av Vesuvius » 5 november 2006, 10:59
Hejsan allihopa. Jag hoppas att jag valde rätt tråd (finns en rätt vid flora av olika 1700-tal därute, men det här verkade mest rätt). Jag börjar precis sparka igång ett ca. 1700-projekt, men har stött på patrull. Vissa saker är relativt lätta att hitta, dvs. de kläder som ligger ytterst, rock och sånt, men ännu så länge har jag inte hittat mycket matnyttigt om vad ha under, dvs. skjortor. Vad jag har hittat är ett bevarat exemplar (eller är det bara en principskiss? Det som föranleder mig att tro att det är <i>ett</i> exemplar är att det står angivet museum under) med hejdlöst lång datering (1700- 1810) i Norah Waughs bok och en massa olika skjortor på nätet, av re-enactors etc., men med tvivelaktigt källunderlag. Vad jag letar efter nu är originalskjortor från omkring 1700. Bilder är naturligtvis också bra!
Vad jag har sett så är konstruktionen likartad på skjortan 1700-1810 som på den från Bath, som är från ca. 1580. Jag skulle alltså kunna dra slutsatsen att en skjorta är ett plagg med en skärning som inte har ändrat sig mycket under den perioden, men jag vill helst inte göra det på förhastade grunder, för sånt är lurigt! Grejen är den att detta inte är för mitt eget nöjes skull (eller, bara delvis) utan också skolarbete. Alltså ska jag kunna leda i bevis och försvara det jag rotar fram. Om någon vet nåt så hojta gärna, då blir jag glad!
/Rickard