Det här ämnet dök upp som ett sidospår på tråden "trefingervantar" och eftersom det är mitt fel så är det väl bäst jag städar rätt efter mig! [:I]
Jag lade ut en bild på bl.a. ett par vävspännare i horn och frågade om någon visste vad de var för något.
Martina
Moderator
516 Posts
Posted - 31 May 2005 : 11:25:02
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Halvor
jammen, hva er det, da? jeg vil vite nååååååå!
halvor
Vävspännare för upprättstående vävstol (efter färöisk modell)!
Man hakar fast dem i varsin kant på väven och knyter fast dem i sidstolparna så att väven hamnar i spänn. En liten onödig pryl (man kan lika gärna använda vanliga stoppnålar) som jag kände för att skaffa mig!
/Martina
Halvor
Avancerad medlem
Norway
240 Posts
Posted - 31 May 2005 : 15:14:11
Jammen, det er jo de helt unødvendige småtingene som gjør stæsjet virkelig bra! sånt er bare kult.
halvor
Åsa vävare
Medlem
Sweden
70 Posts
Posted - 31 May 2005 : 16:22:39
Martina!
Har man hittat några sådana fynd, eller är det en nutida konstruktion? Sättet att använda dem påminner om något jag sett för nutida vävning.
De ser ganska grova ut, så de fungerar väl bara i relativt grova tyger. Förövrigt ser de ut som den ena änden av en nätnål (nål för att binda när med.
Detta kommer kanske lite vid sidan av trefingervantarna - men det var ju där de låg!