara ett band runt hakan, och en oval huvudduk fastnålad. www.svartagalten.se/varlden/drakter/img ... G_6056.htm

Du frågade också om en surcot med snörning i sidorna. Om det är en sådan jag tänker på, som nästan bara är en rektangel med hål för huvudet, är det bara fantasy.

Du skriver också att ni inte har möjlighet att göra både särk och kjortel med lång ärm. Men gör bara kjorteln då. Särken ska ändå aldrig synas. Gör kjortlarna höga i halsen så kan gästerna ha t-shirt under utan att det syns.

Jag hoppas att du får någon nytta av tipsen. Fråga gärna igen om jag har varit otydlig.

Karin
Karin

Inläggav karin c » 17 juni 2008, 19:04

Tusind tak for jeres råd! Snørret surkot bliver droppet og vi arbejder lidt videre på forskelige hovedklæder. Og nogle flere farver på tøjet - det der ligger fra sidste år er alt råhvid, grå og brun!

Heel: jeg kan ikke finde filmen om at vikle hovedtøj på jeres hjemmeside.

Til gengæld fandt jeg ud af at vi var på Hvolris med jer sidste år. Var du med? Det var mig der fortalte om vikingetidsklæder ved modeopvisningen.

Karin C - som lige nu kæmper en ulige kamp mod manglende ressorcer for at få bare lidt autensitet ind i vores kostumer.
karin c

Inläggav heel » 2 juli 2008, 20:50

Karin >> Så er den nok ikke kommet op endnu... Jeg prøver at rykke for den.
Og ja, jeg var også med på Hvolris sidste år. Jeg var også med til modeshowet. Jeg havde en blågrøn nordbokjole på, med en strud over.

/heel
heel

Återgå till Kläder och textila hantverk