Medeltidskläder!

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Medeltidskläder!

Inläggav giowanna » 10 juni 2005, 13:17

Hej!

Jag har nyss sytt klart min underklänning i ofärgat linne, och överklänning i brun-grönt linnetyg. Lyckades få till en mantel i ull av en gammal filt oxå[:D]

Är det ngn som har förslag vad man ska göra med tex manteln när det är varmt under dagen. Vi ska vi ska till medeltidsveckan i sommar, och lite såna tankar har börjat dyka upp.[:0]
giowanna

Inläggav Visminna » 13 juni 2005, 09:14

Menar du hur man gör med den när man inte har den på sig? Jag brukar rulla ihop manteln till en rulle, snöra ett rep/snöre/läderband eller liknande runt den och bära den på ryggen som en väska, om du inte har möjlighet att lägga kvar den där du bor och komma och hämta den när den behövs vill säga :-) Det är ganska skönt att ha med sig manteln på Gotland, dels kan man sitta på den om man vill slå sig ned någonstans och dels brukar det bli lite kyligare frammåt kvällen.
Visminna

Inläggav Cis de Conway » 14 juni 2005, 08:18

Jag brukar ha med mig en korg när jag är inne i Visby, dels till matsäck men också till saker man köper. Manteln kan man vika på lämpligt sätt och lägga över korgen. Dels döljer man eventuella ickemedeltida saker och så skyddar man också det man köpt och sina andra tillhörigheter från insyn och blir mindre intressant för ficktjuvar. Dessutom är det alltid bra att ha något att sitta på!
Cis de Conway

Återgå till Kläder och textila hantverk