av Fredrik Johansson » 20 juni 2005, 10:00
Det finns en grupp i SCA som håller på med tyska orden, däribland undertecknad. Ju fler ju bättre!
Endre Fodstads nämnda manuskript publicerades av Sven Ekdahl under titeln "Die Banderia Prutenorum des Jan Dlugosz. Eine Quelle zur Schalcht bei Tannenberg 1410" (andra bokstaven i Dlugosz är en l med snett streck över, tror det menas svagt v-ljud, jag saknar den bokstaven på tangenbordet). Boken utgavs 1976 på Vandenhoeck & Ruprecht i Göttingen, Tyskland. Jag köpte den på antikvariat i Göteborg för 250 kr.
Den avbildar de flaggor som togs i Tanneberg 1410.
Dessa avbildas även i "Armies of the middle ages", s. 150-154. Volume 2. Ian Heath, Wargames research group publication, 1984.
Ditt avbildade kors (med korsändarna ut i kanterna) verkar vara Högmästarens fram till 1220-talets andra hälft. D
Därefter tillkom ett smalare gyllene kors också det ut i kanterna. Vilket i praktiken blir att det gyllene korset får svart kant. I mitten finns den tyska örnen, svart på en gyllene sköld.
Orden fick rätt att bära den tyska örnen av den tysk-romerska kejsaren Frederick II år 1226.
Jag har för mig att det gyllena korset (som även var kungariket Jerusalems vapen) tillkom när samma kejsare kröntes till kung av Jerusalem 1229, och orden vid kröningen agerade hedersvakt.
Den "vanliga" ordensflaggan var ett enkelt svart kors där ändarna gick ända ut i kanterna på flaggan.
Sedan fanns det en mängd fanor för de olika ämbetena samt områden (komturier) som ordenstaten bestod av.
Och jag vet, jag är analfabet när det gäller blasonering!