<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ulfr</i>
I t ex leksandsdräkten känner man igen en hel del av medeltidsplaggen, och jag med min ringa kunskap på området bedömer det som att dräkten har sina rötter i medeltiden. Det finns bland damdräktens plagg en "mockajacka", en kort (får)skinnjacka med mockasidan vänd ut. Har för mig att det även finns en rock i liknande material för herrar i någon/några av Dalarnas folkdräkter.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Exakt, det är den pälströja/ rock som kallas kasung, och som jag nämnde i första inlägget. Kasungen, som ofta tillverkades av skinnarna från Malung, användes i princip hela Dalarna, men samma typ av plagg har funnits i andra delar av landet, t.ex. i Vingåker. Det är därför jag tänkte mig att den mycket enkla kasungen kan ha anor från medeltiden - om inte t.o.m. från hedenhös tid då den liknar skinnplagg som använts av samer och sibiriska jägarfolk. På Zorns tavla "Vårt dagliga bröd" bär den gamla damen en kasung:
http://www.zorn.se/bilder/vdb_st.jpg