Finsk særk?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Finsk særk?

Inläggav karin c » 19 februari 2005, 08:41

Jeg fandt engang en side på nettet som hed noget i retning af Vestrus-vikingships. Der var en side om kvindeklæder med en særk som blev betegnet som finsk.
Siden er flyttet/nedlagt - jeg kan i hvert fald ikke finde den igen - kun links til den.
Er der nogen der har nogle referancer til den finske særk og som måske ved hvor den kommer fra (ja,ja Finland [;)] ) og hvad den bygger på.
Jeg skal forsøge at forklare hvordan den ser ud:
Ærmerne og bærestykke (skulderpartiet) består af to stykker der er syet sammen midt for og midt bag.
Et forstykke og et bagstykke syet på ved brysthøjden.
Og en kile i hver side som går fra underkanten til armhulen og videre ud i ærmet.
Snittet er meget stofbesparende. Jeg har syet en særk af 2,5 m (silke-)stof og jeg er stor både i højde og brede!
Karin C
karin c

Inläggav Vix Hq » 19 februari 2005, 17:40

Den här särkkonstruktionen finns i boken "Ancient Finnish Costumes" av Pirkko-Liisa Lethosalo-Hilander, s 50 (rekommenderad läsning!). Det är en rekonstruktion av den så kallade Eura-dräkten.

Väldigt bra beskrivning av mönstret, förresten Karin! Jag förstod med en gång hur den såg ut och var jag sett den förut!

/Vix.

Edit: Googlade runt lite och hittade den här sidan som innehåller ett lite förenklat snittmönster baserat på Eura-dräkten.
http://www.silverdor.org/viking/underdress.html
Vix Hq

Inläggav karin c » 20 februari 2005, 15:47

Tak Vix
Lige netop den bog er vist én jeg har forsøgt at skaffe gennem biblioteket. Og fik den besked at den ikke kunne skaffes til udlån. Men nu vil jeg da prøve lidt kraftigere.
Hvornår stammer den (særken) fra? Står der noget om det.
Karin C
karin c

Inläggav esojonen » 21 februari 2005, 14:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by karin c</i>
Jeg skal forsøge at forklare hvordan den ser ud:
Ærmerne og bærestykke (skulderpartiet) består af to stykker der er syet sammen midt for og midt bag.
Et forstykke og et bagstykke syet på ved brysthøjden.
Og en kile i hver side som går fra underkanten til armhulen og videre ud i ærmet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Liksom Vix, tror jag också att den är särken från Eura.
Jenny Kangasvuo har gjort en bra pro seminar-arbete om kvinnodärkter i finska fynd, men det finns bara på finska.

Mönster i forskiningen finns online, är det här vad som du letar efter?
http://www.student.oulu.fi/~jek/kaavat.jpg

övriga bilder:
http://www.student.oulu.fi/~jek/liitteet.html
esojonen

Inläggav Vix Hq » 22 februari 2005, 08:41

Jag ska kolla datering i boken när jag kommer hem.

I Sverige finns den att låna på biblioteket som hör till Ajtte, svenskt fjäll- och samemuseum. Jag fick låna den därifrån genom universitetsbiblioteket här i Göteborg. Jag vet inte hur biblioteken fungerar i Danmark, men jag kan fjärrlåna böcker från danska bibliotek så det borde väl gå att ordna åt andra hållet också, så försök igen!

Det är en ganska kort liten bok, men mycket innehållsrik. Mycket diskussion om olika tiders rekonstruktioner av olika finska dräktfynd.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Vix Hq » 24 februari 2005, 01:12

OK, det här blev lite krångligare än väntat...som vanligt när det gäller rekonstruktioner av dräkter har man hämtat inspiration från andra håll.

Graven som dräktresterna fanns i är daterad till tidigt 1000-tal. Det enda som faktiskt är bevarat av särken är nederdelen av ärmarna som satt under armringar av metall och särken är inte en särk i underklädersbemärkelsen utan mer en yllekjortel. När man gjorde rekonstruktionen ville man på grund av trådriktningen i de bevarade ärmsnuttarna ha ett snittmönster som gjorde det möjligt att klippa till ärmarna på längden ("in a lengthwise direction", s 51), samt använda tyget så ekonomiskt som möjligt. Efter flera olika försök baserade på "the shirt-like tunics of the Eastern Finnish tribes" bestämde man sig slutligen för att utgå ifrån ett mönster baserat på ett danskt mossfynd av en lädertunika, som antas vara från järnåldern.

Snittet på den finska särken...som är en kjortel...är alltså hämtat från ett danskt järnåldersläderplagg!

Som sagt, boken rekommenderas, den diskuterar mycket om rekonstruktioner och museipresentationer kontra fyndmaterial...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav karin c » 24 februari 2005, 20:14

Interessant!
Står der noget om hvilket jernalderfund?
Og jeg må altså have skaffet mig den bog.
Karin C
karin c

Inläggav Vix Hq » 24 februari 2005, 22:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by karin c</i>
Står der noget om hvilket jernalderfund?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej, inte vad jag kan se i alla fall (efter en snabb genombläddring)...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav solljuset » 16 april 2005, 10:49

jippi... snacka om att spara tyg... lyckades göra en hellång toile av bara 2 m * 1,5 brett... snacka om effektiv användning... nu ska jag bara göra en riktig klänning också...
/Sara
solljuset

Återgå till Kläder och textila hantverk