Dräkter i Hans Källs "Levande rollspel"

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Dräkter i Hans Källs "Levande rollspel"

Inläggav Evelina » 13 juni 2005, 17:05

Hej!
Är det någon som vet om dräktbeskrivningarna i Hans Källs bok "Levande rollspel" är helt någorlunda historiskt riktiga? jag antar att de är kraftigt förenklade, men jag vill inte ta för givet att de är fel för det. Någon som har en uppfattning?

Mvh
/Evelina
Evelina

Inläggav Karin » 13 juni 2005, 18:43

Det står ganska mycket om kläder i boken, och jag orkar inte läsa igenom allt. Jag är dessutom inte så kunnig när det gäller tidigmedeltida kläder. Om det är något särskilt plagg eller tidsperiod du tänker på kan du precisera din fråga och få bättre svar.

Vid en snabb genombläddring ser jag dock att Hans nämner byxor som en del av mansdräkten. De enda byxor som användes under medeltiden är de underbyxor som kallas brokor. De är av vitt linne och syns vanligtvis inte under övriga kläder. Under större delen av medeltiden var de knälånga och pösiga men döljs av hosorna.

Jag har aldrig sytt någonting efter Hans Källs beskrivningar, men jag skulle gissa att kläderna inte sitter särskilt bra. Över huvud taget känns beskrivningarna lite väl förenklade. Han ger sig på ganska avancerade modeller, och då behövs nog mer detaljerade beskrivningar. Det viktiga för om kläderna ser rätt ut är oftast inte tillskärningen utan om kläderna sitter åt på rätt ställen, har rätt fall, m.m. Om du vill ha en grundbok i hur man syr medeltida kläder rekommenderar jag "Medieval tailors assistant" av Sarah Thursfield. Den finns på några bibliotek runt om i Sverige och borde gå att fjärrlåna.

Karin
Karin

Inläggav Arnaud Guillaume » 14 juni 2005, 08:57

Det lustiga är att dräkterna i den boken är tagna ur en annan, en tjock rosa bok som hette nånting i stil med "History of Fashion". Däremot har de tagit med bara mönstren och inte de .. konstnärliga .. bilder som fanns i orginalboken, vilket gör att det blir rätt klurigt att förstå sig på hur de ska se ut i slutändan. Och bilderna i orginalet är rätt knepiga i vissa fall.

Och ja, mönstren är för enkla. Möjligen är de ursprungligen tänkta till teaterkostymer.

-- Arnaud
Arnaud Guillaume

Inläggav Johan Käll » 15 juni 2005, 06:18

Jag vill också passa på att säga, för de som undrat, att karln INTE är släkt med mig på något vis.
Johan Käll

Återgå till Kläder och textila hantverk